Verzoening met jongen

Ds. C.J. Droger / 1 reactie

Vraag

De Heilige Geest, woont deze in het hart of de ziel? Is dat hetzelfde? Zal de Heilige Geest werken verrichten indien wij daarom vragen en/of indien God ‘gewoon’ vindt dat de Heilige Geest in iemand komt?

Ik verlang naar verzoening met iemand. Iemand die mij echt heel veel pijn en frustraties geeft door bedrog/leugens en niets op wil lossen en naar mij wijst en van mij dingen verlangt zonder begrip te willen krijgen voor wat ik vraag. Bij hem is het: jij eerst mijn zin doen en dan misschien ik jouw zin... Hij is jong (26) en gebruikt drugs, wat hij voor mij heeft verzwegen. Hij liet mij gewoon denken wat ik wilde en deed zijn eigen zin. Ik intussen begreep niets van zijn emoties en haat. Ik heb gelezen dat God iets kan door door de Heilige Geest, waardoor er verzoening kan plaatsvinden. Ik zie het echt als een geschenk. En hij die mij nu niet kan uitstaan, zou het kunnen ervaren als iets dat hem overkomt en het niet begrijpt. Ja het overkomt ons. Ik hoop dat de Heilige Geest alles geeft dat voor hem en mij nodig is, zoals inzicht. Wat ik -denk ik- vaak wel heb, maar hij niet en dát maakt het zo moeilijk. Hij laat mij ook niet mijn woord doen, maar zoals hij het denkt, zo vindt hij het. Moreel gezien zou hij mij moeten aanhoren, maar daar trekt hij zich niets van aan. Dus de Heilige Geest zou hierin van pas komen. Hij is niet gedoopt, maar op zijn tijd houdt hij zich 'bezig' met God, maar niet zozeer in geestelijke zin merk ik. Hij richt zich meer op de wereldse dingen.

Hoe dan ook, de Heilige Geest voor de verzoening dus. Is mijn intentie juist of zou God het egocentrisch vinden? Graag bid ik om de Heilige Geest tot verzoening met deze jongen, dat er van beiden naar elkaar toe harmonie mag en zal zijn. Of bid ik te vroeg, aangezien het voor Pinksteren is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Je schrijft dat je je wilt verzoenen met een jongen die je heel veel pijn heeft gedaan en die eigenlijk niet voor rede vatbaar is. Dat is een uiterst moeilijke situatie. Als ik lees en overdenk wat je schrijft, lijkt me een verzoening met hem menselijk gezien onmogelijk. Een gesprek aangaan is eigenlijk zinloos, want je komt niet aan het woord en er wordt niet echt naar je geluisterd. Ja, dan blijft inderdaad niet anders over dan het gebed om de Heilige Geest.

Mag dat in deze situatie? Dat mag zeker! We mogen altijd bidden of Gods Geest in een ander zal werken. En als de Geest komt, dan gáát Hij in ons aan het werk. In ons hart, in onze ziel, volgens de Bijbel kunnen we het op beide manieren zeggen. En Gods Geest vernieuwt ons leven dan. En brengt ons achter onze zonden en zal ons ertoe aanzetten om dat we stuk maakten te gaan herstellen. Deze jongen zal zeker naar jou toekomen als de Heilige Geest in zijn leven binnentrekt. Hij zal echt voor je in de schuld komen en je om vergeving vragen. En dan komt er harmonie, vrede, als vrucht van de Geest. Ik denk dat het alleen zó goed zal komen. Andere wegen en mogelijkheden zie ik eigenlijk niet...

Omdat het Pinksteren geweest is (Hand. 2), kun je volop bidden om het werk van de Heilige Geest. Ook voor in je eigen leven. Om om te kunnen gaan met het grote verdriet dat je is aangedaan. Om kracht te krijgen om de diepe pijn te kunnen dragen die je voelt. En om geduld te krijgen om te kunnen wachten op een verandering. Probeer elkaar ook zo weinig mogelijk te zien. En vraag aan de HEERE of Hij je richten wil op andere mensen en dingen.

Ik zeg regelmatig in mijn preken: “Er zijn geen hopeloze gevallen voor God.” Dat zeg ik nu ook tegen jou. Verwacht het van Hem, wie weet wat Hij in Zijn genade aan je geeft...

Hartelijke groeten en veel sterkte voor de komende tijd!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

Heilige Geestruzie
1 reactie
Duuk
Maak je wat betreft die verslaafde jongen absoluut geen illusies. Ik heb nu sinds een jaar contact met een verslaafde man, via stichting Ontmoeting. Ik heb in het voorbijgaande jaar heel veel geleerd op dat gebied. Let wel: alles wat ik hierna schrijf is NIET om deze mensen zwart te maken, maar om aan te geven hoe deze mensen denken.

Deze mensen zijn het gewend om niet de waarheid te spreken. Je kunt dus niet in alle redelijkheid verwachten dat zij zich aan afspraken houden ed. Ze kunnen uiteenlopende redenen verzinnen waarom ze moeten blijven gebruiken en kunnen manipuleren als de beste. Daar moet je echt rekening mee houden. Geloof niet alles wat ze zeggen, maar ga ook niet in discussie. Ga ze zeker niet beleren en laat je al helemaal niet door hun ge-(of mis)bruiken.

Afgelopen winter is deze man, na een diepe terugval, opgenomen geweest in de kliniek en ook enkele weken in een time-out geweest van Ontmoeting. Hij was toen clean en had de grootste plannen. Samen met een ervaringsdeskundige heb ik hem in contact gebracht met een missionaire gemeente die ook activiteiten biedt voor dergelijke mensen. Hij was zeker van plan om daar twee keer doordeweeks en op zondag naartoe te gaan. Dat heeft hij precies één week volgehouden en een paar losse keren. Hij is helaas weer helemaal terug bij af.

Als je denkt hun probleem op te kunnen lossen kom je in een grote teleurstelling terecht, wat je veel energie gaat kosten. Je moet duidelijk je eigen grenzen te kennen geven en je niet laten beïnvloeden door manipulatief gedrag, hoe moeilijk dat ook is. Ga zeker geen verwijten maken, ze weten zelf ook wel dat ze fout zitten. Maar vooral: bid voor hem en laat weten dat Jezus hem wil redden.
Die ervaringsdeskundige waar ik over schreef is zelf ook een aantal jaar geleden radicaal tot geloof geloof gekomen en leeft elke dag met God. Dat is ook de enige manier om van de drugs af te blijven. Maar die stap moeten ze zelf maken, die kan jij niet voor hem maken.
Veel sterkte en wijsheid!