Last van stoelgang

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Ik heb veel last van mijn stoelgang. Tijdens spanning, stress en moeheid heb ik last van obstipatie/diarree, afwisselend. De ene dag het een, de andere dag het ander. Ook merk ik dat ik tijdens mijn menstruatie bijna altijd last heb van obstipatie. De laatste paar weken heb ik af en toe een scheurtje bij mijn anus (denk ik). Tijdens het toiletteren voel ik het erin scheuren en bloed het. Wat kan ik hieraan doen? Hoe moet ik zo'n scheurtje behandelen? Ik eet vaak gedroogde pruimen, donkerbruin brood, fruit (geen banaan) en veel groente. Ik heb ook vaak last van winden en buikkrampen.

Antwoord

Op basis van uw beschrijving is de meest waarschijnlijke diagnose prikkelbare dikke darm of ook wel genoemd irritable bowel syndrom (IBS). Daarbij reageert de dikke darm op prikkels die zowel in het voedsel kunnen liggen als in het lichaam zelf of indirect daarbuiten. De meeste mensen die van IBS last hebben kunnen na verloop van tijd die prikkels deels ook identificeren en soms daarna vermijden. Eén van de prikkels die bij u een rol lijkt te spelen is een hormonale en daar is minder aan te doen. Overigens kan het ook zo zijn dat iets de ene keer klachten geeft en een andere keer weer niet.

De aanpak ligt toch vooral in het leren omgaan met. Daarnaast is het goed vezelrijk te eten (dat doet u al), minstens 2 liter vocht per dag te gebruiken en als het dan nog veel last geeft uw huisarts te benaderen. Die kan u metamucil voorschrijven, de enige vezel die in onderzoek heeft bewezen de klachten te kunnen verminderen. Mocht het desalniettemin heel erg blijven dan kan nog duspatal gegeven worden, een ontspanner van de darm.

Het scheurtje is het best aan te pakken met voorkomen van verstopping, niet persen en eventueel een zalf gebruiken (denk b.v. aan zalven die ook bij aambeien gebruikt kunnen worden). Lukt het niet dan geldt ook hier: uw huisarts heeft nog aanvullende mogelijkheden op recept (ISDN-zalf b.v.).

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medischontlasting
1 reactie
AHHK76
Lastig hoor! Spanning kan heel veel invloed hebben op de stoelgang. Het leren ontspannen en/of praten over dingen die spanning geven kan dan ook een hulpmiddel zijn. Enne....
als het geen prikkelbare-darm-syndroom blijkt te zijn, kun je je misschien laten testen op allergieën? Sterkte en beterschap!