Christelijke vrijheid en vrij van de wet

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Ik hoor in reformatorische kringen relatief weinig over de christelijke vrijheid en het vrij van de wet zijn. Roy Davidson schrijft hierover. Dit is bijbels gezien juist. Ik denk dat er hier verschillend over word gedacht. Ook bijvoorbeeld het onderhouden van de Sabbat staat iedere gelovige vrij. Wat is uw mening hierover?

Antwoord

Over de christelijke vrijheid kun je lezen bij Luther: "Over de Christelijke vrijheid". De preken van Roy Davidson ken ik niet. Bij gelegenheid zal ik de opgegeven site eens bezoeken. Als wat hij zegt volgens de vraagsteller Bijbels gezien juist is, mag daar ook niet verschillend over gedacht worden! Dat dit wel zo is, komt door een verschillende interpretatie en uitleg van wat de Bijbel leert. En vervolgens krijgen verschillende uitleggers hun eigen volgelingen hierin. Zodat het niet meer eenduidig is, wat Bijbels is en wat niet. Dat is duidelijk te zien b.v. aan het houden van de sabbat. Ook in Reformatorische kringen horen we stemmen, die pleiten voor het terugkeren tot het houden van de sabbat. Zie b.v. Rom 14:5.

Wij houden de eerste dag van de week als rustdag, als de dag van de opstanding van de Heere Jezus Christus. De Heere rustte op de zevende dag (Gen 2: 2,3). Dat was de eerste dag die Adam beleefde na zijn schepping. Deze dag heeft de Heere geheiligd, d.w.z. apart gezet voor Zijn dienst. Niet om deze wettisch in te vullen. Maar wel om deze dag zo als rustdag te gebruiken, zoals we dat leren uit zondag 38 van de Heidelbergse Catechismus. Dan hebben we gelijk een antwoord op de vraag: wat mag wel en wat mag niet op zondag.

Ds. W. C. Meeuse

Tags in dit artikel:

sabbatwet