Haardracht van een christen

Redactie Refoweb / 10 reacties

Vraag

Misschien is het een gekke vraag, maar mag een christen zijn haar afknippen en dan in het bijzonder een vrouw? Met afknippen bedoel ik niet kaal knippen, maar je haar in model laten knippen en een stuk(je) eraf.

Antwoord

10 reacties
hvdijk66
Het is natuurlijk prima dat je deze vraag stelt maar persoonlijk vind ik dit wel een gekke vraag. Ik vraag me dan ook af welke vragen je nog meer hebt als je op deze een duidelijk antwoord op zou hebben?

Een christen heeft een levende relatie met God. Dat is zo'n groots, wonderlijk en intens gebeuren dat het je hele leven gaat bepalen. Het zal zijn weerslag hebben op relaties die jij hebt in kleine kring (gezin, vrienden,..) en grote kring (gemeente, werk, wereld,..). Het zal effect hebben op de wijze waarop je met tijd, geld en de natuur omgaat. Misschien is het in meer of mindere mate ook van invloed op hoe je je kleedt en hoe je je haar laat knippen. Hoe dan ook het begint bij die ene bijzondere relatie.

Ik raad je aan om het niet op te draaien:
Dat je vol vuur op zoek naar duidelijkheid over wat wel en niet mag...
Dat je je gaat uitsloven om je vervolgens aan deze waarheid te gaan houden...

Je zult teleurgesteld worden in jezelf omdat het niet lukt. Je zult je schuldig voelen en nog beter je best gaan doen. Je komt in een beklemmende uitzichtloze situatie.

Dit is juist de toestand waaruit God je wil verlossen. De relatie met Hem kun je niet verdienen. Je krijgt het voor niets maar het vraagt overgave. Ik wens je die relatie van harte toe.
VrouwkeZondernaam
In bepaalde groeperingen wordt soms hardop gezegd dat dit absoluut niet kan. Ik ken dit van heel nabij.
k denk dat je moet zorgen voor een vrouwelijk kapsel wat er verzorgd uit ziet. Persoonlijk zou ik de grenzen niet opzoeken.
In ons huis hebben we daarom de "regel" dat we het als dames in ieder geval zo lang laten dat we een lage staart in onze nek kunnen hebben van minimaal 2 vuisten lang. Mijn dochter heeft alles op 1 lengte, zelf heb ik het opgeknipt.
Maar als mijn haar zo dun wordt dat dit geen gezicht meer is dan wordt het dus gewoon korter.
Ik verbaas me er altijd over dat er met zo veel woorden over de lengte van vrouwen haar word gesproken in kringen waar niet 1 baard zichtbaar is.
Die gaan er iedere dag helemaal af . . . wie het snapt mag het zeggen.
Catherine
Het haar zou zo lang moeten zijn, zodat je iemand's voeten kunt afdrogen.
Lukas 7: En staande achter Zijn voeten, wenende, begon zij Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met het haar van haar hoofd.
Duuk
@Catherine, meen je dit serieus? Het klinkt als een zeer slechte grap
Jeremiah
@hvdijk66

Wat een mooi antwoord!
pannenkoek
@catherine, Dat kan ik ook, moet alleen iets verder bukken ;-)
anna30
Kroeshaar kan niet goed lang worden, dus dat wordt vaak kort gedragen door vrouwen. Is dat minder eerbaar? Welnee, het is maar net wat je etnische achtergrond hierbij is.
Draag het haar zoals je het voor jezelf als christen kunt verantwoorden, ga niet meten en belerend elkaar toespreken op haarlengte. Iedere vrouw heeft ander haar, en iedere vrouw heeft een reden om het haar te dragen zoals ze doet.

Wat is lang en wat is kort? wat voor mijn vriendin lang is, zou voor mij erg kort zijn. Die verschillen zijn er, heeft ook te maken met persoonlijke smaak en voorkeur.

Draag het haar eerbaar en vul dit in naar eer en geweten.
anna30
Als aanvulling op de gestelde vraag: en ja natuurlijk mag je het haar knippen. Knippen doe je om je haar gezond en netjes te houden, dode punten eruit te halen. Maar ook om er netjes en verzorgd bij te lopen. Dat kan in laagjes, gewoon recht, op bobline of zo lang laten als je wilt... gelukkig heb je die keuzevrijheid.
pannenkoek
Ik zie in de krant, of in de Daniél met regelmaat vrouwen die tegen kort haar zijn. Dus zelf lang haar hebben, maar het vervolgens opsteken, en het dan nog korter hebben dan mij......... dat snap ik niet.
Doe wat netjes is, je mag gerust de puntjes er af knippen.
En zoals hier boven al eerder gezegd is. Ik denk dat ik het scheerapparaat van man en zoons maar ga verstoppen, dat lees ik idd ook nergens....
Duuk
Jezus en de apostelen verwezen steeds terug naar de Schriften. Daar moeten we de lessen uit halen. Waar staan in de Schriften voorschriften over de lengte van het haar? Ik lees dat nergens.
Voordat iemand naar de brieven aan Korinthe verwijst: die brieven staan NIET in de Schriften.