Met kort haar aan het Heilig Avondmaal

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Mag men met kort haar aan het Heilig Avondmaal gaan (1 Korinthe 11:1-16)? Ontheiligt men dan niet de tafel?

Antwoord

De zaken die Gods Woord ons voorschrijft gelden niet alleen de avondmaalgangers, maar alle christenen.

In de tweede plaats: lang haar is voor een vrouw een eer en voor een man een oneer. Kort haar is voor een vrouw een oneer. Je zou dit ook wel eens willen vragen aan vele oudvaders, die godzalige geschriften nalieten, maar in de pruikentijd lang haar hadden, tot op de schouders. Hangt het dan toch samen met de cultuur en gewoonte van een bepaalde tijd? Een Nazireër moest juist lang haar dragen.

In de derde plaats, de vraag is: wat is lang en wat is kort? Is kort zoals de publieke vrouwen in Korinthe, die bijna kaal geschoren waren? Is kort zoals nu de meeste mannen gewoonlijk hun haar dragen? Is lang haar, haar waar nooit iets vanaf geknipt is? Laten we oppassen om hierover een woordenstrijd te voeren.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

haardrachtHeilig Avondmaal