Inhoud genadeverbond

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Wat houdt het genadeverbond nu eigenlijk precies in?

Antwoord

De vraag is korter te stellen dan hem beantwoorden. Het genadeverbond is een verbond van eeuwigheid tussen een heilig en een rechtvaardig God en de gevallen mens. Dus twee totaal verschillende partijen (zie W. a Brakel, Redelijke Godsdienst, blz. 355-357).

In het Doopformulier lezen we, dat als we gedoopt worden in de Naam van de Vader: God de Vader richt met ons een eeuwig verbond der genade op, neemt ons aan tot Zijn kinderen en erfgenamen. Dat wordt door het geloof toegeëigend. En in de Doop betekent en verzegelt. In het Avondmaalsformulier lezen we: opdat wij vast zullen geloven dat wij tot dit genadeverbond behoren, nam de Heere Jezus in zijn laatste Avondmaal het brood...

Het is dus een verbond, wat eenzijdig van God is uitgegaan. En de Heere vraagt van ons als kinderen van dat verbond te leven. In de God van het verbond te geloven.

En de inhoud, de belofte van dit verbond is: Ik zal uw God zijn en gij zult Mijn volk zijn. Of, anders gezegd: de vergeving der zonden om Christus wil. Daarom wordt de Heere Jezus wel de Middelaar van het verobnd genoemd.

Er is veel over het verbond der genade geschreven. En er is ook wel verwarring over.  Hierover moeten we niet gaan redeneren. Maar vol verwondering zien, wat God gedaan heeft om verloren mensen te redden. Een eeuwige verbond der genade opgericht. Om ons van alle goed te verzorgen, alle kwaad van ons te weren of ten onze besten keren.

Het genadeverbond houdt dus in dat de Heere op verbondsmatige wijze met de mens handelt. In dit verbond zegt God wat Hij deed en doet in het zenden van Zijn Zoon en in de toepassing door de Heilige Geest. En aan de andere kant vraagt Hij van ons een nieuwe gehoorzaamheid.

Lees aandachtig het Doopformulier eens door. En lees verder in de Redelijke Godsdienst van Brakel (blz. 351-382).

Ds. W. C. Meeuse

Tags in dit artikel:

verbondsleer