Studeren en uitkering partner

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

Mijn partner en ik willen trouwen. Hij heeft wwb en ik studeer. Dus ik heb studiefinanciering. Vervalt zijn uitkering omdat ik studeer? Hij zit tevens ook in de wsnp. We hebben besloten om een koude uitsluiting toe te passen. Wat is het beste dat wij kunnen doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als uw partner een bijstandsuitkering ontvangt en u ontvangt studiefinanciering dan is het wel mogelijk dat de studiefinanciering invloed heeft op de te ontvangen bijstandsuitkering. In principe kan de gemeente ervan uitgaan dat het inkomen van een studerende bestaat uit de basisbeurs, de maximale aanvullende beurs en de basislening. Ook al hebt u deze  mogelijkheden niet allemaal aangevraagd. Neem contact op met de gemeente die de bijstandsuitkering verleent en vraag hoe zij daar mee zullen omgaan.

Tevens geeft u aan dat uw partner in de schuldhulpsanering zit. Dit maakt de situatie nog complexer. Mijn advies is dat u contact op neemt met de bewindvoerder. Hij kan -als het goed is- u adviseren inzake de consequenties voor beiden als jullie gaan trouwen. Het is in deze situatie wel van belang om op huwelijkse voorwaarden (koude uitsluiting) te trouwen en niet in gemeenschap van goederen.

Hartelijke groeten,
Jannie van der Mark,
Juridisch medewerker RMU

Reformatorische Maatschappelijke Unie

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal