Uitleg bij de psalmen

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Graag willen wij een boekje hebben waarin een duidelijke uitleg bij de psalmen (HSV) staat. Wij hebben jonge maar zeer geïnteresseerde intelligente kinderen en willen hen meer uitleg geven. Verder zijn we op zoek naar een bijbels dagboek voor kinderen dat zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke tekst ligt, met daar wellicht ook een psalm bij, een gebed, een overdenking, of een toepasselijk verhaal om samen over te kunnen praten. Zodat wij elke dag aan tafel met de kinderen kunnen lezen, maar het ook voor hen echt ‘levend’ maken. Het niveau mag best hoog zijn. Wij lezen over het algemeen de Statenvertaling of de HSV.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Er is geen boekje met echte uitleg bij de psalmen (HSV). Evt. de Jongerenbijbel: daar staan bij de HSV stukjes uitleg en extra informatie.

Wat wij zelf hebben voor de leeftijd 12-16: Dagboek bij de HSV – voor jongens, van ds. Belder (40 dagen een bijbeltekst met uitleg en een opdracht); en Dagboek bij de HSV – voor meiden, van W. Herwig (40 dagen een bijbeltekst met uitleg en een opdracht). Jongeren van 16-24: “Van levensbelang”, W. van Gent, A v/d Noort en “En toch geloof ik”, eindred. ds. Belder

Voor kleine kinderen: zijn we mee bezig, is er nog niet.

Misschien is gewoon de HSV-Jongerenbijbel wel geschikt: daarin staat veel extra informatie en zaken om over door te praten.

Jenneke Nieuwenhuis,
medewerker marketing,
Royal Jongbloed

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

2 reacties
Justin
Er zijn verschillende series boeken van mw Hartigsveld-Moree, die wij ook gebruiken bij de HSV en SV met onze jonge intilligente kids. Kijk eens op internet of in een boekwinkel in de buurt, misschien dat zij ook in de richting van de psalmen wat geschreven heeft. Suc6!
Dorah
Voor achtergronden van de psalmen (context, plaats, etc.) zou je de Studiebijbel Psalmen kunnen aanschaffen. Daarin vind je een enorme schat aan informatie en je kunt ook (als je wilt) zien hoe is vertaald, doordat de Hebreeuwse tekst ook wordt weergegeven. Het niveau ligt hoog maar als je kinderen vragen hebben, kun je als ouder er veel info uithalen.