Roofdieren voor de zondeval (4)

dr. ir. Wim de Jong / Geen reacties

09-02-2016, 10:46

Vraag

Inmiddels zijn er al meerdere vragen gesteld over roofdieren voor de zondeval.  Het antwoord kwam er op neer dat God het ingenieuze systeem van roof- en  prooidieren in het paradijs zo geschapen had.  Ik ben het er mee eens dat het biologisch gezien niet aannemelijk is dat alle  roofdieren pas na de zondeval ontstaan zijn. Het probleem is alleen dat het  een heel wreed systeem is. Een systeem waarin heel veel bloed vloeit, waar  dieren leven ten koste van anderen en waarin veel dieren continu moeten vrezen  voor hun leven. Is dat iets wat God zou creëren? Is dat een schepping die Hij  'goed' zou noemen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Met deze vraag bevinden we ons niet meer op het terrein van de biologie, de biochemie en het DNA-onderzoek , maar op het terrein van de theologie en met name de exegese van het woordje 'tof' (uit-één-stuk, gaaf, geweldig); ook komen we voor de vraag te staan wat ons beeld is van de goedheid van God.  Op de Oude (of Eerste) Aarde geldt dat de natuurlijke gang der dingen verval is. In de gave, geweldige schepping waarover Genesis 1 en 2 vertellen, wordt dat verval op talloze plaatsen bestreden; zie mijn antwoorden op de eerdere drie vragen over:  Roofdieren voor de zondeval.  Door onze 'dierenleedbril'  – waarmee we overigens niet de dieren zien die sterven voor het leer van onze schoenen en het vlees op ons bord, en het bloed dat daarbij vloeit – kijken we naar een bokje dat wegvlucht voor een panter. Maar dat bokje vreest niet voor zijn leven zoals vluchtelingen dat doen, maar volgt zijn instinct. Alleen wanneer dit bokje een ziekte of een gebrek heeft, kan de panter het vangen. Zodra dat gebeurt, raakt het bokje in shock en komt er een hormoon vrij dat pijn voelen tegengaat.  Op de Nieuwe Aarde die in de bijbel voorzien wordt, maakt God een einde aan de natuurlijke gang der dingen van verval. De 'survival of the fittest' is niet meer nodig: bokje en panter liggen naast elkaar en de leeuw eet stro.  Dat is geen herstel van hoe het was (dat is voorbij), maar een her-schepping. 

dr. ir. Wim de Jong

dr. ir. Wim de Jong

  • Geboortedatum:
    12-07-1956
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Delft
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Werkzaam als adviseur en onderzoeker van innovatie en verandering bij INI-Consult, respectievelijk INI-Research.

Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben een gelukkig getrouwde vrouw. Mijn man en ik hebben een goed huwelijk. Ook op seksueel gebied hebben we het fijn samen. Ondanks dat ik kan genieten van de seksuele omgang, kom ik niet makkelijk...
Geen reacties
08-02-2013
Ik zit met een worsteling. Ik ben een fervent aanhanger van het geloof en de lees de Bijbel dan ook graag. Zoals ik in de Bijbel terug kan lezen heeft de Heere de aarde geschapen. Vroeger werd er alti...
2 reacties
08-02-2011
Aan een hervormd predikant. Ik heb al een tijdje een relatie met een meisje uit de Ger. Gem. in Ned. Mijn vriendin is net als haar ouders, broers en zussen zeer overtuigd van de leer en prediking daar...
86 reacties
08-02-2012
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering