Schaamte is te groot

Ds. P. Molenaar / 2 reacties

Vraag

Ik zou graag met een dominee o.i.d. in contact komen per mail. Ik heb een zondig leven achter de rug, maar mijn schaamte is te groot dit hier te verwoorden. Toch wil ik hulp om dit zondige leven op te lossen. Is zoiets ook mogelijk?

Antwoord

Ik vind deze vraag voor Refoweb nogal moeilijk. Maar ik vind het heel positief, dat je met dit leven niet meer verder kunt en dat je dat aangeeft. Nu vind ik het moeilijk om op de juiste wijze contact te leggen, daar ik niet weet, wat de aard van dit zondige leven is. Het is uiteraard ook moeilijk om dit via Refoweb direct te melden, omdat je jezelf hiervoor schaamt. Daarom is altijd persoonlijk contact beter. Natuurlijk willen we je niet afwijzen via  Refoweb, dat je in de steek gelaten zou worden.

In de eerste plaats vind ik het heel positief dat je blijkbaar hulp zoekt. Heeft de HEERE je stil gezet, zelfs misschien wel op het gebed van anderen? Hoe is dat besef ontstaan of loop je op dit ogenblik ook helemaal vast? Nu mag je met je zondige leven altijd bij de Heere komen en je nood voor Hem neerleggen. Hij heeft het immers Zelf gezegd: "Die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen." Neem dan vooral de Psalmen eens, die eigenlijk als gebeden worden aangereikt, vanuit de Bijbel zelf. Ik denk aan de Boetepsalmen: Psalm 6, 25, 32, 38, 51, 130 en 143 en ook andere Psalmen en vooral de Evangelieprediking van Jezus. Daarin wordt ons leven getekend en de beste lessen gegeven met het oog op ons verloren bestaan. Voor de HEERE mag je alles belijden. Er is ontdekking aan onze zonden nodig, maar de Heere wil ook bedekking geven van schuld. Daarvoor heeft Jezus Zijn kostbaar bloed gestort.

In de tweede plaats vraag je om met een dominee in contact te komen via een mail. Natuurlijk is Refoweb een goed middel om vragen en ook pastorale vragen te stellen. Toch zou ik je willen aanraden om met een predikant persoonlijk in gesprek te komen, liefst uiteraard van je eigen kerkverband. Elke predikant heeft ambtsgeheim. Daarom kan hij mogelijk met je persoonlijk in gesprek komen. Dat lijkt me pastoraal beter. Als je dat moeilijk vindt, probeer dan met een ouderling van je kerkverband in goed contact te komen, of mogelijk een oude vriend, met wie je nog wat contact hebt die je geestelijk vertrouwen kunt. Misschien heb je wel zo’n kennis van vroeger Vraag aan deze mensen om een vertrouwelijk gesprek.

In de derde plaats, als je er niet uitkomt, kun je uiteraard een beroep doen op Refoweb. Zo kun je misschien ook praktisch verder geholpen worden. Sterkte in deze weg. Zoek in ieder geval hulp en het liefst wat dichtbij. Maar vergeet vooral niet je nood voor de Heere neer te leggen. Dat is het beste adres: Lees Lukas 15 maar eens!

Lunteren,
Ds. P. Molenaar

Lees meer artikelen over:

schaamtezonde
2 reacties
AHHK76
In veel kerkbodes staan wel mailadressen van dominees. Dominee Herwig uit Nunspeet helpt veel (jonge) mensen die worstelen met zonde op seksueel gebied. Zijn mailadres is ook te vinden als je googled via de Hervormde kerkbode van Nunspeet!
Blijf niet alleen worstelen, maar zoek hulp! Sterkte.
Harjet
Leg al je zorgen voor Hem neer JIJ kan je zondige leven niet oplossen dat kon er maar 1 en dat is Hij die aan het kruis gehangen heeft voor zondige mensen zoals jij en ik..
Als je oprecht je zonden aan Hem belijdt en Hem om vergeving en hulp vraagt wil HIJ jou helpen op de weg die je gaan moet Hij zal je nabij staan!!!

Op dit moment zoek je iemand die naar jou verhaal wil luisteren (misschien juist wel een onbekend iemand) dat begrijp ik heel goed ik hoop dat God iemand op je weg plaatst die oprecht naar jou verhaal wil luisteren en dat hoeft (nmi) niet perse een dominee te zijn , misschien is het wel iemand van dit forum die op jou weg geplaatst wordt.

Ik wens jou Gods zegen en genade toe in deze moeilijke periode.