Niemand groter dan Johannes de Doper

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

In Mattheüs 11:11 staat dat Jezus zegt: "Voorwaar, Ik zeg u: Onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is niemand opgestaan die groter is dan Johannes de Doper; maar wie de minste is in het Koninkrijk der hemelen, is groter dan hij." Wat bedoelt Jezus hiermee? Ik neem aan dat Hij niet bedoelt dat Johannes de Doper ook groter is dan Jezus.

Antwoord

Het laatste wordt hier inderdaad niet bedoeld. Johannes de Doper is van hen die uit vrouwen zijn geboren het grootste mensenkind (Lukas: de grootste profeet). Maar als iemand de minste/kleinste is in het Koninkrijk der hemelen, in Christus geopenbaard, is hij groter dan Johannes de Doper; want deze stond immers ‘slechts’ op de grens van oud en nieuw verbond.

Dit getuigenis (eerbetoon) m.b.t. de Doper is een machtig woord van een Koning m.b.t. zijn heraut. Jezus noemt hem de meeste (profeet) van die uit vrouwen zijn geboren. Vgl. Luk. 7:26: geen riet, door de wind heen en weer  geslingerd door twijfel) (zie Luk.7:18vv), maar veel meer dan een profeet (nl. een engel/gezondene voor Gods aangezicht, de wegbereider (Zach. 3:1). Toch is Johannes de minste in het Koninkrijk Gods (der hemelen) dat in Christus verscheen.

De Kanttekeningen zeggen, dat het laatste betekent, dat de Doper de minste/mindere is, nl. onder de leraars van het Evangelie, ... daar deze laatsten Christus nog klaarder (dan de Doper) aanwijzen. Hij stond a.h.w. nog in het voorportaal, zij midden in het heiligdom van Gods eeuwig welbehagen in Christus.

Welk een hoge eer wordt hier gegeven aan u, als u die dit leest, wellicht een predikant/verkondiger van het Evangelie van het Koninkrijk bent, die uzelf laag moet neerzetten als v.d.m. en denkt: Wat ben ik toch een armzalige dienaar van het Woord; ik tel ook meer helemaal niet mee als Woordverkondiger. U mag immers ook dan en ook zo zeker een klaarder boodschap brengen over Christus als het Lam Gods dan de Doper dat kon doen. U mag de volle rijkdom van het Evangelie van verzoening voor de grootste der zondaren in de kracht van de heilige Geest zondag aan zondag verkondigen. U mag de diepste heilgeheimen van het nieuwe verbond, van kruis en opstanding uit de doeken doen. Daarbij vergeleken staat de Doper in de schaduw. Hij zag ‘de dag van Christus ver verre en omhelsde die’ (Hebr.11:13). U staat in het volle licht van kruis en opstanding. Voorzeker, dat geeft u geen reden tot zelfverheffing, wel tot gedurige verwondering.

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

Johannes de Doper