Verleidingen op Bijbelschool

Ds. J.J. Tigchelaar / 2 reacties

Vraag

Ik studeer dit jaar aan een Bijbelschool, waarvan ik de naam niet zal noemen. Toen ik hier kwam was ik zeer verbaasd over het feit dat de jongens en meiden in dezelfde ruimte douches hebben. Pas betrapte ik er een klasgenoot op dat hij bij mij in het douchehokje naar binnen gluurde. Toen ik omkeek schrok hij nogal. Hij zei sorry en liep toen weg. Ik verdenk hem ervan dat hij eigenlijk naar een douchend meisje wilde gluren. Ik durf hem er niet mee te confronteren uit angst voor wat er kan gebeuren als de directie er achter komt wat hij doet.

En wat vinden jullie bijvoorbeeld van het feit dat mensen zomaar in hun badjas van de douches naar hun kamer lopen? Ik merk dat dit bij mij soms onbewust verkeerde gedachten kan losmaken. Hoe ga ik hiermee om? Zoals bij de douches, geldt hetzelfde voor de slaapkamers. De slaapkamers van de meiden zitten op dezelfde gang als die van de jongens. In mijn kring heeft een andere klasgenoot van me bijvoorbeeld al verteld dat hij seks heeft gehad met een van de meiden. Het lijkt me niet helemaal correct dat dit soort dingen zo gestimuleerd worden door de omstandigheden hier.

Antwoord

1. In de door vraagsteller weergegeven ervaringen zitten twee expliciete vragen: over de badjassen en hoe om te gaan met onbewuste verkeerde gedachten. Aan de door hem getekende omstandigheden en situatie kan ik niets veranderen.

2. Is het wel eens opgevallen dat het veel voor komt dat bij verleidingen (en toegeven aan verleidingen) de schuld gezocht wordt bij de ander die de verleiding opwekt of mogelijk maakt of zelfs stimuleert?

3. Het leven is vol verleidingen. Christenen (en ook anderen) proberen wel die op allerlei manieren te ontlopen. Daarom zijn er kloosters gesticht. Daarom zijn er verboden op bepaalde reclames (voor rookartikelen, etc.). Daarom zijn er speciale scholen (algemeen christelijke, reformatorische en islamitische). Daarom zijn er eigen kranten en tijdschriften. We kennen ook kerkelijke richtlijnen voor het niet of beperkt gebruik van internet. Maar we moeten niet denken dat verleidingen daarmee zijn uitgesloten. De praktijk wijst helaas het tegendeel aan.

4. Zou het dan helpen wanneer we een bord of poster zouden maken met het opschrift: “Verboden voor de satan en zijn verleidingen” en dat ophangen bij onze kerken, scholen en in eigen huis?Verboden vruchten lijken vaak juist erg aantrekkelijk! Dat geldt al vanaf Eva (Genesis 3:6).

5. De diepste reden dat verleidingen ons zo gemakkelijk verwarren en tot verkeerd gedachten en gedrag kunnen leiden is de zonde in eigen hart. Lees en overdenk vraag en antwoord 127 van de Heidelbergse Catechismus maar eens! Christus leerde ons daarom dus elke dag te bidden “Leidt ons niet in verzoeking en verlos ons van de/het boze”.

6. Nog even een paar opmerkingen over de in de vraag vermelde klasgenoot. a) Hij moet kennelijk nog veel leren uit de Bijbel over gepast gedrag, of b) hij is een ordinaire opschepper en denk daarmee populair te kunnen worden, of c) hij hoopt dat anderen hem volgen waardoor zijn gedrag als normaal en acceptabel zou kunnen worden beschouwd. Hij moet in elk geval het grote verschil tussen een dekhengst en een liefhebbende echtgenoot, en eventueel vader, nog leren.

Ds. J. J. Tigchelaar

Lees meer artikelen over:

verleiding
2 reacties
AHHK76
Misschien kun je jouw verhaal anoniem (?!) aan de directie doorgeven. Verder denk ik ook dat het ieders verantwoordelijkheid is.
Als je goed wilt doen, leef dan met de Heere en vertel al jouw gedachten en worstelingen aan Hem. Als je kwaad wilt doen, dan is daar overal alle ruimte voor. Zelfbeheersing hoort bij de vrucht van de Geest.
Maar verkeerde dingen voorkomen door regels dat gaat inderdaad, niet lukken, denk ik.
Eerlijk gezegd moest ik wel glimlachen om de omschrijving van de beantwoorder. Ja het is iets anders om sex te hebben, dan om een goede, liefdevolle en respectvolle echtgenoot te zijn.
gertjan27
De eerste sigaretten in mijn leven stak ik op op... de Bijbelschool! (gelukkig allang weer gestopt).
Sterkte met deze lastige situatie, en inderdaad: aankaarten bij de schoolleiding is het beste wat je kunt doen, zonder dat je het rondbazuint aan al je medestudenten. En laat je niet met een vroom praatje afschepen!