8 lijdensweken en 4 adventsweken

Ds. H.J. Stoutjesdijk / Geen reacties

Vraag

Waarom zijn er acht lijdensweken en maar vier adventsweken?

Antwoord

Dat er slechts vier adventsweken en acht lijdensweken zijn, heeft alles te maken met de traditie in de vroeg-Christelijke Kerk, zeg maar tot 500 na Christus. Deze traditie is in de Reformatorische kerken blijven bestaan.

We rekenen eigenlijk met vier adventszondagen en zeven lijdenszondagen. Zulks waarschijnlijk naar analogie van de vier evangeliën en de zeven kruiswoorden van Christus.

Een andere achtergrond zou ik niet weten.

Hartelijke groet,

Ds. H. J. Stoutjesdijk.

Lees meer artikelen over:

KerstPasen