Leeftijd David

Ds. W.G. Hulsman / 3 reacties

Vraag

Ik hoorde laatst dat David 70 jaar zou zijn toen hij de zonde met Batsheba deed. Klopt dat wel? Dan zou hij op hele hoge leeftijd vader van Salomo moeten zijn geweest.

Antwoord

In 2 Samuel 5:4-5 staat: “Dertig jaar oud was David toen hij koning werd; veertig jaar heeft hij geregeerd. Te Hebron regeerde hij zeven jaar en zes maanden over Juda, en in Jeruzalem regeerde hij drieëndertig jaar over heel Israël en Juda.”

Na de regeringsperiode van 40 jaar volgde Salomo David op. Toen was David 70 jaar. Kennelijk is Salomo eerder geboren.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Tags in dit artikel:

David
3 reacties
Samuel1448
Uit de berekeningen van James Usher blijkt dat David werd geboren in 1085 BC en Salomo in 1034 BC. David was op dat moment dus ongeveer 51 jaar. De zonde met Batsheba was trouwens twee jaar daarvoor (het eerste kind van David en Batsheba stierf jong), wat de leeftijd van David op het moment van de zonde met Batsheba 49 maakte.
tochrefo
Is het niet jammer van de moeite om over de leeftijd van David te filosoferen? Het Bijbelgedeelte b.v. over de zonde met Batseba en daarbij Psalm 51 heeft toch veel meer te zeggen dan een letterlijk nemen wat er staat.
Maak van het Woord van onze God geen geschiedenisboekje of een journalistiek verslag.
Jesaja40
Be Bijbel is ook een Israëlisch geschiedenisdocument waarin zaken gewoon benoemd worden.

Daaronder vallen onder andere: de ontstaansgeschiedenis van Israël, hun leiders, hun overtredingen, hun hoop, hun verwachting, hun struikelen, hun wederopstanding, hun verlossing, hun uitredding en zo voort.

Ook leeftijden die daar genoemd worden hebben met hun getalswaarde een bijzondere betekenis.

Kijk eens wat Salomo zelf zegt: ik ben nog jong om het koninkrijk van mijn vader over te nemen. Hij vraagt om wijsheid aan de Eeuwige. Die schenkt het hem dan ook.

Verder houdt David hem nog zaken voor, de onbetaalde rekeningen met enkele van zijn onderdanen. Vanuit zijn wijsheid handelt Salomo daar ook naar.

Voor mij als Messiasbelijdende Jood is het een uiterst nauwkeurig verslag van mijn voorgeslacht. Menig volk beschikt niet over zoveel uitgebreide en uiterst betrouwbare informatie.