Omgaan met rouwende vriendin

Ds. C.J. Droger / 2 reacties

Vraag

Mijn vriendin van 27 jaar heeft een broertje en zusje verloren. Hoe zou ik hier goed mee om kunnen gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vriendin heeft in haar jonge leven heel wat meegemaakt. Een broertje en een zusje verliezen is zeer in- en aangrijpend. Fijn, dat je voelt dat je voor je vriendin hierin iets wilt betekenen. Dan ben je een echte vriendin!

Ik denk dat het goed is, als je eerst wat probeert te lezen over het verliezen van een kind. Een mooi boek in dit verband is het boek van Linda Klein-Vuijst, “Rouwen om een kind”. Je zou ook eens kunnen kijken of er een boek bestaat over de rouwverwerking bij broers en zussen van een overledene. Er staat me iets van bij, dat daar kortgeleden ook een boek over verschenen is, maar daar weet ik zo gauw de titel niet van. Maar via Google ben je er misschien snel achter.

Probeer het verdriet van je vriendin ook bespreekbaar te maken. Kun je er met haar over praten? Vraag aan haar hoe ze deze verliezen heeft beleefd en verwerkt. Laat ze aan je vertellen hoe alles gegaan is en hoe ze er zelf in stond. Was er ook voldoende oog voor haar of hadden haar ouders even geen tijd voor haar? Dat zou zomaar kunnen met alle gevolgen van dien.

Als je merkt dat je vriendin het 'niet trekt', zal ze professionele hulp moeten zoeken. Moedig haar aan dat te doen als dat nodig is. En ga bijv. met haar mee als ze naar de hulpverlener toe moet (niet mee naar binnen).

Zeg gewoon tegen je vriendin, dat je wilt proberen haar te helpen bij het verwerken van dit grote verdriet. Ondanks dat je zelf niet weet wat het betekent. Een luisterend oor en een meelevend hart doen heel veel in situaties als deze. En wat dacht je van samen bidden? Hebben jullie dat wel eens gedaan? Wat zal voorbede door jou je vriendin goed doen! En dat mag je natuurlijk ook doen als je niet bij haar bent.

Ik hoop dat je iets kunt met deze raadgevingen. Sterkte en wijsheid in de omgang met je vriendin.

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Tags in dit artikel:

relaties
2 reacties
Zita
Over rouwende broers/zussen is Broederziel alleen verschenen. Zie ook www.broederzielalleen.nl
Alphonsus
Hier moet de ziel alle gelegenheid krijgen zich te ontladen. Hoe dat moet is nu nog even de kwestie niet. Het er eerst over eens zijn dat dit ontladen van de ziel absoluut noodzakelijk is.
Ouders, broers, zussen niets is zo hecht aan een mens gebonden als deze verbinding.
Wanneer deze verbinding verbroken wordt breekt er ook werkelijk iets in je.

De raadgevingen van Ds Droger zijn goed om na te volgen maar het belangrijkste is dat je er bij bent met - en vaak nog beter zonder woorden.