Onregelmatig menstrueren

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 19 jaar. Sinds mijn 12e heb ik mijn menstruaties en die blijven onregelmatig (met tussenpozen van zo'n 5 weken tot 2,5 maand). Een half jaar geleden leek mijn menstruatie iets regelmatiger te worden (4,5-6 weken), maar de laatste menstruatie kwam na 4 maanden. Ik gebruik geen medicijnen, ben niet aan het afvallen, heb geen overgewicht, er speelt geen of weinig stress, dus ik vraag me af of dit kwaad kan en wanneer ik hiermee naar de huisarts zou moeten gaan? Mijn menstruatie duurt vaak 6 dagen en alleen de eerste 2 dagen heb ik normaal bloedverlies, daarna is het erg weinig. Maar ik heb (de eerste dag van de menstruatie) wel een aantal keer enorme buikpijn gehad. Dit komt binnen een half uur opzetten. Ik word dan ook licht in mijn hoofd. Ik gebruik dan vaak Aleve Feminax of naproxen tabletten en dan zakt het wel af na een uur, maar ik vraag me af of er nog andere mogelijkheden hiertegen zijn. Omdat ik zo onregelmatig menstrueer weet ik niet wanneer het komt en ik ben bang dat het weer op school of stage gebeurt. Ik moet dan nog een poos reizen naar huis. Het is een keer gebeurt op school en ik kon echt niet meer lopen. Ik heb een tijdje de pil geslikt, maar daar werd ik heel somber en prikkelbaar van. Alvast bedankt voor uw reactie.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De beschreven onregelmatigheid is vervelend maar op zichzelf geen aanleiding tot ongerustheid. De achtergrond is hormonaal en heeft te maken met het al dan niet ovuleren (vrijkomen van eicel). Een periode zonder eisprong heeft meestal als gevolg lang wachten op de menstruatie, soms blijft die dan zelfs helemaal uit. Uit de beschrijving vermoed ik een combinatie van perioden met en perioden zonder eisprong. De menstruatie zelf is, zoals beschreven, normaal. De medicatie die wordt gebruikt wordt daarvoor geadviseerd, is dus een goede keuze.

De eerste keuze (tenzij er een contra-indicatie is of negatieve ervaringen) voor regulering is de pil. Die zorgt voor regelmatigheid en doet meteen de menstruatieklachten (90 procent kans) verdwijnen. Een negatieve ervaring met een pil betekent niet dat het geen optie is. Er zijn veel verschillende pillen en die zullen allemaal anders vallen. Op basis van een bijwerking kan meest een redelijk goede keuze worden gemaakt voor een beter vallende. Alternatief is om zelf de regie te gaan voeren met kuurtjes progestageen.

Drs. P. C. Hildering

drs. P. C. Hildering

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Dokter Hildering is op 15 januari 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

menstruatie