Ik ben een stalker

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben erachter gekomen dat ik stalk! Niet echt dramatisch met achtervolgen en zo, maar wel met veel mailtjes. Ook niet met vreselijke dingen, maar voor die ander eigenlijk wel gezeur. Ik dacht zo mijn gelijk te kunnen halen, maar zo krijg ik juist niet wat ik wil... in tegendeel zelfs. En bovendien denk ik dat ik die ander pijn gedaan heb. De relatie is nu over en dat snap ik wel. Ik kon er ook gewoon niet mee omgaan. Wat moet ik nou doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat je moet doen? Twee dingen: één is stoppen met stalken. Op welke manier dan ook. En wel meteen, voor zover je dat nog niet hebt gedaan.

De tweede is: vraag jezelf af wat de réden was van de jaloeziegevoelens die vooraf gingen aan het stalken. Die redenen zeggen iets over wie je zélf bent en wat je wilt en/of verwacht van de ander. Ook over dat wat je verwachten kunt of mag van de ander. Misschien moet je jezelf eens goed aanpakken, maar dat kan ik niet beoordelen vanuit je brief(je).

En eigenlijk is er nog een derde punt, maar ik weet niet hóé de relatie ligt: naar diegene die gestalkt is verontschuldigen aanbieden, sorry zeggen en/of vergeving vragen voor aangedane pijn.

Sterkte met alles,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

jaloers
1 reactie
drj
Vraag

Ik ben erachter gekomen dat ik stalk! Niet echt dramatisch met achtervolgen en zo, maar wel met veel mailtjes. Ook niet met vreselijke dingen, maar voor die ander eigenlijk wel gezeur. Ik dacht zo mijn gelijk te kunnen halen, maar zo krijg ik juist niet wat ik wil... in tegendeel zelfs. En bovendien denk ik dat ik die ander pijn gedaan heb. De relatie is nu over en dat snap ik wel. Ik kon er ook gewoon niet mee omgaan. Wat moet ik nou doen?
Mevrouw Rots heeft helemaal gelijk. Meteen stoppen en blijven stoppen. Stalking geeft de stalker vaak een gevoel van controle en is verslavend.
Zoek afleiding.
Ga ook niet googelen naar de naam van de ander en block de ander op facebook etc. Dat houdt de verslaving alleen maar in stand.

Wat betreft vergeving vragen, daar zou ik voorzichtig mee zijn, omdat het ook een verdere vorm van controle kan zijn. Tenminste kan het bij het slachtoffer zo overkomen: "ik heb er recht op dat je mij vergeeft".
Beter is eerst te stoppen en te laten zien dat je weg van diegene kunt blijven. Na een jaar kun je eventueel eenmalig een "het spijt me"-bericht sturen, maar alleen als je dit niet gebruikt om verder contact op te nemen.

Veel succes!