Geslacht van baby bepalen

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag. Mijn vriendin is zwanger en zij wil graag weten wat voor geslacht het wordt. Mag je dit wel uitzoeken als je de Bijbel als goed christen naleeft?

Antwoord

Ik heb nooit willen begrijpen wat de meerwaarde is van het voortijdig weten van het geslacht van een te verwachten kind. In mijn beleving is dat hetzelfde als van te voren willen weten wat voor cadeau je voor je verjaardag krijgt, voordat je jarig bent.

In de Bijbelse tijd was er vanzelfsprekend niet de mogelijkheid om het geslacht te bepalen, dus de vraag wat de Bijbel op dit punt zegt is niet relevant. Dat wij vandaag die technische kennis wel hebben wil nog niet zeggen dat wij die ook moeten gebruiken en toepassen waar 't het geslacht van het kind betreft. Heel anders ligt het bij gezondheidsbeperkende of zelfs bedreigende situaties voor moeder en/of kind. In mindere mate bijvoorbeeld bij het krijgen van een tweeling (of meerling).

Wat is de meerwaarde van de kennis van het geslacht? Wanneer de moeder (en vader!) in blijde verwachting is, mag je negen maanden als man en vrouw bedenken dat ~wanneer het een jongen wordt~ je een jongensnaam bedenkt. Ten aanzien van een meisje is dat navenant. Terzijde, bij adoptie heb je niet de keuze tussen een jongen of een meisje. Dat verneem je pas op het moment dat een kind wordt toegewezen.

Eenvoudig advies: Laat je (door God) verrassen, zonder vooruit te willen grijpen.

Ds. M. F. van Binnendijk,
Capelle aan en IJssel

Tags in dit artikel:

echozwanger