Groeten aan overleden vader

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Mijn vader is overleden. Mag ik aan de Heere Jezus vragen in mijn gebed of hij mijn vader de hartelijke groeten doet? Ik mis mijn vader zo. Mijn vader heeft jaren en jaren geen oogcontact met mij gezocht. Ik heb me zo genegeerd door hem gevoeld en hij wilde hier nooit over praten. Als ik vroeg of zei: “kijk me eens aan papa”, dan raakte hij geïrriteerd en lag het aan mij. Ik voel me zo in de steek gelaten.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag! Wat een verdrietige situatie schets je in je vraag. Je hebt een vader gehad die je jarenlang niet heeft aangekeken. Wat erg is dat! En nu wil je hem door de Heere Jezus de groeten laten doen. Ik vind dat heel lief van je, maar moet je helaas zeggen dat dat niet kan. Wij kunnen de Heere Jezus niet vragen om iets voor ons te doen in de hemel. Nog los gezien van het feit of je vader wel in de hemel is. Wij kunnen wel vragen of Hij in ons werken wil of in iemand anders op aarde, maar we kunnen Hem in de hemel niet aan het werk zetten. De Bijbel geeft daar geen enkel voorbeeld van en het past ook niet bij de godheid van Christus. Alsof wij Hem een opdracht zouden kunnen geven...

Tegelijkertijd blijf jij wel met een groot probleem en veel verdriet zitten. Het valt ook niet meer goed te maken, want je vader leeft niet meer. Dan blijft er niets anders over dan dat je in het gebed dit bij de HEERE neerlegt. Of anders gezegd: aan Hem overgeeft. Misschien kon je vader geen oogcontact met je hebben. Sommige mensen kunnen dat niet. Sommige mensen kunnen geen liefde geven, ook al willen ze het wel. Misschien was je vader zo. Misschien hield hij wel van je, maar kon hij dat niet uiten. Het is duidelijk dat jij veel van je vader hebt gehouden. Dat is mooi. Tegelijk voelde je je wel in de steek gelaten toen er zelfs geen oogcontact kon zijn. Weet je wie er wel oogcontact met je wil hebben? De HEERE. In Psalm 32:8 staat: “Mijn oog zal op u zijn.” Dat is een belofte van de HEERE voor jou. Bid of je het dagelijks ervaren mag. Zo zul je ook kracht krijgen om het gemis van en het verdriet om je vader te kunnen dragen.

Heel veel sterkte!

Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

doodvader