Berouw oefenen

Ds. W. Pieters / 4 reacties

Vraag

Bij een puritein (Flavel) kwam ik het volgende tegen: berouw oefenen. Het kwam zo over dat dit een actieve daad is, alsof je jezelf erin kunt trainen. Is het mogelijk om hier handvatten voor aan te reiken?

Antwoord

Er is een Goddelijke kant aan berouw. Hier past gebed. Er is ook een menselijke kant aan. Hier past ons afhankelijke ijver. Wat is de menselijke kant? Dat wij de middelen gebruiken om tot berouw te komen.

-Gods wet, in het Oude en in het Nieuwe Testament, onderzoeken, om te weten welke dingen zondig zijn;

-overdenken wat zonde is (wat het wezen, de aard ervan is, namelijk schuld bij God, belediging van Hem); en dit overdenken moeten we zo lang doen, totdat we erdoor aangedaan zijn...

Ds. W. Pieters

4 reacties
adriano313
Berouw “oefenen” zegt iets over dat je schijnbaar ook een keer examen moet doen.
Berouw examen… voor het 'echie'
Klinkt misschien raar maar anders hoef je, volgens mij, niet te oefenen

Volgens mij werkt het niet zo bij God.
Je mag er immers zijn, wie je bent en door ZIJN geest wordt er in jou gewerkt en kan er een rouwproces bestaan.
Het mooie is dat God dat op zijn eigen manier doet. Een manier die bij jou past.
Bij mij liet Hij, als een echte film, een hele hoop zonden in mijn gedachten voorbij gaan, zodat ik deze aan Hem kon belijden. In 1 keer, zonder te oefenen…

Spijt hebben, is dus iets wat vanuit je hart gebeurt. Iets wat je kwijt wilt en wat je graag in het positieve opgelost wilt zien. Iets wat je graag zou willen terugdraaien of weg zou willen poetsen.
Spijt zegt iets over je emotie, hoe je het beleeft.

Jezus Christus aannemen zegt iets over dat je Hem als Heiland wilt hebben
Dat je Hem als Heer in je leven aanneemt en de wereldse heer satan vaarwel zegt.
Gelukkig zijn we niet perfect dus maken we elke dag fouten
Soms wel hele grote, smerige, grove sneaky, arglistige, boze en ga zo maar door
Maar gelukkig is Hij al voor jou zonden gestorven.
Mooi hé.

Bidt eens tot Hem en zeg:
Heere Jezus Christus hier ben ik,
Ik roep tot U en leg mij aan Uw voeten
Vandaag geef ik mijn leven over aan U
en ik besef dat ik een zondaar ben
U bent de enige die mijn leven kan redden
Omdat u gestorven bent aan het kruis voor mij
Ik nodig u uit Heere Jezus om mijn Herder te zijn
Ik buig voor U, kom in mijn hart
Vergeef mijn zonden, was mij schoon en vul mijn hart
Dank U wel dat U mij niet afwijst maar mij aanneemt als uw kind
En ik hierdoor vrede met God mag krijgen
En mag zeggen Abba Vader
Vul mijn leven Heere Jezus
Leidt mijn weg, open mijn ogen, vul mijn hart
Omdat ik het zelf niet kan
Heere Jezus, Dank U wel dat U er bent

Want Hij had je al lief toen hij u gemaakt heeft in uw moeders schoot
kneusi
de Heere maakt toch Zelf plaats in het hart? johannes 17 b.v. We hebben toch tegen God gezondigd, als de Heere het geeft krijg je toch een geschonken Borg. dan mag je toch zeggen''ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord", dat is toch reformatie? gekregen en geschonken? uit Genade. wij hoeven toch niet voor de Heere in te vullen als een kant en klaar pakketje, geen psalm die zo spreekt in mijn oude bijbel. wel de middelen om tot berouw te komen, Gebed en de Heere de toepasser! Dat doet de Heere op Zijn tijd en wijze....
1a2b3c
Rom.4:15 Want de wet werkt toorn...

kneusi: als de Heere het geeft krijg je toch een geschonken Borg...de Heere de toepasser!

Dat klinkt alsof de Heere het nog niet gegeven heeft, en je hebt het over 'toepassen' ipv geloven.

Joh.3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon GEGEVEN HEEFT, opdat een iegelijk die in Hem GELOOFT, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
petrus
Als we de onverdiende genade van God, Zijn liefde en Zijn trouw voortdurend overdenken, dan oefenen wij ons in dankbaarheid. Ik denk dat een christen daartoe geroepen is.
Paulus schrijft o.a.: Verblijdt u in de hoop (van uw zalige toekomst bij de Heere)