Genieten van goede dingen in het licht van de eeuwigheid

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 25 jaar met een gevoelige inslag. Diverse malen in mijn leven heb ik last gehad van 'piekerperiodes' over diverse onderwerpen. Ik ben namelijk iemand die erg graag het naadje van de kous weet en gevoelens/gedachten uitpluist. Momenteel zit ik met de vraag wat mijn leven nu eigenlijk voorstelt in het licht van de eeuwigheid. Ik bedoel, alles valt toch in het niet bij grote zaken als bekeerd worden, de dood en eeuwigheid? Wat voor zin heeft het dan nog dat ik geniet van goede dingen in mijn leven, zoals mijn huwelijk, ons kind en duizend andere dingen. Ik kan namelijk erg genieten van kleine dingen (als ik geen last heb van neerslachtigheid ten gevolge van piekeren).

Mijn vraag is dus: mag ik simpelweg wel blij zijn!? Of is het mijn plicht mezelf op te zadelen met angst voor de dood, uitzichtloosheid of ik ooit wel bekeerd zal worden? Wat heeft mijn leven (dan nog) voor zin? Het is net of ik me schuldig moet voelen als ik geniet van de 'gewone' dingen zoals: ik houd bijvoorbeeld erg veel van mijn man en kind, beleef normaliter veel plezier aan sociale contacten, mijn werk enz. Dat mag toch wel? Ook al is het niets vergeleken bij de echt wezenlijke zaken die ik eerder noemde. Ik raak hier een beetje in verstrikt.

Als ik niet mag genieten van bijvoorbeeld mijn huwelijk, hoe kan ik daar dan in investeren? Want dat is toch ook mijn plicht? Ergens voel ik dat “het niet blij mogen zijn met gewone dingen” niet klopt, maar toch voel ik me schuldig en verward. Overigens, over ditzelfde heb ik in mijn leven ook meerdere malen gepiekerd. Dit duurde dan een tijdje en van lieverlee ebde het weer weg, omdat je op den duur weer in beslag genomen wordt door het leven. Ik heb trouwens meer last van piekeren als ik minder te doen heb. Geldt hier misschien ook de spreuk: ledigheid is des duivels oorkussen? Misschien kunt u me een antwoord geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin, wat een getob. Ik heb er over nagedacht voor ik je ging antwoorden. Je zult niet de enige zijn met deze vragen die je leven beheersen. Natuurlijk is het bekeerd worden (zijn) het grote en nodige in je leven. Maar dat kan, want het liefste werk van de Heere Jezus is om zondaren te zaligen. Daar kwam Hij voor naar de aarde. En onze zonden zijn onze aanbevelingsbrieven aan Hem.

Daar moet je niet over piekeren, maar je moet met heel je zondenpak en al je tobberijen naar Jezus gaan. Johannes was de wegberijder van de Zaligmaker. Zijn eerste preek was; bekeert u, want het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen. Je kunt er een onderdaan van worden, zegt hij. En wat was de eerste preek van Jezus? “Bekeert u want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen”. Lees Matt. 3 en 4 maar. Je kunt er een onderdaan van worden... Bekering, dood en eeuwigheid zijn aangrijpende en ernstige zaken. Maar er is “doen” aan, zeiden de kinderen van God vroeger. Het is niet uitzichtloos. Jezus is gekomen. Hij heeft de weg terug naar Gods Vader hart geopend, wagenwijd geopend. Ga niet uitpluizen, maar val voor de Heiland neer, Hij red, Hij reinigt, Hij bekeert, Hij leert.

Je vraag is: Mag ik simpelweg blij zijn... Zonder schuldgevoelens blij zijn. Lieve kind, de hele Bijbel staat vol over vreugde, blijdschap. Ik ben er lang geleden eens op gaan letten en het verbaasde me, werkelijk. Het heeft geen enkele zin jezelf en je omgeving op te zadelen met angst, uitzichtloosheid, etc. God heeft echt geen vreugde aan ons getob en gepieker. Hij wil ons helpen, ons Zijn vreugde doen ervaren. Hij wil dat we in vreugde en blijdschap Hem liefhebben en dienen. In vreugde en blijdschap leven met onze man, onze kinderen, onze omgeving. God heeft daar een behagen in! Sla je Bijbel open en lees met me mee: Pred. 2:24, Pred. 5: 18, Pred. 9:7-9, of 1 Kon. 1:40, 1 Kron. 15:16, Neh. 8:11-12, Ps. 5:12, Ps. 43:4, Ps 100:1-2, Spr. 5:18, Het zijn zomaar een paar teksten uit het OT.

Nu kijken we naar een paar teksten in het NT. Romeinen 14:17, Rom. 15:13, 1 Tim. 6:17, Fil. 4:4. Paulus heeft het hier in deze brief geschreven, geleid door de Heilige Geest: Verblijdt u in de Heere te allen tijd (altijd en onder alle omstandigheden). Wederom (opnieuw) zeg ik u, Verblijdt u.

Investeer maar gerust in je huwelijk, in je kind en je zult het met interest terug ontvangen. We denken zo gauw verkeerd van de Heere, maken een beeld van Hem en altijd valt dat beeld uit als een strenge en meedogenloze rechter. Die ons knecht en ons alle vreugde ontneemt. Maar het is niet waar!!! Lees Lukas 15 maar... wie bedoelt Jezus met die Vader? “Zijn” Vader, zo is “Mijn” Vader. Hij sluit dat weggelopen kind in Zijn armen en sluit de stamelende mond, “vader ik heb gezondigd...” met een kus. En als Thomas Jezus vraagt om hem de Vader te tonen, zegt Jezus, Thomas, als je nu Mij gezien hebt, heb je de Vader gezien. Hoe was Jezus dan? Vol ontferming en meedogen met zondaren.

Nooit stuurde Hij een zondaar weg, zelfs aan het kruis vergaf Hij die zondaar en zei: “Aan je denken? Ik neem je mee naar het Paradijs”. Bij de Heere is ook nu alles te krijgen wat wij nodig hebben, genade, barmhartigheid, vreugde, blijdschap. Sluit er je ogen niet voor en durf te genieten van al het goede dat de Heere je elke dag geeft. Ik kan intens genieten van de madeliefjes in de wei, een vogeltje dat zingt, de lach van een kind. Genieten van mijn bed dat zo heerlijk is en de warmte van de zon op mijn huid. Genieten van al die goede gaven die de Heere me geeft, onverdiend.

Je wacht op bekering, maar dat is de verkeerde weg, ga naar God, bekeer je. Nergens staat dat we zullen wachten, maar “bekeert u, ga terug”!!! Ervaar je dat je het zelf niet kunt... zeg dat maar tegen de Heere Hij kan het wel. En Hij wil het ook. Dan gaan de piekerperiodes weg, absoluut! Dan zul je een vreugde en vrede ervaren die alle verstand te boven gaat. Dan zul je het in verwondering en vreugde uit zingen: “Looft de Heere, mijn ziel, en vergeet niet een van Zijn weldaden”. Het woordje “vreugde“ staat 101 keer in de Bijbel.

Tot slot nog even over “des duivels oorkussen”. Zet je in deze “lege” tijd tot onderzoeken van de Bijbel en gebed en de duivel zal geen kans hebben om je gedachten te stelen.

Van harte Gods zegen .
Mw. N. J. van Dooijeweert-van der Slikke, Pisco (Peru)

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Pastoraal medewerkster

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

vreugde