De profetie van de Noorse christin

Ds. H. Veldhuizen / 27 reacties

Vraag

Recent heb ik de profetie van de Noorse christin gelezen. Deze is afkomstig van een vrouw die ze in een visioen zou hebben gekregen in 1968. Eigenlijk heb ik een vraag hierover, namelijk: Is dit echt? Een belangrijk element lijkt me de publicatiedatum. Hier heb ik zo snel niet de hand achter kunnen leggen. Dit lijkt echter nog niet zolang geleden te zijn. Een profetie is altijd op de toekomst gericht. Als dit in 1968 naar buiten was gebracht en alles was uitgekomen had je er moeilijker omheen gekund. Nu heb ik eerder zoiets, aannemelijk verhaal, maar wie of wat zegt me dat dit niet verzonnen is. Temeer daar het naar het lijkt pas ergens in de afgelopen tien jaar (weet ik niet zeker) gepubliceerd is. Enfin, vragen en bedenkingen te over. En nee, niet omdat me dit van slag maakt. Ik mag het regelmatig zeggen zoals in Psalm 31:"In Uw hand beveel ik mijn geest; U hebt mij verlost, HEERE, getrouwe God!" Dat geeft geestelijke ontspanning, ook met zo'n profetie. Toch hoor ik graag eens van iemand anders wat die ervan vindt. Voor mezelf, maar ook voor de anderen op Refoweb.

Vraag 2
De laatste tijd hoor ik veel over de Noorse profetie. Hoe moet je hierin staan? De Bijbel is uiteraard leidraad voor alles wat er gaat gebeuren, maar veel details van deze profetie lijken uit te komen. Maar details over Jezus' wederkomst zoals hier beschreven kan toch niet?

Vraag 3:
Hoe kan het dat alles wat de Noorse vrouw zei in haar profetie tot nu toe uit is gekomen? Als dit allemaal uitkomt, zou je er bijna vanuit gaan dat ook het laatste punt uitkomt, maar hoe kan iemand in de toekomst kijken en in de Bijbel o.a. in Mattheus 24: 36 staat toch dat niemand weet wanneer Jezus terug komt? Hoe moet ik dit artikel dan opvatten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Je schrijf dat je recent een profetie hebt gelezen van een Noorse vrouw die in 1968, 90 jaar oud, een visioen over de eindtijd gekregen zou hebben. Ze vertelde dat visioen aan een evangelist, die het opschreef, maar het papier weg legde. Een paar jaar geleden kwam hij dat papier weer tegen en toen bleek, wat in 1968 onmogelijk leek, nu werkelijkheid geworden te zijn. De inhoud van het visioen was: er zal ontspanning komen tussen de grootmachten uit Oost en West, er zal een lauw christendom zonder weerga zijn, mensen zullen niet willen horen over zonde en genade, het gaat hen alleen om succes en materiele goederen, de kerken zullen leeglopen, er zal, ook in christelijke kringen, een groot moreel verval zijn, vooral op het gebied van huwelijk en seksualiteit, de tv en andere media zullen veel geweld en bedscènes laten zien en mensen uit arme landen zullen in zulke grote aantallen naar Europa stromen dat ze er hard behandeld zullen worden. Dan breekt ineens de derde wereldoorlog uit en komt Jezus terug. Veilig zullen alleen zij zijn die Jezus als hun Verlosser kennen.

We zouden kunnen zeggen: een heel actueel visioen, precies passend bij wat in onze tijd aan de hand is. Nu is je vraag of dit echt is of dat het een aannemelijk verhaal of iets dergelijks is, dat die vrouw verzonnen heeft.

Nu, laat ik meteen maar zeggen: ik denk niet dat het een verzonnen verhaal is. Die vrouw, is op de website die je aangaf te lezen, is een oprechte christin, en dat wil ik graag geloven. Maar of het werkelijk een visioen was? Het zouden ook eigen gedachten van die vrouw zelf geweest kunnen zijn. Ouder worden kan namelijk, omdat er naar het gevoelen van een oud iemand zoveel aan het veranderen is en zoveel aan de hand is, allerlei gedachten met zich meebrengen, die een kern van waarheid kunnen hebben of zelfs waar kunnen zijn, maar om nu te zeggen: dit is een visioen van God, gaat me te ver. Ik denk dat we met visioenen heel voorzichtig moeten zijn. Natuurlijk staat er in Handelingen 2: uw zonen en uw dochters zullen profeteren en uw ouderen zullen dromen dromen, maar wijst dat op visioenen?

Profeteren wil niet in de eerst plaats zeggen: iets over de toekomst voorzeggen, eerder zeggen ze iets over het heden. Profeteren is een helder en diep inzicht hebben in wat God in Zijn Woord zegt, soms is dat heel scherp en waarschuwend, soms vol evangelie. Denk bijvoorbeeld aan de profeten in het Oude Testament. En bij “dromen dromen” moeten we veeleer denken aan dromen over het komende koninkrijk van God: gelovige ouderen, die van de toekomst met een kleine t niet zoveel meer hebben te verwachten, gaan dromen van de grote Toekomst: Gods koninkrijk. Nóg een voorbeeld: In Amos 3:7 staat wel dat de Heere niets doet tenzij Hij Zijn geheimenis heeft geopenbaard aan Zijn dienaren, de profeten. Maar ik denk dat we dat heel sterk moeten lezen in de context van die tijd: Amos heeft straffen aan te kondigen over Juda en Israël en de Heere heeft dat aan Zijn dienaar Amos geopenbaard opdat hij het aan Juda en Israël zou verkondigen.

Als ik, beste vriend(in) naar het visioen dat die Noorse vrouw gehad zou hebben kijk, komen er bij mij een heleboel vragen boven. Is er nu zo’n ontspanning tussen de grootmachten uit Oost en West? Is er momenteel niet veel spanning tussen bijv. Rusland (Poetin) en de VS en het Westen? Lopen de kerken in onze tijd zo geweldig leeg? Ja, dat doen ze in ons land en in West-Europa inderdaad. Maar is er daarnaast niet een grote toename van het christendom en een geweldige openheid voor het Evangelie in bijvoorbeeld Afrika en veel Aziatische landen, zelfs tegen de verdrukking in? Denken we niet heel kleinschalig als we in dat opzicht alleen naar Europa kijken? Zou het ook niet kunnen zijn dat de Heere bezig is de kandelaar uit Europa weg te nemen (verg. Openb. 2:5) en in Afrika of Azië te plaatsen? Zijn er niet meer tijden geweest van grote lauwheid (verg. Openb.3:16) en openbare zonden? Vergelijk de profetieën in het OT.

Eén voorbeeld, maar ze zijn met vele te vermenigvuldigen: In Ezechiël 16:48 zegt de profeet namens de Heere (“zo waar Ik leef”, zegt de Heere) dat Sodom niet zo gedaan heeft als Jeruzalem en Juda. N.B: Jeruzalem en Juda doen meer en grotere zonden dan Sodom gedaan heeft. En in vers 51 zegt de profeet namens de Heere dat Samaria nog niet de helft van de zonden en gruweldaden van Juda en Jeruzalem gedaan heeft. En (ik keer weer terug naar het visioen dat die vrouw gehad zou hebben): mensen uit arme landen die in grote aantallen naar Europa stromen, dat is in onze tijd heel bijzonder waar. Maar is dat werkelijk iets nieuws? Zijn zulke volksverhuizingen er niet vele malen geweest in de geschiedenis? Google maar eens op het woordje ‘volksverhuizing’. En zou het nu ineens betekenen dat het einde van de wereld nabij is? Ik denk dat we met zulke duidingen of ‘profetieën’ heel voorzichtig moeten zijn.

Niet dat ik niet geloof dat Jezus eenmaal wederkomt. Natuurlijk geloof ik dat. Maar niet op grond van allerlei dingen die in onze tijd gebeuren. Veel wat er in onze tijd gebeurt is er de eeuwen door vrijwel altijd geweest. Oorlogen, ze zijn er alle eeuwen door geweest; alleen de aantallen waren kleiner omdat er toen veel minder mensen waren. Toch, één voorbeeld: de inname van Jeruzalem in 70 na Chr: 600.000 tot 1,3 miljoen doden (Wikipedia). Aardbevingen idem. Ook een voorbeeld: de aardbeving in Lissabon 1755: tienduizenden doden en dat in die tijd van veel minder inwoners dan nu. Ziekte: de pestziekte in de late Middeleeuwen (de ‘zwarte dood’ genoemd): naar schatting 1/3 van de bevolking van Europa (!) stierf. In 1635 in Leiden: 20000 inwoners stierven aan de pest. Hoeveel inwoners had Leiden in die tijd?

Het punt is dat we sinds een goede 60 jaar bijna al het wereld-gebeuren dagelijks kunnen zien op de tv, wat vroeger niet mogelijk was. Wat wisten mensen in het ene continent van wat er in het andere continent gebeurde? Soms waaiden verhalen na vele jaren pas over. Wat ik daarmee bedoel: Wees voorzichtig met allerlei ‘profetieën’. Mensen kunnen zoveel stellige uitspraken doen (Hal Lindsey: 1988 zou het einde van de wereld inluiden). Jezus antwoordt op de vraag van de discipelen of Hij in deze tijd voor Israël het Koninkrijk zou herstellen (Handelingen 1:6) niet ‘ja’ of ‘nee’, maar: “Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft te weten.” Op de vraag aan Jezus of er ook weinigen zijn die zalig worden (Lukas 13:23) is Zijn antwoord niet hoeveel het er precies zijn, maar: “Strijd om binnen te gaan door de nauwe poort.” Dat geldt ook voor al die duidingen, die er de eeuwen door (!) geweest zijn dat de wederkomst van Christus heel nabij zou zijn. De boodschap is niet: die wederkomst is dàn en dàn; hoewel ik best weet dat de Bijbel ons op een aantal dingen wijst. Eén heel belangrijke gebeurtenis was wat dat betreft de terugkeer van het volk Israël in zijn eigen land in 1948. Maar betekent dat dat Jezus’ wederkomst nu nabij is? Of zal het nog vele, vele jaren kunnen duren? De boodschap is: Wees altijd bereid.

Hebben we visioenen nodig? Openbaart de Heere Zijn werkelijkheid aan een vrouw ergens in Noorwegen? Waarom zou Hij dat doen? En waarom in Noorwegen en niet in een ander land? Nee, de indringende boodschap van het Evangelie om bereid te zijn hebben we altijd en allen nodig, al was het alleen al omdat we niet zeker kunnen zijn van de dag of het uur van onze dood en we dan ineens voor de werkelijkheid staan rekenschap af te moeten leggen van ons leven.

Het doet me goed, beste vriend(in), dat je, wat dat betreft, schrijft, dat je regelmatig mag zeggen wat Psalm 31 zegt: “Ín Uw hand beveel ik mijn geest; U hebt mij verlost, HEERE, getrouw God.” Ook al zal dat wel eens aangevochten worden. Toch, je zegt: Dat geeft mij geestelijk ontspanning, wat er soms of dikwijls ‘geprofeteerd’ wordt maakt me niet van slag. Ik denk dat dat de beste, gelovige houding is.

Ik hoop dat ik duidelijk geweest ben in mijn beantwoording.

Ds. H. Veldhuizen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wapenveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

profetievisioen
27 reacties
evantorisch
Nee Omega, het ging hier niet over voorspellingen die NIET uitgekomen zijn, noch over voorspellingen waarvan je achteraf hoort dat die uitgekomen zijn. Aan de orde was hier het visioen van die 90-jarige vrouw en later kwam de zus van Corrie ten Boom ter sprake.
Maar jij komt direct aan met "valse profeten, basisschool, kletskoek, plus een 'leuke' grap over je eigen profetisch inzicht (waarmee je toch nog een puntje gescoord hebt)
Verder over getallentovenarij en ander wonderlijk wispelturig wensdenken, zinloze zaken, J.G; wind van leer, goochelen met getallen, wederkomsten, bloedmanen of anderszins waarzeggende profetieën. Zelfverheffing en fanatisme, getallenbrij, wiskundige formules, berekeningen, getallenmengsels, broodje aap, Bijbelsudoku, kruiswoordpuzzels, amateurtheologen.
Dat zijn blijkbaar jouw gedachten die de woorden visioenen en profetie bij je oproepen, terwijl het volop Bijbelse zaken zijn. (1 Kor. 12, 1 Tess. 5, Joël en Hand. 2, Ef. 4)
Zo lang er geen aanwijzingen zijn om iets of iemand niet te vertrouwen zie ik geen reden om iemand als die vrouw uit de link en Corrie ten Boom te wantrouwen.
Goedgelovig volgens jou, prima hoor! De liefde geloofd alle dingen, en dat kan zonder naïef te zijn.
Ik vind jouw reacties vergelijkbaar met iemand die bij het woord christendom direct begint over ''brandstapels, kruistochten, schijnheiligheid, (kinder)misbruik ect''.
Uiteraard zijn hedendaagse profetieën en visioenen buiten-bijbels, dat vroeger ook zo hoor want toen de Bijbelse profeten hun profetieën uitspraken konden de mensen dat niet even checken aan de hand van de Bijbel, want die was er toen zo nog niet.
Ook toen liepen er ware en valse profeten rond die beide in de naam van de Heer hun voorspellingen uitspraken. En net als wij nu, moesten zij toen het gewoon doen met de aanwijzingen uit Deut. 21.
Hoe zou je het vinden als de tijdgenoten van de Bijbelse profeten toen net zo reageerden als jij nu, en bewijs eisen voordat ze hen serieus namen?

Maar, met één ding ben ik het roerend met je eens: " lezen is een vak apart maar kan een mens aangenaam verrijken". Doe er je voordeel mee!

En voor zover de profetie niet klopt zegt Paulus hoe je daarmee om moet gaan: Blus de Geest niet uit. Veracht de profetieën niet. Beproef alle dingen, behoud het goede.
Omega
@Evantorisch Welaan, de bijbelse profetieën zijn door de joden veracht en in de wind geslagen. Vandaar ook de Babylonische ballingschap. Leuk gevonden trouwens dat 'buitenbijbels' in bijbeltijd. Het gaat alleen niet op, aangezien de wet (613 geboden) en de vijf boeken van Mozes (Thora) ten tijde van de profeten volop werden gebruikt.

Christenen, ook bekende en betrouwbare, kunnen profetieën cq voorspellingen doen die kant noch wal raken. De opmerkingen van @Henkie inzake die Noorse tante maken dat nog eens duidelijk. Laten we het eens concreet maken om te bezien in hoeverre jij het gelijk aan je kant hebt. Zou je misschien een hedendaagse voorspelling van een (betrouwbare) christen kunnen noemen die nog moet uitkomen en die er niet duimendik bovenop ligt? Dat de liefdeloosheid, egoïsme en christenvervolging zal toenemen weten we al ;-)
evantorisch
Lezen is een vak apart, weet je nog? Ik zei dat de Bijbel er toen ZO nog niet was (zoals wij die nu hebben, snap je?) Destijds was de Thora hun Bijbel, en alles wat zij toen in het dagelijks leven meemaakten was voor hen dus buiten-Bijbels. Maar de Tenach en later onze Bijbel bestaat uit méér dan alleen de Thora, die omvat ook hun tijd. Dus het gaat zeker wél op!
Verder ging het er niet over hoe de Joden op de profeten reageerde, dat weet ik al lang. Ik verplaatste jouw reacties gewoon even naar de Thora-tijd, en ik vind het beschamend wanneer er geen lering getrokken wordt van de fouten uit het verleden.

Nee ik ken geen voorbeeld van een christen die een profetie heeft uitgesproken die nog moet uitkomen, is dat erg? Dat zegt natuurlijk helemaal niet dat die er niet zijn. (is het voorbeeld van Corrie ten Boom niet goed?)
Verder wil ik me aan Paulus' raad houden om de profetieën niet te verachten wanneer ik die zou horen.
Dan zou ik er rekening mee houden dat er ruis op de lijn kan zitten, voor mij geen reden om zo stompzinnig en onbijbels op profetie te reageren.
Je hoeft ook niet over mijn gelijk te spreken, ik heb je de schriftplaatsen genoemd waarin staat dat profetie óók van deze tijd is.
Noem het maar wat het is, het gelijk van de Bijbel versus dat van Omega.
Tot slot, ik heb (héél errug ongristelijk) schoon genoeg van je. Toedels!
Jeremiah
Ik geloof dat in de Bijbel alles staat wat God de mens wilde openbaren. De Bijbel is af en genoeg tot zaligheid en als leidraad in ons leven. Klaar. Of toch niet? God wil naast de Bijbel in speciale gevallen Zijn kinderen verborgenheden openbaren. Bekendste voorbeeld voor mij is toch wel de puritein Alexander -Prophet- Peden, ook wel de profeet van het convenant genoemd. Al zijn profetieën zijn uitgekomen.
Omega
@evantorisch Tja, als je bij hoog en laag blijft beweren dat visioenen en voorspelling nog volop voorkomen en je weet er vervolgens niet één te noemen die nog z'n vervulling moet krijgen, dan kan ik me voorstellen dat je er vandoor gaat.

@Jeremiah Ik heb Peden zeer hoog staan, maar zijn profetieën passen wel in het geweld waarmee Schotland tijdens zijn leven al bijna vijf eeuwen te maken had. Wat hij voorspelde was al vijf eeuwen praktijk.
coby
http://home.solcon.nl/aheemsbergen/Dromenen%20%20en%20visioenen.htm
Haas
https://bijbel.eo.nl/bijbel/Johannes/15?#JHN-015-020