CGK/HHK-predikanten naar Ger. Gem.

Ds. J.L. Schreuders / 36 reacties

Vraag

In verband met het “al heel lang vacant” heb ik ook een vraag aan een CGK/HHK-predikant. Is het mogelijk dat zij zich beroepbaar stellen voor kerken buiten hun kerkverband, zoals de Ger. Gem.? En zo een gemeente gaan dienen die (nog) niet tot hun kerkverband behoort. Eerlijk gezegd lijkt het mij geweldig wanneer dit gebeurt. Ik weet voor een aantal Ger. Gem.-gemeenten nog wel een paar passende HHK/CGK-predikanten...

Antwoord

Beste vragensteller,

Kennelijk is die plaatselijke gemeente ook een gemeente die behoort bij de Gereformeerde Gemeenten. Deze gemeenten hebben voor de toelating van predikanten tot hun kerkverband een eigen curatorium en voor de opleiding een eigen Theologische school (in Rotterdam). Wil men in een Gereformeerde Gemeente worden beroepen, dan zal men volgens die route tot beroepbaarstelling  moeten komen. Dat is overigens ook in andere kerken zo. Wie geen lid is van  het kerkverband en ook niet binnen die kerk is toegelaten tot het ambt, komt niet voor een beroep in aanmerking. Ook in de CGK en de HHK werkt dat zo.

Het is dus onmogelijk dat een HHK- predikant zomaar beroepen zou kunnen worden in een vacante Gereformeerde Gemeente, maar ook andersom kan dat niet. Dan zou er volgens de kerkorde van de HHK sprake moeten zijn van een bijzondere betrekking  of brede interkerkelijke samenwerking met die andere kerk. Er zijn wel contacten op het niveau van deputaatschap/ synodale commissie en die contacten tussen HHK en Ger. Gem. zijn goed. Maar wij zijn (helaas) nog niet zo ver gevorderd dat van verbanden zoals daarnet genoemd al sprake is. Ik zie dat ook niet op nog heel korte termijn gebeuren.

Jouw  begrijpelijke wens zal dan ook voorlopig een droom moeten blijven, maar het is niet verkeerd soms over goede dingen te dromen. Jij weet voor een aantal Gereformeerde Gemeenten wel en passende HHK /CGK predikant. Dat zou kunnen, maar denken die bedoelde Gereformeerde Gemeenten en hun kerkenraden daar ook zo over? Als dat zo is, dan moet dus ook nog de kerkordelijke hobbel worden genomen. Wie weet wat de Heere ooit zal willen doen.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders

36 reacties
Omega
@Bruja Paulus spreekt over onenigheid in de gemeente toch andere dingen. Daarnaast: als een Ger. Gem.-dominee zonder blikken of blozen beweert dat God de mens haat en een andere predikant uit diezelfde kerk precies het tegenovergestelde zegt, lijkt me dat een van beiden een onbijbelse leer hanteert. Tenzij chizofrenie onderdeel uit mag maken van de leer natuurlijk ;-)

Bovendien: Als er geen onbijbelse prediking (meer) zou zijn in een bepaald kerkverband, dan lijkt me dat een extra argument om in ieder geval geen enkele predikant uit je eigen verband van de kansel te weren. Dan ben je namelijk onderdeel van de volmaakte kerk. En zo af en toe kom je nog wel eens mensen tegen die beweren dat hun kerkgenootschap de enige ware kerk is. Ze hebben over het algemeen erg weinig kennis van zaken ;-)

En dan nog het nieuws van vandaag: https://www.nd.nl/nieuws/geloof/pkn-gemeente-valburg-zet-preekstoel-wijd-open.966608.lynkx

Blijkbaar toch erg bijzonder ;-)
mluther
@Omega Wie bepaald wat er wel of niet een Bijbelse prediking is. Er zijn niet zelden meerdere interpretaties mogelijk van de Bijbel...

Trouwens de link tussen het geen predikanten weren van je kansel en de volmaakte kerk snap ik niet helemaal. Je bent onderdeel van een kerkgenootschap. Persoonlijk vind ik het niet kies als je dan als gemeente gaat bepalen wie wel of niet een Bijbelse prediking heeft. Niet zelden gaat het gevoel bepalen wie je uitnodigt. Om voor m'n eigen gemeente te spreken. Die zou veel breder predikanten kunnen uitnodigen. Misschien net wat anders als je gewend bent, maar daar is niets mis mee. Heeft niets te maken met het denken dat je de volmaakte kerk bent. Eerder dat je te maken hebt met een kerk die gebroken is.
mluther
"Eerder dat je te maken hebt met een kerk die gebroken is." Deze had ik anders moeten formuleren. Ik bedoel ermee te zeggen, dat wanneer je in de volle breedte predikanten uitnodigt, je juist de gebrokenheid van je eigen kerk kunt gaan zien.
Omega
@mluther Om de gebrokenheid van kerk en samenleving te kunnen zien hoef je alleen maar om je heen te kijken, daar heb je de kansel niet exclusief voor nodig. Zou ook een vreemde zaak zijn om predikanten met een onbijbelse leer als verbondsautomatisme en hypercalvinisme -om maar twee uitersten te noemen- op de kansel neer te zetten als voorbeeld voor het verval van je eigen kerkgenootschap. Ik hoef niet naar de hoeren om te beseffen dat ik een zondaar ben.

Dankzij het feit dat kerkelijke gemeenten (lees kerkenraden) binnen hun kerkgenootschap veelal het exclusieve recht hebben om te bepalen wie er voor gaat als predikant, wordt het aantal reformatorische kerken nog (relatief) binnen de perken gehouden. Ik kan je garanderen dat zodra rechtzinnige gemeenten een vrijzinnige predikant verplicht moeten laten voorgaan, de kerk(en) opnieuw een scheuring te wachten staat. Een Klaas Hendrikse gun je je ergste vijand nog niet.

En als alleen een 'curatorium' bepaalt wat rechtzinnig is, hou je ter rechterzijde weinig predikanten meer over (zie GG, GGiN en OGG) en kun je ze ter linkerzijde aan de straatstenen zelfs niet meer kwijt.
markusa
Triest al die verschillen. Zeker ook binnen 1 kerkverband. Dat er bepaalde dominees niet mogen komen in bepaalde gemeentes. Men is bij dit soort gedrag geneigd een extremistisch standpunt in te nemen om zo duidelijker over te komen. Ook mist men de correctie van anderen. Men kan daardoor totaal niet met verschillen gaan.Terwijl de bijbel breed is en God de verschillen heeft geschapen. Van bijzaken worden hoofdzaken gemaakt. Waar is de liefde? De liefde is elkaar ondanks verschillen vasthouden.
Bruja
@omega. Volgens joh 3 vs 16 zou het niet moeten kunnen dat een ds van de gg zegt dat God de mens haat. Kun je preek of lezing aangeven waar dit staat.
Bruja
Wat je noemde , dat God de mens haat, is onbijbels. Maar onenigheid komt overal voor en zo zou het volgens de bijbel niet moeten. Maar is weer wat anders dan onbijbelse prediking
Omega
@Markusa In der aard der zaak heb je helemaal gelijk. De praktijk is echter weerbarstiger. Paulus en Barnabas gingen ook met ruzie uit elkaar. Paulus moest Petrus bovendien flink terecht wijzen. Daarnaast mag je verkeerde leringen in een kerk/gemeente nooit toestaan. Ook daar waarschuwt Paulus tegen. Natuurlijk is/lijkt dat in de ene kerk (PKN) extremer dan in andere reformatorische kerken, maar dat is wel de situatie zoals die nu is. Alleen de triomferende kerk heeft daar geen last meer van.

@Bruja Deze uitspraak komt uit een pastoraal gesprek. Dat is niet minder ernstig natuurlijk, maar daardoor wel lastiger om dit de kerkenraad te melden. Zeker de kerkenraad waar hiervan sprake is...
1951Han1947
Beste mensen, Br & Zr's ,

Laten we nu eens beginnen met het Woord , De bijbel zegt = Gods woord !
niet het uiterlijk vertoon , mooie auto, goed baan , twee x per zondag naar de kerk (niet verkeerd hoor ) lang haar / kleding , hoedje , het zit van binnen God ziet het hart aan .
Bekeerd u is een gebod van God , Wedergeboorte , Ellende / Verlossing en Dankbaarheid
Geloof in de Zoon Jezus christus - onze Redder & Verlosser .
Hij stierf voor onze zonden aan het kruis Hij die zonder zonde was .
eerst dit als de Heilige Geest u overtuigt van zond en ongerechtigheid , beleid dan deze zonden. hij is getrouw om ons de zonde te vergeven.
wat zegt de Bijbel over ons behoud ?
aannemen , = keuze maken wie wilt u volgen ? God op zijn woord of mensen die naar eigen inzicht handelen?.
Laat u geen juk opleggen ,onderzoekt de schriften.

Wie in de Zoon geloofd heeft eeuwig leven .
wie de zoon niet heeft , gaat verloren.
De Bijbel Gods woord staat vol beloftes , kniel bij het kruis , belijdt uw zonden en ongerechtigheden.
indien wij onze zonden belijden Hij is getrouw om onze zonden te vergeven.
ik heb het zelf gedaan op mijn 36e ben nu 64 jaar.
dank dagelijks voor zijn genade , sindsdien mag ik aan het avondmaal deelnemen.

God heeft zondaren lief , hij maakt waarlijk vrij.

wat kerk betreft overal is wel iets , maar blijf in de liefde van God ook ik gun u dit want de belofte is het eeuwige leven !
door genade een kind van God .
lieve Lezers niet de buiten kant ,maar besnijdenis van het hart.
doe niet zoals de Farizeeërs & schrift geleerden .
nee kom tot Hem Nu gedenken we zijn Geboorte .
Hij kwam tot ons ,god heeft ons lief , wilt u Hem God liefhebben zeg het hem dan .Ps 116 :God heb ik lief .
beste lezers er is nog zoveel te zeggen over Gods Beloftes , doe die ene stap tot Hem, uitverkoren in Hem.
Lees de Efeze brief In Hem , in Hem hoeveel x ?
wie in de Zoon geloofd heeft eeuwig leven.
Want alzo lief heeft God (vul uw naam in ) de wereld gehad dat hij zijn eigen Zoon gegeven opdat een ieder die geloofd niet verloren ga maar het eeuwige leven Heeft .
Heeft is vanaf je ommekeer tot Hem , de Wedergeboorte, de Verlossing door het kostbare Bloed van zijn Zoon Jezus Christus reinigt ons van al onze zonden.
Joh 1 vers 12 & 13 zovelen Hem (de Zoon geloven ) aangenomen hebben hun heeft Hij macht gegeven een kind van God te worden.
reageren ajremijnse@ziggo .nl
Gods Zegen nu en ook in 2016
Fernando
@Omega 03-11-2015 / 16:50
@Jaleco Klopt, tussen HHK en CGK is een vorm van samenwerking, maar volgens mij buiten de kerkorde om. Wellicht is het in een gemeentelijk beleidsplan opgenomen, hoewel die nooit in strijd mogen zijn met de kerkorde. Valburg-Homoet verkeert wat dat betreft in een sterkere positie, aangezien de kerkorde van de PKN oecumenische diensten en uitruil van voorgangers toestaat. Daarom gaat die gemeente ook een paar stappen verder dan anderen en start ze kanselruil met alle reformatorische kerken.

Dan ben je niet goed op de hoogte Omega. HHK en CGK hebben kerkordelijk geregeld dat bevoegde voorgangers over en weer bevoegd zijn verklaard.
Omega
@Fernando Waar kan ik dat vinden? Ik zie in Ordinantie 20 alleen de versie van de oude Nederlandse Hervormde Kerk, waarin de CGK niet met name wordt genoemd, maar wel de Evangelisch-Lutherse en Gereformeerde Kerken.

En aangezien deze Ordinantie blijkbaar nog niet is aangepast zou het kerkordelijk dus mogelijk zijn dat HHK en PKN-gemeenten aan kanselruil doen? Ik ken overigens een bekende HHK-predikant die hier grote voorstander van is ;-)
Jaleco
@Omega
Laat me raden... van Kooten?
Matjan
ordinantie 5-2-3: De kerkenraad kan besluiten tot het houden van een oecumenische kerkdienst met andere kerkelijke gemeenschappen ter plaatse.
Volgens mij is er ter plaatse (in Valburg) naast de PKN gemeente alleen een RK kerkgemeenschap.
Omega
@Matjan Ik heb niet de indruk dat de classis (of synode) moeilijk doet als dat 'plaatselijk' iets ruimer wordt ingevuld, mede veroorzaakt door het feit dat de secularisatie zulke vormen heeft aangenomen dat veel kerken (ook RK) inmiddels gesloten cq gefuseerd zijn. De scriba van de PKN, Arjan Plaisier, heeft er in ieder geval geen moeite mee, zegt hij in het ND van 3-11-2015. Kortom, iedere PKN-gemeente heeft de mogelijkheid om dezelfde stap te zetten. De praktijk is namelijk dat er genoeg PKN-gemeenten zijn in grote plaatsen waar wel alle reformatorische denominaties aanwezig zijn. Daar is het kerkordelijk dus (ook) mogelijk.

@Jaleco ;-)
Matjan
Ok, duidelijk. Het mag dus niet.
Omega
@Matjan Je bent vast geen lid van de PKN. Daar mag namelijk alles ;-)