Godenzonen

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Kan iemand iets naders vertellen over de "godenzonen" uit Gen. 6? Wie worden daarmee nu precies bedoeld? De meningen daarover zullen waarschijnlijk verschillen, maar is er een duidelijke algemene aannemelijke verklaring?

Antwoord

7 reacties
QM
Met Gods zonen worden waarschijnlijk geen gelovige mensen bedoeld, zoals vaak gezegd wordt. Er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen Gods zonen en de dochteren van de mensen. Daaruit kun je opmaken dat Gods zonen zelf geen mensen waren. Waarschijnlijk worden er engelen mee bedoeld, want in Job 1:6 worden ze ook zonen Gods genoemd. Uit het huwelijk worden dan ook geen normale mensen geboren, maar "geweldigen".
John61
Je bent in eerlijk in je reactie QM, omdat je "waarschijnlijk" schrijft. De meningen over de interpretatie van de mysterieuze tekst zijn nogal verdeeld. Dat de zonen Gods engelen of zelfs gevallen engelen zijn en zich voortplanten met mensen, wordt ontkracht door een tekst van Jezus uit het NT: Mattheus 22 : 30: Immers in de opstanding huwen zij (de mensen) niet en worden zij niet ten huwelijk genomen, maar zij zijn als engelen in de hemel. Verder geeft de Bijbel nergens grond om te veronderstellen dat engelen zich uberhaupt kunnen voortplanten en al helemaal niet met mensen. In het boek Job komt ook de term zonen Gods voor en daar worden duidelijk engelen mee bedoeld. Genesis en Job zijn echter in verschillende tijden, door verschillende auteurs en los van elkaar geschreven, waardoor dit niet hetzelfde hoeft te betekenen. De boeken van de Bijbel zijn pas later samengevoegd. Wie de zonen Gods dan wel zijn? Een andere gangbare uitleg is dat het mannen zijn die voor de zondeval zijn geboren.
arendsoog
De engelen-theorie en de theorie van de Sethieten zijn naar ik weet de meest gangbare. Van de theorie over de mannen van voor de zondeval had ik nog nooit gehoord, en die lijkt me eerlijk gezegd behoorlijk vreemd. (in elk geval binnen de gereformeerde traditie, m.b.t. erfzonde etc.) Desalniettemin leuk om te weten @John61. Een andere uitleg die ik ken, is dat de 'zonen Gods' de aanzienlijke, rijke families vertegenwoordigen en de dochteren der mensen de lagere volksklasse. Men beroept zich hiervoor op het feit dat in Psalm 82 de 'groten der aarde' goden genoemd worden.

In het Hebreeuws staat in Genesis 6 een woord dat evengoed met 'kinderen' als met 'zonen' vertaald kan worden.
Verder is in de tekst in Genesis geen enkele reden om aan engelen te denken, wat in het verband van Job 1 wel het geval is.

Het belangrijkste bezwaar is m.i. dat de engelen-theorie geen onderscheid maakt tussen de menselijke natuur en de natuur van de engelen. Omdat deze naturen totaal verschillend zijn, kan een engel geen geslachtsgemeenschap met een mens hebben. Zie ook het commentaar boven dit commentaar.

In ieder geval is binnen de gereformeerde traditie de engelen-theorie vrijwel altijd tegengesproken (Calvijn e.a.)
Aanhangers van de engelen-theorie zijn o.a., Philo, Flavius Josephus, Justinus Martyr, Clemens, Tertullianus, volgens Kuyper alle schrijvers bij wie geen zelfstandig uitlegkundig onderzoek sprake was. Verder hing Luther deze theorie aan.
In zijn boek 'De engelen Gods' (1923 2e druk) wijdt Kuyper verschillende lezenswaardige hoofdstukken aan dit onderwerp waarin hij vrijwel alle teksten over 'zonen Gods' etc. langs gaat.
QM
Ik vindt de theorieën eigenlijk allemaal niet geloofwaardig. Als het gewoon mensen waren, waarom komen er dan wel uitzonderlijke kinderen uit voort?
Omega
Door wie zou de 'geweldige' Goliath gebaard zijn? ;-)
arendsoog
Ik lees alleen niets over uitzonderlijke kinderen?!?

Wel dat er in die dagen reuzen op aarde waren, maar dat staat hier betrekkelijk los van. (vers 4)

Overigens: ik wil niet beweren dat ik de wijsheid in pacht heb, ik presenteer alleen wat ik als beste uitleg zie.
bloesem
Ik heb eens een verklaring gelezen dat met 'Gods zonen' het nageslacht van Seth wordt genoemd. De 'dochteren der mensen' zouden dan de ongelovigen/het nageslacht van Kaïn zijn geweest. Zij zouden zich o.a. bezig gehouden hebben met occultisme.

Je ziet van Seth tot Noach een lijn waarin gelovigen voorkomen. Uiteindelijk blijven alleen Noach en zijn familie over als gelovigen.

In Genesis 4 lees je de geslachtslijn van Kaïn. In vers 22 lees je de naam 'Naëma', de zus van Tubal-Kaïn. Het is bijzonder dat zij (als vrouw) hier opeens genoemd wordt.

Ik las in dezelfde verklaring dat Naëma mogelijk is getrouwd met Cham, de zoon van Noach. Hier zie je dus een vermenging tussen 'Een zoon van God' en 'een dochter der mensen'. Zij heeft gezien hoe haar familie is omgekomen tijdens de zondvloed. Zij zou een slechte invloed hebben gehad op Cham en diens nageslacht.
We zien ook al snel na de zondvloed het verhaal over de torenbouw in Babel... Nimrod, de kleinzoon van Cham zou hierbij een belangrijke rol hebben gespeeld. Zijn naam komt ook terug in geschiedenissen van andere volken.

Ik zeg niet dat het waar is, maar ik vond het wel een interessante zienswijze...