Al heel lang vacant (2)

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Pas las ik de volgende vraag op refoweb. In het antwoord las ik dat er vooral gebeden moet worden om arbeiders in de wijngaard. Maar hoe moet ik dit precies duiden? Een behoorlijk aantal studenten en predikanten in de Gereformeerde Bond heeft een achtergrond in de Gereformeerde Gemeente. Via via heb ik vernomen dat ook bij het Hersteld Hervormd seminarie en bij de predikantenopleiding van de CGK velen studeren die een achtergrond in de Gereformeerde Gemeenten hebben. Bij PKN (GB), HHK en de CGK heeft men bijna een overschot aan studenten. Zou het niet beter zijn als de Gereformeerde Gemeenten er alles aan deden om hun eigen studenten binnen het kerkverband te houden en hen toe te laten aan de Boezemsingel? Dan is het probleem van de vacante gemeenten opgelost. Ook voor de identiteit van bijvoorbeeld de Gereformeerde Bond zou dit beter zijn, omdat helaas blijkt dat Ger. Gemmers daar regelmatig op een glijbaan terecht komen en binnen de kortste keren nog moderner willen dan de hoofdlijn van de Gereformeerde Bond is. Hoe ziet ds. Paul dit? Het lijkt mij namelijk een grote zorg voor u dat zoveel Ger. Gem. gemeenten het zonder predikant moeten stellen.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Mij gaat inderdaad het vacant-zijn van veel gemeenten zeer ter harte. Zelf ga ik nog voor in meerdere vacante gemeenten in deze omgeving en word er dus mee geconfronteerd.

Het vragen van een attest staat voor ieder mannelijk lid open. Maar ik denk dat de meeste studenten die elders studeren geen attest gevraagd hebben. Daarbij zullen er ook zijn die, hoewel voorzien van een attest van een kerkenraad, afgewezen zijn. Daar beslist het curatorium over.

Uiteraard is het het beste dat zij die zich geroepen weten predikant te worden, pogingen in het werk stellen in onze gemeenten predikant te worden.

Dat meerdere predikanten (gelukkig niet alle) op een "glijbaan" terecht komen zegt me dat het goed is dat ze of niet aangenomen zijn of zich niet gemeld hebben. De schade die ze aanrichten is vaak niet gering. Het is een zeer verantwoordelijk werk.

Het woord van de Heere Jezus blijft leidraad: "Bid de Heer' van de oogst."

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul