Al heel lang vacant

Ds. H. Paul / 4 reacties

Vraag

Beste Ger. Gem.-dominee. Wij zijn al heel lang vacant. Bij de (behoudende) CGK-gemeenten en de HHK zijn wel heel veel predikanten. Is het mogelijk dat we een dominee uit zo'n kerkverband beroepen en dan eventueel met de hele gemeente daar lid worden? Dat is misschien vreemd, maar er zijn zo weinig predikanten binnen de Gereformeerde Gemeente die een beroep aannemen naar een wat kleinere Ger. Gem. God zorgt er toch voor dat Zijn kudde (de gemeente) niet herderloos is? En is dit niet een mogelijkheid die we mogen benutten nu kerkmuren steeds lager worden? (Veel CGK-vrienden zijn behoudender dan ik, bijvoorbeeld.) Ik begrijp niet waarom wij zo lang vacant zijn. In het Nieuwe Testament lees ik nergens van vacante gemeenten, wel dat apostelen rondtrokken, ook naar minder aantrekkelijke gebieden.

Antwoord

Beste vraagsteller/ster,

De nood van de vele vacante gemeenten in de Geref. Gem. is groot. Maar dat in de Bijbel dit probleem er niet was, is onjuist. De Heere Jezus Zelf gaf de opdracht de Heere van de oogst te bidden om vermeerdering van het aantal arbeiders in de wijngaard, omdat de oogst groot was, maar de arbeiders weinig.

Je voorstel om maar andere predikanten te beroepen van buiten de gemeenten, is niet uitvoerbaar. De verwarring zou toenemen, zoals de geschiedenis leert. In alles hebben we met mensen te doen. Neem de raad van de Heere Jezus maar ter harte.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

vacant
4 reacties
Boanerges
Bidden en werken gaan hand in hand. Het is dus helemaal geen gekke gedachte om het eens op deze manier te proberen. We geloven toch niet dat de "zaligheid" slechts kan worden gevonden (lees: bereikt) en één bepaalde denominatie? Een collectief vertrek zou misschien ook de ogen van de broeders predikanten kunnen openen en ervoor kunnen zorgen dat zij de roepstem van kleine gemeenten serieuzer nemen. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat dé Herder alleen zorgt voor grote kuddes.
John61
De geciteerde tekst van ds. Paul gaat hier inderdaad over. Voor de vertaling van de term "arbeiders" uit deze tekst, exclusief naar de term "predikanten" kan ik echter geen Bijbelse argumenten vinden. Als iemand die wel heeft verneem ik dat graag. Arbeiders is een veel breder begrip; de arbeiders die in de Bijbel genoemd worden hadden ook zeer verschillende achtergronden, van theologisch gevormd zoals Paulus tot ongeschoold, zoals Petrus. En zo zijn er meer Bijbelse voorbeelden. Stellen wij de door ons bedachte en gekozen kerkorde niet boven Bijbelse principes? De Heere gebruikt wie Hij wil en waar Hij wil. Dat moeten wij niet in de weg staan.
Ikweethetniet
@boanerges
Als evangelische christen zeg ik amen amen. Als dit toch eens zou kunnen.
janneman
De nood van de vele vacante gemeenten in de Ger Gem is groot.
De oproep is, Predik het Evangelie, niet: lees het Evangelie maar voor in de leesdiensten.
Er zijn vele jongere en oudere mannen binnen de Ger Gem die zich geroepen weten, maar helaas worden afgewezen, anderen worden eerst 1 of meerdere keren afgewezen en dan pas toegelaten tot de studie.
Het zou er dus heel anders uit kunnen zien, ook in de kleine gemeenten!