Geloofsstrijd in huis

Ds. P. Koeman / 3 reacties

Vraag

Geloofsstrijd in huis, zo is het bij mij. Mijn grootste tegenstander is mijn man. Ik hou zielsveel van hem. En hij van mij. Maar op het gebied van het geloof zijn we niet één. Als ik de Bijbel lees ‘s avonds dan hoor ik hem snuiven van: “Moet dat nu. Doe eens normaal.” Of als hij een film wil kijken, en ik aan de andere kant van de tafel ga zitten omdat ik liever niet kijk, wordt hij boos. En nog veel meer van dat soort momenten. Ik kan en durf niet met hem over het geloof te praten. Want dan hangt er een spanning in de lucht. Ik lees ‘s avonds hardop uit de Bijbel en een dagboek. Dan luistert hij mee. Maar er komt nooit een gesprek uit voort. Bidden samen doen we niet. Ik durf niet met hem over het geloof te beginnen, hoewel dit wel mijn begeerte is! Hij is mijn lieve man en hij heeft ook een ziel! Hoe kan ik dit veranderen? Hoe moet ik dit aanpakken?

Antwoord

Geachte mevrouw,

Dank voor uw vraag die het spanningsveld laat proeven waarin u bent. Inderdaad niet gemakkelijk. Het eerste wat ik opmerk is, dat u deze nood en zorg aan de Heere mag voorleggen, steeds weer en meer. Hij heeft in uw leven een keer ten goede gebracht. Hij is bij machte dit ook in het leven van uw man te doen. Tevens mag u op Christus belofte pleiten, dat Hij door de Geest mond en wijsheid geeft op het juiste moment. Uw vrijmoedige Geest ondersteune mij!

Het tweede: zoals ik het nu leest, durft u het met uw man niet bespreekbaar te maken, of er over door te praten. Dat is ook moeilijk. Maar wellicht kunt u proberen via open vragen en het dicht bij uzelf houdend de spanning bespreekbaar te maken. Bij voorbeeld: “Ik merk dat het jou moeite geeft als ik over het geloof nadenk en me daarover uit. Ik vind het zelf ook niet gemakkelijk om daarover met je te praten, maar ik zou het wel graag willen. Je weet, dat ik zielsveel van je houdt en daarom zou ik zo graag het diepste van mijn hart met je willen delen. Kun je aangeven, waarom je daar zo’n moeite mee hebt? Hoe kan ik je daarin beter begrijpen? Ik gun je namelijk zo graag het beste dat er is. En het zou fijn zijn, als we samen kunnen delen naast al het andere dat goed is tussen ons.”

Het betekent niet altijd dat iemand daar op in wil of kan gaan. Geduld en tact blijft nodig. Maar de Heere zal voorzien.

Heel veel sterkte en wijsheid gewenst.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Lees meer artikelen over:

communicatie
3 reacties
Gouwenaar
Volgens mij is de vraag weggevallen?
refoweb
Dank voor de tip! Het is nu opgelost.
Gerard
Beste vraagstelster, het klinkt zoals ik was (zoals uw man) en zoals mijn vrouw deed (zoals u). Ik kan uiteraard niet zien wat er in uw man leeft, maar ik zou vermoeden dat knorrigheid een aangevochten geweten zou kunnen zijn. Zo was dat bij mij. Ik wilde niet, maar mijn vrouw hield vol. Dat stoorde mij, want ik wilde niet die kant op. Toch werkte God in mij, door de woorden van mijn vrouw.
Ik zou daarom geneigd te zijn te zeggen: hou vol, in de eerste plaats met voor hem te bidden, in de tweede plaats met standvastig te zijn in het niet films te kijken die u niet wil, de Bijbel te blijven lezen in zijn bijzijn en dergelijke dingen en in de derde plaats tegen hem te blijven spreken over deze dingen, voor te lezen uit de bijbel en het dagboekje en andere dingen, zodat hij het blijft horen en het werkt op zijn geweten. Uiteraard dat alles in alle wijsheid en zachtmoedigheid, zonder te veel door te drukken. U kunt hem niet veranderen, laat dat aan God over. Maar u kunt het woord blijven zaaien en bidden dat het in goede grond zal vallen zodat er iets uit kan groeien.