De hemel van koper

J.W.N. van Dooijeweert / 52 reacties

Vraag

Aan evangelist Van Dooijeweert. Mijn geloof voelt soms ver weg. Ik lees elke dag Bijbel, bid elke dag naar God of Hij me wil bekeren, een nieuw hart wil geven en mij het ware zaligmakende geloof wil schenken. Maar vaak ontbreekt het me aan woorden in het gebed en het is net alsof de Bijbelteksten niet tot me doordringen. Ik verval ook altijd in zonden waar ik me elke dag weer van voorneem om er mee te breken. Ik krijg soms het gevoel dat God klaar met me is en me niet meer wil horen. Ik verlang zo naar de rust die de Heere Jezus beloofd heeft in Matt:11:28, maar krijg het maar niet. Elke dag is weer een worsteling met mezelf en mijn zonden die ik voor mijn gevoel niet kwijt kan aan de voeten van het kruis. Wat te doen als de hemel van koper lijkt? Met vriendelijke groet, een 30-jarige man.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Weet je mijn lieve broeder, ik denk dat God klaar is met deze manier van Hem zoeken. Het is zo uitzichtloos als de poolnacht. Hoe lang is het nu al zo? En het verandert niets. Dan moet je toch gaan denken, wat doe ik verkeerd? De Heere Jezus zegt: “Wie tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen.”  Of op een andere plaats zegt de Heere: “Eer zij roepen zal ik antwoorden.” Mankeert er iets aan de Bijbel? Of is de Heere veranderd in Zijn omgaan met mensen? Of is Zijn liefde op? Wil God mij het zaligmakend geloof niet geven? Of zou er misschien iets mankeren aan mijn manier van geloofsbeleven? Doe ik iets verkeerd?

In die uitzichtloze, blinde, trieste, altijd zoekende wereld moet je een gat slaan! Ik kan me niet bekeren. Het wordt nooit iets met mij. God wil mij niet horen. Aan de voeten van Jezus weet ik niet te komen. Ik verval elke dag in mijn zonde. Ik bid steeds hetzelfde vurige gebed. Elke dag is een grote worsteling voor me. De hemel is van koper. De Bijbelteksten spreken me niet meer aan... Het is een muur rond om je heen. Een muur die o zoveel mensen in ons Reformatorische wereldje kennen. En dan zeggen we tegen elkaar: “Veel bidden. Houdt maar moed. De Heere is genadig. Het bloed van Jezus reinigt van alle zonden.”

We zeggen het, ja! Maar wat bedoelen we daarmee te zeggen??  Niets! Maar we kunnen weer verder; de Heere moet het doen. En we weten een ander ook geen andere raad te geven dan af te wachten tot “HET” komt, gegeven wordt.

Zou dat de vorm van geloven zijn die Jezus bedoelt? Hij zegt: “Wie in Mij gelooft zal leven.” Filippus zei tegen de man uit Ethiopië: “Als u gelooft met uw gehele hart, dan kunt u gedoopt worden.” En de man roept het uit: “Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is.” Jezus zegt niet: “Bidt om bekering, of vraag maar veel om een nieuw hart.” Hij raad u niet aan om in je twijfel je rust te vinden.

Het eerste wat Jezus preekte was: “Bekeert u!” Hij riep op tot een daad. Een echte daad. Echt breken met de zonde. Echt gaan lezen in Gods Woord om de weg naar Jezus te vinden. De Bijbel roept ons ook op om te geloven. “Foei!!”, roepen dan veel mensen onder ons. “Dat is Evangelisch! Foei.” Ja! Dat is Evangelisch. DAT is Evangelisch! Dat eindeloos roepen om een nieuw hart, om bekering, dat is niet het komen tot de Heere zoals de Heere bedoelt. Dat is een gegroeid systeem dat we eindelijk eens moeten doorbreken; er “een gat in slaan.”

Doe het zoals de discipelen in Johannes 21. Ze hebben de hele nacht gewerkt. Gezweet, geploeterd... En niets gevangen. Dan zegt Jezus: “Werp het net aan de rechterkant.” Dat gebeurde nooit. Onlogisch, daar is het schip niet op gemaakt. De linkerkant dat is de juiste kant. Wie zal nou toch ooit in zijn hoofd halen om het net aan de andere kant uit te werpen. Weet je Wie??? De Heiland Zelf. Hij zegt het... en ze vangen. Geweldig veel. Overstelpend!

Dat bedoel ik je te zeggen. Vergeet eens het rijtje dat je van kind af geleerd hebt. Nu ben je een volwassen man. Nu moet je zelf gaan denken. Wat je tot nu toe gedaan hebt heeft je niets gebracht. En het zal je ook niets brengen. Wacht niet tot je sterfbed maar gooi nu je net aan de andere zijde in de zee. Gooi het in de zee van Gods oneindige genade. De zee die gevuld is met Jezus bloed. Je hebt niets te verliezen. De zee die eindigt bij je sterven. Ga naar Jezus zoals je bent. Biedt jezelf maar aan met alles wat er aan je mankeert. Keer je af van je zonden, waar je je steeds toch weer aan overgeeft. Gooi ze de deur uit! Het zal niet direct opgelost zijn. Maar zoals het nu is, kom je er nooit uit. Stop met routinegebedjes die de kinderen al leren. Ga je uitspreken tegenover de Heere God. Ga je zonden belijden bij Jezus. Overdenk Zijn kruisdood, zijn vreselijk lijden om een weg te banen voor jou om tot God te kunnen gaan. Paulus wijst het je aan: “Want God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd”,  2 Korinthiërs 5:19.

De weg is open. God hoort. Jezus ontvangt zondaren. Mensen, die zichzelf erkennen als zondaar tegenover God. Ga zo naar Hem toe! Hij wacht op je. Hij steekt Zijn handen naar je uit: “Kom!” Sla een gat in jouw manier van “bezig zijn met het geloof.” Je komt er zo nooit! Volg de weg die de Bijbel wijst en ervaar Gods liefde. Oneindig groot en diep. Voor een zondaar die niets verdient dan Gods straf. Zie op Jezus, vlucht naar Jezus. Geloof dat Jezus Zaligmaker is.

Gods zegen!
Evangelist J. W. N van Dooijeweert

Naschrift redactie: Wil je hier meer van weten? Heb je (hierover) vragen aan evangelist Van Dooijeweert? Denk je dat het ‘zomaar’ niet gaat? Zoek je genade bij de Heere en vergeving van zonden? Kom dan naar de lezing op 30 september in Ede.

J.W.N. van Dooijeweert

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

52 reacties
ariehamelink
Wat zijn er toch worstelingen in een mensen leven gelovig opgevoed of niet .
De vraag naar ware echte liefde is ieder mens eigen en alles buiten CHRISTUS is ellende deze wereld ook die zoeken veel te veel naar kenmerken in zichzelf en juist de refo wereld als ik het zo eens mag zeggen .
Als je HEM aanroept in je nood dan is ZIJN gunst oneindig groot dat is ZIJN belofte worstelaar en ja ook na ontvangen genade kan de hemel van koper zijn , .Dan vind ik het wel kort door de bocht van de heer van dooyeweerd ,om te concluderen dat dat zijn manier van geloven is mijn vraag is dan neemt u die man zn worsteling wel serieus ?en inderdaad was dat JEZUS eerste preek bekeerd u maar stel nu eens da tdie worstelaar al bekeerd is kunt u uit zn vraag vaststellen dat dat niet zo is God kan zich toch verborgen houden Want hij zegt toch dat hij vurig bid maar vriend houd inderdaad maar aan GOD heeft nog nooit een bidder laten staan toch ? Mag ik mischien denken dat u worsteling in al u zwakheid juist daarin te ervaren hoe machteloos u bent in uzelf er een zonde onder te krijgen .Wat een ontdekking afhankelijk gemaakt te worden van ZIJN GODDELIJKE macht en kracht dat is bevinding in het geloofs leven toch ? Zonder m MIJ kunt ge niets doen Hem in alles benodigen zijn hemelse lessen op de genade school worstelaar dat je tot de erkenning mag gebracht worden door ZIJN GEEST dat je alle dingen aleen vermag door HEM die je krachten geeft in HEM woont alle volheid moge je daar naar staan worstelaar om door het geloof daarin geoefend te worden door ontvangen genade hoor en dat ZIJN GEEST u in alle waarheid mag leiden joh 16 vers 13
markusa
Beste vriend, lees dit eens.

https://wulfertfloor.wordpress.com/2014/08/05/samenvatting-des-christen-groot-interest-william-guthrie/
Ikweethetniet
Citaat".Doe het zoals de discipelen in Johannes 21. Ze hebben de hele nacht gewerkt. Gezweet, geploeterd... En niets gevangen. Dan zegt Jezus: “Werp het net aan de rechterkant.” Dat gebeurde nooit. Onlogisch, daar is het schip niet op gemaaktDoe het zoals de discipelen in Johannes 21. Ze hebben de hele nacht gewerkt. Gezweet, geploeterd... En niets gevangen. Dan zegt Jezus: “Werp het net aan de rechterkant.” Dat gebeurde nooit. Onlogisch, daar is het schip niet op gemaakt. De linkerkant dat is de juiste kant. Wie zal nou toch ooit in zijn hoofd halen om het net aan de andere kant uit te werpen. Weet je Wie??? De Heiland Zelf. Hij zegt het... en ze vangen. Geweldig veel. Overstelpend! Wie zal nou toch ooit in zijn hoofd halen om het net aan de andere kant uit te werpen. Weet je Wie??? De Heiland Zelf. Hij zegt het... en ze vangen. Geweldig veel. Overstelpend!".

Weet je, Volgens mij is het probleem, zoals Van Dooijeweert al zegt....De linkerkant dat is de juiste ,( menselijke) kant Die vissers dachten,, ok vissen is onze professie, Daar weten wij alles van en wij zijn "in charge". Die scheepjes werden bestuurd met een helmstok aan de rechterkant. Je net moest dus aan de linkerkant worden uitgezet. Immers als je dat aan de rechterkant deed,,,,,,HAD JE GEEN KONTROLE MEER OVER HET STUUR.
En dat is nu precies wat de Heere vraagt.... geef je eigen stuur in het leven uit handen en doe wat ik vraag,,
rhwarnaar
De Heere Jezus begon Zijn bediening op aarde met (Mattheüs 4): Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen. Keer je om. Neem afscheid van je zonden, steeds weer opnieuw!

Vanmorgen lazen we met elkaar een gedeelte van Mattheüs 7 aan tafel: Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u open gedaan worden. Hier spreekt God! Hij is de Waarheid. Hij doet wat Hij zegt. Hij vraagt om je naar Hem toe te keren en bij Hem aan te kloppen om vergeving en vernieuwing van je leven. Zou Hij dan niet doen, wat Hij tegen ons zegt? Zou een vader een steen geven in plaats van brood, of een slang in plaats van vis? Onmogelijk! Stop met lege (sleur)gebeden. De hemel is niet van koper, maar je gedachtenwereld. Bekeer je (ook) daarvan, en geloof in God. Vertrouw op Hem en op Zijn Woorden. Wat een zondigheid, leegheid, triestheid en hopeloosheid als je zo'n goede hemelse Vader niet op Zijn woorden gelooft.

Dit is een getrouw Woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om de zondaren zalig te maken!
ariehamelink
Meneer Warnaar GOD doet inderdaad wat HIJ zegt ZIJN WOORD is getrouw zeker maar o het nu kort samen te vatten ga ik met u deze woorden herhalen maar dan in de uitwerking door ZIJN HEILIGE GEEST want dat WOORD is een geestelijk WOORD en ZIJN niet alleen teksten die buiten het levcen der genade blijven als het goed is eerst bid en u za gegeven worden dan mijn vraag aan u in welke weg denkt u dat GOD geeft ? Heeft niet een ieder die GOD leert kennen een strijd op aarde ? Kent u dit dat je ook van GOD wel eens krijgt waar je niet om gevraagd hebt bv een ernstige ziekte tegenslag en je bid en je bid maar ewr komt geen verandering Dan vraagt GOD onderworpenheid in een weg die je niet geweten hebt en langs een pad dat je niet kende .d Dan klopt en u zalk open gedaan worden ja zeker HIJ is de deur maar ook voor verloren gewonde schapen hoor waar de hemel op slot zit ga ik voorwaarts ik bemerk hem niet enz en tenslote HIJ doet altijd wat HIJ zegt zelfs als je je eleven moet verliezen voor je behoud weet u wat wijlen ds I kievit zei GODS beloften worden vervuld in soms onmogelijke wegen kent u het ? Maar de ware rust die word alleen gevonden in de belover van ZIJN Eigen WOORD als dat WOORD die zaligmaker niet heeft geopenbaart door ZIJN
GEEST dan kan ik de hele bijbel citeren met teksten maar daar zit het leven niet in ik kan jalooers worden op worstelaars aan GOD genade troon die uitverkoerenen die dag ja u leest het goed die dag en nacht tot HEMroepen
O ga dan in u binnekamer en vraag roept schreeuwt en neem dat konigkrijk met geweld en u HEMELSE VADER zal het u in het openbaar vergelden kent u dat ook ? daar niemand zorgde voor mn ziel [en een hen mel van koper hoor ]en alle hoop mij gans ontviel toen ja o wonder der wonderen hebt GIJ o HEER mijn pad gekent en dat is eeuwige troost in HEM alleen
Svw
Beste vraagsteller, jij verwoordt nu precies hoe ik het ook beleef. Je voelt je zo machteloos, je bidden helpt niet ( voor je gevoel). Ik vind het antwoord van envangelist dooijeweerd mooi, maar toch blijft het knagen, wat als ik me vergis, wat als mijn geloof niet echt is. En dan denk ik weer, wij moeten niet bij mensen zijn.. Maar bij God, aan de voeten van Jezus, daar moet je dit voorleggen. Van de week heb ik ook zo de bijbel open geslagen. Ik las de tekst: Gij dan schapen Mijner weide, o Mijn schapen, gij zijt mens, maar Ik ben uw God spreekt de Heere HEERE. Toen werd ik stil, en had ik het antwoord! Wij zijn mensen, en Hij is God. En bij God zijn alle dingen mogelijk, voor de grootste der zondaren!
ariehamelink
Beste vriend en medereizuiger in deze aardse woestijn dank voor u reactive het doet mij goed .Ok ik ken die strijd die u daar noemt En ik word juist zo geslingert soms omdat we zo aan deze aarde vast zitten ook na ontvangen genade en daarom kan ik het zo overnemen als ik hier beneden soms zon worstelaar mag ontmoeten Want de weg die GOD gaat met zn ware kinderen is er een van sterven aan alles buiten CHRISTUS weet je wat wijlen priof wise eens zei wat is het aller grootste kenmerk van een levend gen maakte zondaar een wedergeborene dat is dit kenmerk dat hij aan de wetenschap [kenmerk ]dat hij wedergeboren is niet genoeg heeft dit word in vele godsdienst kringen helaas niet verstaan je bent en blijft in jezelf een goddeloze tot je laaste snik dat is de d smartelijke bevinding van al GODS volk bedelaars en worstelaars denk aan JACOB aan de jabok een man worstelde met hem niet hij worstelde met GOD maar GOD met Hem en nu oplleen HIJ kon met de belofte niet over maar mocht in bethel als een kreupele over die jabok die kreupele die zijn nu zo zeldzaam geworden jo je hebt het of je hebt het niet en zo word de leer van de rechvaardiging van de wedergeboren weer uitgestald inplaats de verkondiging van de goddeloze in zijn strijd
rhwarnaar
De Heere doet en geeft wat Hij belooft: brood, geen steen; vis, geen slang. Maar als wij onze (lege) hand niet ophouden, of onze zonden vasthouden, of ons ongeloof koesteren, of de ervaringen van andere christenen (zondig en gebrekkig net als wij) als noodzakelijke bevindelijke wegen naast de Bijbel zetten, dan verzoeken wij de Heere. En blijft het donker in ons leven. Stikdonker. Zonder hoop, omdat we het Woord en de beloften van God onder onze ervaringen en verwachtingen zetten.

De ware rust wordt (inderdaad) alleen gevonden in de Belover van dat Woord. In Hem zelf, in onze Heere Jezus, in wie Hij is, in Zijn zondaarsliefde, geduld en bewogenheid. In de Zoon van God die Zichzelf diep vernederde voor goddeloze vijanden, door naar onze zichtbare wereld af te dalen en Zijn leven aan de dood over te geven voor dwaze, blinde en hardnekkige zondaren. En na Zijn opstanding had Hij opnieuw met blinde, ongelovige en zwakgelovige volgelingen te maken. Hij liet Thomas met een liefdevolle vermaning Zijn handen en Zijn zij zien en zei: ‘ Wees niet ongelovig, maar gelovig (…) zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en zullen geloven.’

Deze God is onze God. Hij heeft geen lust tot plagen. En als wij Hem niet zien of ervaren (net als Thomas), dan is Hij er toch. Dan verbergt Hij zich niet achter een hemel of een deur van koper, maar dan is ons hart verblind en ongelovig. Waar dan heen? Naar Hem alleen! Telkens opnieuw! In diepe schuldbelijdenis, omdat ik het nooit beter doe. En in vertrouwen dat Hij ook nu weer mij genadig wil zijn. Overeenkomstig de onuitputtelijke beloften van Zijn Woord. Dan mogen we daarna samen met de kamerling en met alle andere volgelingen van Koning Jezus, onze weg vol blijdschap vervolgen. Tot de eer van Zijn grote Naam. Halleluja!
ariehamelink
Beste meneer warnaar u schijnt het niet te vatten want u beweertt dat er naast de bijbel onze bevindingen word gezet k zal nog een keer net als u wat teksten citeren wat GODS Eigen WOORD er over zegt Die zegt dat het geloof lijdzaamheid werkt en de lijdzaamheid bevinding GODS WOORD zegt ook voorwaar GIJ zijt een GOD die zich verborgen houd bij monde van jes 45 vers 15 .en verders lees ik heel veel bevinding bij david een man naar GODS hart in psalm 32 die moest belijden u hand was dag en nacht zwaar op mij mijn sap werd veranderd in zomerdroogte en nu komt het en dan houd je geen zonde meer vast maar je beleid ze, mijn zonde maakte ik u bekent enz en gij vergaaft de ongerechtigheden GIJ zijt een verberging en inderdaad wat een psalm is dit dat geloofs vertrouwen was gewerkt in een onmogelijke weg toch ? is dat geen bevinding o dan die goederteirenheid te ervaren ja dat is inderdaad de ware blijdschap voor al de oprechten van hart dat gun je toch iedereen h hierbij wil ik nu eindigen met een hg
Omega
@ariehamelink Misschien moet je eens goed lezen wat @rhwarnaar schrijft. Daarnaast is jouw bevinding niet het sjabloon waar je anderen (en zelfs bijbelheiligen) mee om de oren moet slaan. Zonder de Bijbel te laten buikspreken, lees je over de bevinding van de Moorman en de Stokbewaarder helemaal niets. Wellicht zijn ze in jouw ogen ook niet echt bekeerd, aangezien ze in enkele uren tot geloof zijn gekomen.

Dit soort taalgebruik is nu precies waarom jongeren massaal de kerk de rug toe keren. Hou het maar eenvoudig. Christus roept (ja, smeekt) ons tot geloof en bekering en dan hebben wij gewoon te gehoorzamen. En de weg daartoe bepaalt Gods Geest en niet Arie Hamelink, de dominee of een oudvader. Overigens, die Puriteinse oudvaders spreken klare een eenvoudige taal. Van harte aanbevolen.
ariehamelink
U schijnt het te begrijpen niet arie hamelink bepaald het maar hebt u dan al die reactie s wel goed gelezen ? k dacht dat ik joh 16 vers 13 had aangehaalt dat de GEEST in alle waarheid leid maar goed als u dus zegt dat dit jonge mensen uit de kerk drijft dan klan ik het helemaal mis hebben maar als ik dus bv psalm 32 noem dan kan dat dus niet meer op dit refo web nu dan wens ik u het goede en beloof u niet meer te reageren omdat er ook hier helaas geen plaats is voor worstelaars en bedelaars aan GODS genade troon dus k zou het echt niet op mn geweten willen hebben dat jonge mensen voor mij uit de kerk gingen maar ik wens u het allerbeste en voortaan zou het wel netjes zijn je Eigen naam te noemen inplaats van inggonito te blijven want zo heft u reactie wat mij betreft total nul en geen waarde
Omega
@ariehamelink Je moet mijn reactie aan jou zien in het kader van de bovenstaande vraag. Daar gaat het niet om heiligmaking (bevinding) waar jij over spreekt (het is althans een bevindelijk verhaal), maar over de levendmaking (bekering). Er zijn mensen die dat omdraaien en in een vraag over bekering, een bevindelijk antwoord gaan geven. Misschien doe je dat onbewust, maar zo creëer je wel verwarring. Het evangelie is simpel: bekeert u en gelooft het evangelie. Die lange worstelingen waar jij het over hebt zie ik in de Bijbel niet terug. De langste bekeringsgeschiedenis (Ninevé) duurde drie dagen. Dat er mensen in onze kring zijn die hun hele leven lang blijven worstelen, piekeren en twijfelen maakt nog eens helder hoever wij als gezindte afgeweken zijn van de eenvoud van Gods Woord. En eigenlijk behoeft het antwoord van Van Dooijeweert daarom ook geen enkele aanvulling ;-)
ariehamelink
Omega trek je conclusies zo veel je wilt maar voor elk mens geld strijd gij om in te gaan hierbij laat ik het nu maar een ding is voor mij althans duidelijk geworden voor worstelaars en twijfelaars is op dit refo web geen plaats het geloof moet je beredeneren en daar trek je dan je conclusie uit zoals u doet

En laat dus die bedelaars die hun hele leven mischien aan de poort zitten bij dat rijke gelovige verbonds volk maar tobben en worstelen want dat zijn maar jaloerse verachte tobbers die het niet kunnen bevatten dat je zo maar in een paar uur kan gaan geloven ik wens je toe dat GOD je gaat lerenHEERE bekeer mij zo zullen we bekeerd zijn hg .
rhwarnaar
Vanmorgen kwam ik ze bij onze evangelisatiekraam op straat weer tegen: mensen uit de wereld die God zijn gaan zoeken, omdat God ze eerst opgezocht heeft. Wat een genade! Enkelen vroegen om een Bijbel, die hebben we met vreugde uitgedeeld.

Zo ook tijdens onze zendingsperiode in Ecuador: mensen uit de heggen en steggen werden naar het Woord toe getrokken, leerden de Heere Jezus kennen, beleden Hem hun zonden en geloofden in Hem. Hadden zij dan (net als ik) geen strijd, aanvechtingen, tobben, worstelingen, ongeloof of zwakgeloof? Ik vroeg het eens in 1998 aan Jorge, een ouderling in de zendingspost. Zijn antwoord zal ik nooit meer vergeten (en daarmee eindig ik mijn bijdrage in deze discussie):

‘Als ik naar mezelf kijk, naar wat ik voel en ervaar, naar mijn twijfels en worstelingen, dan schaam ik me diep, dat ik Mijn Zaligmaker niet volledig kan volgen, vertrouwen en geloven. Ik zal de Heere daarom alleen maar kunnen eren en groot maken, door alleen over Hem, over Zijn beloften, Zijn werk en Zijn goedheid te spreken. De zwakgelovige worstelingen en twijfels – die er vanwege mijn zondige vlees altijd zullen blijven – bewaar ik voor de binnenkamer, want daar wordt de eer van mijn lieve Heere door aangetast.’
CrA
Beste vraagsteller, je vraagt je af wat te doen als de hemel van koper lijkt.
Doe zoals Jezus deed. Toen Hij aan het kruis hing, was de hemel van koper. Zijn Vader hield Zijn liefde in. Wat deed Jezus? Hij hield gelovig vast aan Zijn Vader. Hoewel Hij de naam van Vader niet meer op Zijn lippen nam, zei Hij toch: Mijn God, Mijn God... En Hij is er doorheen gekomen, want voor Hij stierf zei Hij weer: Mijn Vader. Door Zijn dood heeft Hij de rust verdiend, waar jij zo naar verlangt. Is dat geen heerlijke pleitgrond bij de Vader, zoals dhr van Dooijeweert ook zegt? En dat voor iemand die eigenlijk geen rust meer verdiend heeft. Wat een genade. Waarom zondig je nog langer? Je zegt: " Ik krijg soms het gevoel dat God klaar met me is .." God was klaar met Christus. En daarom nog niet met jou. Bekeer je dan en geloof het Evangelie.
refoweb
Reactie van dhr. van Dooijeweert:

Lieve vrienden,

Het is niet zo erg gebruikelijk dat een panellid zelf aan de reacties deelneemt. Maartoch wil ik dit bij deze "pennenworsteling" wel doen.

Lieve broeders en zusters laten we toch niet verdwalen in de weg van de bekering tot God. Rechtvaardiging en heiliging zijn twee totaal verschillende zaken. En daar lijkt het hier op fout te lopen. Voor worstelaars is op Refoweb een heel grote plaats, en als ik onze website er bij betrek (is geen vragenrubriek maar pastorale hulp, denk ik dat jullie dat heel duidelijk kunnen zien.

Er is plaats voor de worstelaar die ontdekt dat hij zondaar is en die op zoek gaat in de weg van verbetering van zijn leven. We willen hem of haar graag helpen om de goede weg in te slaan: Niet mijn eigen werk kan mij rechtvaardigen maar alleen het volbrachte werk van Jezus. Tegen hem zegt Jezus: "Tenzij een mens opnieuw geboren wordt, hij kan het Koninkrijk van God niet zien"! Johannes 3:3

Maar er is ook plaats voor de worstelaar die het begrijpt dat aan het "kind- van-God-zijn" een kaartje hangt: de heiliging van zijn of haar leven. Die worstelaar willen we graag mee nemen naar Golgotha waar je aan de ene kant hoort: "Het is volbracht". Alles is klaar om je als kind van God aan te nemen.
Maar waar je aan de andere kant ziet hoeveel de Heiland moest lijden om voor jou zonden te betalen. En dat spoort aan om te leven tot eer van Hem, en te strijden tegen de zonden.

Maar... er is geen plaats voor de worstelaar die denkt dat alleen worstelen maar geloven is. ER is geen plaats voor een worstelaar die in het worstelen van zichzelf als betaling ziet voor zijn of haar zonden.

Er is geen plaats voor de worstelaar die aan het worstelen, de diepte en de lengte ervan, de grond ziet voor zijn “kind van God” zijn. Het echte worstelen eindigt bij Jezus… en niet in het worstelen zelf!!!

De ouden onder ons herinneren zich ongetwijfeld de oude ds. Chr. Van Dam. Hij preekte vaak in Tricht, waar ik toen woonde. Eens zei hij in zijn preek: “Iemand die altijd maar tobt en in de put zit, die is niet bezig om bekeerd te worden. Maar hij of zij is ziek en moet naar de dokter”.

David wordt door jullie op het toneel gebracht als voorbeeld van worstelaar. Past dit eigenlijk wel in dit verband? Ik meen van niet. Worstelde en tobde David over zijn bekering. Worstelde hij omdat hij geen zekerheid van zijn geloof had? Dacht hij dat hij niet uitverkoren was? Nee, maar hij worstelt, hij lijdt met ziel en lichaam onder het vreselijke van zijn daden. Hij heeft overspel gepleegd, hij heeft een moord gedaan…Maar zijn worsteling eindigt bij zijn Vader in de hemel: psalm 32:5 “Mijn zonde maakte ik U bekend en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet, ik zei: “Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor de Heere…. En Gij vergaaft de ongerechtigheid van mijn zonde.”
Het Bijbels geloof kent worstelingen. Kent worstelen over mijn zonden. Maar het eindigt in vergeving om Jezus wil.

Dus wat mij (JvD) betreft: op Refoweb een grote plaats voor worstelaars, maar niet voor strijders om het te winnen. Bedankt voor de moeite om te lezen.
Lees nog even mee:

Vaste Rots van mijn behoud,
als de zonde mij benauwt,
laat mij steunen op Uw trouw,
laat mij rusten in Uw schaûw,
waar het bloed door U gestort,
mij de Bron des Levens wordt.

Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik ganse nachten ween,
kunnen redden, Gij alleen.

Evangelist van Dooijeweert
ariehamelink
Dank voor u conclusie die u meent te moeten trekken uit de reacties die u min of meer zelf hebt veroorzaakt u zegt dat er wel plaats moet zijn enz nu dan laat u de huig toch wel een beetje naar de wind hangen .Hoezo ? nu door de consequentie niet te nemen en de verantwoording van de door uzelf uitgesproken zinnen Mag iik misschien u geheugen wat opfrissen U gaf mi een volkomen onpastoraal antwoord Daar in de eerste plaats u de vragensteller niet persoonlijk kent moet u wel voorzichtig zijn met u veronderstellingen dat zijn manier van geloven dat GOD daar klaar mee is dat is mis en niet tot troost voor deze vragensteller dus erg kort door de bocht Je zou kunnen zeggen dan en dat is echt niet bijbels mijn manier dus wel u haalt dan teksten aan enz maar als de HEILIGE GEEST door dat WOORD mij niet gaat lezen dan is u advies om meer te lezen tot je een ons weegt dat zal geen vrucht van geloof opleveren daar het geloof een gave van GOD is toch ? EN u antwoord een vorm van geloven die JEZUS bedoelt geloven is geen vorm en ook geen systeem maar een eeuiwg wonder .
En dat de bijbel oproept om te geloven waarom doen de meeste mensen dat dan niet omdat er inderdaad velen geropen worden maar dan wel met de ies van geloven en niet een of andere vorm sorry ik ga niet met u mee in die uitleg . en dan een systeem doorbreken hoe doe je dat geloven is toch juist geen systeem ik begrijp er niks van zo als u hier de zaken uiteen zet .
Als u nu zei het is een heilsorde dan zou ik meegaan en dus geen papieren orde maar een levende zi psalm 32 die u later ook citeert dat is de zaak de weg de heilsorde die u vind en wat men noemt de keten des heils rom 8 29 en 30 dan om het niet te lang te maken vanmorgen hoorde ik een preek op internet over rom 8 vers 1 en was vertroost het kruis van CHRISTUS maakt ook scheiding tussen 2 moordenaars in de schuld toe-eigening van de straf lag de vrij heid HIJ die moordenaar zag in de wonden van CHRISTUS erkende straf waardig te zijn en zo is er nu geen verdoemenis meer die in CHRISTUS zijn twwe wegen buiten CHRISTUS ook met geloof zeker ook met je klagen en roepen zeker want buiten JEZUS is geen leven maar een eeuiwg zielsverderf wie daar werd achtergebracht zakt dor zn bekering heen
En vind geen grond meer in het geloof als intrument maar alleen in HEM want door ZIJN striemen is ons genezing geworden ook van ons ongeloof moest JEZUS zelf niet zeggen tegen zn dicp wees niet ongelovig maar gelovig van nu k wens iedereen het goed en echt het was en is niet mn bedoeling een pennestrijd te voeren maar mn hart een beetje open te leggen
omtrent de worstelingen Jacobs
Omega
@ariehamelink Ik heb je reactie tweemaal gelezen en ik snap er weinig van. Alleen dat je het niet eens bent met Van Dooijeweert. Maar waarom niet, wordt niet echt helder. Misschien dat je dat nog eens eenvoudig kunt uitleggen. En probeer dan ook aan het eind van iedere zin een punt te zetten. Nu lopen alle zinnen in elkaar over en ontstaat er een brei aan woorden zonder begin, eind en verband.

Ik heb het idee dat je Van Dooijeweert ook niet helemaal begrijpt. Een andere predikant op Refoweb zei een tijdje terug hetzelfde: nergens in de Bijbel staat dat we moeten bidden om bekering, maar dat we ons moeten bekeren. Wat is daar onduidelijk aan dan? Waar zegt Jezus dat we maar veel moeten bidden om bekering? En als Jezus het Zelf niet zegt, waarom zou je Zijn waarheid dan omkeren en er een eigen of kerkelijke bevinding voor in de plaats zetten?

Het probleem in onze gezindte is dat wij het veel beter denken te weten dan Christus Zelf. Dat komt omdat de oude Adam ons influistert dat wij wel gewillig zijn, maar God ons de zaligheid onthoudt. En daarmee verliezen we het zicht op de enige en ware gewilligheid (van Christus) en de barmhartige genade van God Zelf.
Omega
@ariehameling Nog wat. Je kunt je hele leven als een bedelaar bij de poort zitten. Maar als je weigert het geld van passanten aan te pakken, zul je nooit wat bezitten. Zo is het met de genade ook. Die wordt welmenend en onvoorwaardelijk aangeboden aan bedelaars die wij in Adam zijn geworden. Maar zonder het aannemen daarvan (Joh. 1:12) is al dat bedelen volslagen zinloos en een hoop vrome herrie. Alleen maar bedoeld om God de schuld te kunnen geven van onze onbekeerlijkheid.
ariehamelink
Omega sorry hoor maar ik stop er nu mee .Want als ze me gaan atenderen op komma s en puntjes dan weet je het wel uiteindelijk krijg je dan zulke opmerkingen exuus voor mn slechte taal kennis .En verders sjalom