De hemel van koper

J.W.N. van Dooijeweert / 52 reacties

Vraag

Aan evangelist Van Dooijeweert. Mijn geloof voelt soms ver weg. Ik lees elke dag Bijbel, bid elke dag naar God of Hij me wil bekeren, een nieuw hart wil geven en mij het ware zaligmakende geloof wil schenken. Maar vaak ontbreekt het me aan woorden in het gebed en het is net alsof de Bijbelteksten niet tot me doordringen. Ik verval ook altijd in zonden waar ik me elke dag weer van voorneem om er mee te breken. Ik krijg soms het gevoel dat God klaar met me is en me niet meer wil horen. Ik verlang zo naar de rust die de Heere Jezus beloofd heeft in Matt:11:28, maar krijg het maar niet. Elke dag is weer een worsteling met mezelf en mijn zonden die ik voor mijn gevoel niet kwijt kan aan de voeten van het kruis. Wat te doen als de hemel van koper lijkt? Met vriendelijke groet, een 30-jarige man.

Antwoord

Weet je mijn lieve broeder, ik denk dat God klaar is met deze manier van Hem zoeken. Het is zo uitzichtloos als de poolnacht. Hoe lang is het nu al zo? En het verandert niets. Dan moet je toch gaan denken, wat doe ik verkeerd? De Heere Jezus zegt: “Wie tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen.”  Of op een andere plaats zegt de Heere: “Eer zij roepen zal ik antwoorden.” Mankeert er iets aan de Bijbel? Of is de Heere veranderd in Zijn omgaan met mensen? Of is Zijn liefde op? Wil God mij het zaligmakend geloof niet geven? Of zou er misschien iets mankeren aan mijn manier van geloofsbeleven? Doe ik iets verkeerd?

In die uitzichtloze, blinde, trieste, altijd zoekende wereld moet je een gat slaan! Ik kan me niet bekeren. Het wordt nooit iets met mij. God wil mij niet horen. Aan de voeten van Jezus weet ik niet te komen. Ik verval elke dag in mijn zonde. Ik bid steeds hetzelfde vurige gebed. Elke dag is een grote worsteling voor me. De hemel is van koper. De Bijbelteksten spreken me niet meer aan... Het is een muur rond om je heen. Een muur die o zoveel mensen in ons Reformatorische wereldje kennen. En dan zeggen we tegen elkaar: “Veel bidden. Houdt maar moed. De Heere is genadig. Het bloed van Jezus reinigt van alle zonden.”

We zeggen het, ja! Maar wat bedoelen we daarmee te zeggen??  Niets! Maar we kunnen weer verder; de Heere moet het doen. En we weten een ander ook geen andere raad te geven dan af te wachten tot “HET” komt, gegeven wordt.

Zou dat de vorm van geloven zijn die Jezus bedoelt? Hij zegt: “Wie in Mij gelooft zal leven.” Filippus zei tegen de man uit Ethiopië: “Als u gelooft met uw gehele hart, dan kunt u gedoopt worden.” En de man roept het uit: “Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is.” Jezus zegt niet: “Bidt om bekering, of vraag maar veel om een nieuw hart.” Hij raad u niet aan om in je twijfel je rust te vinden.

Het eerste wat Jezus preekte was: “Bekeert u!” Hij riep op tot een daad. Een echte daad. Echt breken met de zonde. Echt gaan lezen in Gods Woord om de weg naar Jezus te vinden. De Bijbel roept ons ook op om te geloven. “Foei!!”, roepen dan veel mensen onder ons. “Dat is Evangelisch! Foei.” Ja! Dat is Evangelisch. DAT is Evangelisch! Dat eindeloos roepen om een nieuw hart, om bekering, dat is niet het komen tot de Heere zoals de Heere bedoelt. Dat is een gegroeid systeem dat we eindelijk eens moeten doorbreken; er “een gat in slaan.”

Doe het zoals de discipelen in Johannes 21. Ze hebben de hele nacht gewerkt. Gezweet, geploeterd... En niets gevangen. Dan zegt Jezus: “Werp het net aan de rechterkant.” Dat gebeurde nooit. Onlogisch, daar is het schip niet op gemaakt. De linkerkant dat is de juiste kant. Wie zal nou toch ooit in zijn hoofd halen om het net aan de andere kant uit te werpen. Weet je Wie??? De Heiland Zelf. Hij zegt het... en ze vangen. Geweldig veel. Overstelpend!

Dat bedoel ik je te zeggen. Vergeet eens het rijtje dat je van kind af geleerd hebt. Nu ben je een volwassen man. Nu moet je zelf gaan denken. Wat je tot nu toe gedaan hebt heeft je niets gebracht. En het zal je ook niets brengen. Wacht niet tot je sterfbed maar gooi nu je net aan de andere zijde in de zee. Gooi het in de zee van Gods oneindige genade. De zee die gevuld is met Jezus bloed. Je hebt niets te verliezen. De zee die eindigt bij je sterven. Ga naar Jezus zoals je bent. Biedt jezelf maar aan met alles wat er aan je mankeert. Keer je af van je zonden, waar je je steeds toch weer aan overgeeft. Gooi ze de deur uit! Het zal niet direct opgelost zijn. Maar zoals het nu is, kom je er nooit uit. Stop met routinegebedjes die de kinderen al leren. Ga je uitspreken tegenover de Heere God. Ga je zonden belijden bij Jezus. Overdenk Zijn kruisdood, zijn vreselijk lijden om een weg te banen voor jou om tot God te kunnen gaan. Paulus wijst het je aan: “Want God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd”,  2 Korinthiërs 5:19.

De weg is open. God hoort. Jezus ontvangt zondaren. Mensen, die zichzelf erkennen als zondaar tegenover God. Ga zo naar Hem toe! Hij wacht op je. Hij steekt Zijn handen naar je uit: “Kom!” Sla een gat in jouw manier van “bezig zijn met het geloof.” Je komt er zo nooit! Volg de weg die de Bijbel wijst en ervaar Gods liefde. Oneindig groot en diep. Voor een zondaar die niets verdient dan Gods straf. Zie op Jezus, vlucht naar Jezus. Geloof dat Jezus Zaligmaker is.

Gods zegen!
Evangelist J. W. N van Dooijeweert

Naschrift redactie: Wil je hier meer van weten? Heb je (hierover) vragen aan evangelist Van Dooijeweert? Denk je dat het ‘zomaar’ niet gaat? Zoek je genade bij de Heere en vergeving van zonden? Kom dan naar de lezing op 30 september in Ede.

52 reacties
Bruin
De Bijbel leert ons dat van Gods kant alles is gedaan.
Op het kruis heeft het geklonken het is VOLBRACHT! Dat betekend dat God niets van ons vraagt en ook helemaal niets van ons mensen nodig heeft. Wat hij wel van ons vraagt: Spreuken 23:26 Mijn zoon! geef mij uw hart, en laat uw ogen mijn wegen bewaren.

God vraagt dus helemaal niet van ons dat wij ook maar iets zouden moeten, NEE God biedt ons wat aan, in het evangelie, Zijn Zoon onze Heere Jezus Christus! Wie ij Hem gelooft heeft eeuwig leven.
Omega
@ariehamelink Betere vrienden kun je niet hebben. Ruben Jansen werkt ook mee aan de vragenrubriek van Refoweb. Zeer bijbels en integer.

@Svw In de psalmen kijk je Gods kinderen in het hart. Dat zijn al wederomgeboren mensen. En waar leggen ze al hun ellende, verdriet en noden neer? Bij de Heere toch?

Bovenstaande vraag gaat echter over het komen tot Christus of, zoals al een paar maal gezegd, de eerste bekering/levendmaking.

En als bidden om bekering bijbels is, waarom zeg Christus Zelf dan iets anders? Nu chargeer ik natuurlijk wat, want ieder oprecht gebed is de Heere een welgevallen. Maar toch... nergens in de Bijbel staat dat we moeten bidden om geloof, maar dat we moeten geloven! Het bidden zonder ophouden is geen bidden om bekering, maar om Gods gaven. Om te kunnen geloven (vergeving, vrede met God, kracht om tegen zonde te strijden, het eeuwige leven, enzovoorts).

En dat dit alles wordt gewerkt door Gods Geest lijkt me helder, want uit onszelf komt niets goeds voort. Er is immers niemand die God zoekt. Maar dat is tegelijkertijd wel troost voor een zoekende ziel: de Heere weet er van.

En waarom is de poort zo nauw? Wel dat heeft maar één doel: om te voorkomen dat wij met al onze eigen ongerechtigheden op onze rug of in onze armen de weg naar de zaligheid proberen te bewandelen. Om door die poort te kunnen moet je op je knieën en al je zonden en verdiensten van jezelf achter laten. En vooral die zelfredzaamheid is iets waar een mens niet graag vanaf wil. Eerst naar Christus dus om daar al je zonden kwijt te raken. Hier een mooie uitleg over de nauwe poort en enge weg: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13906/-maar-de-poort-is-nauw-en-de-weg-is-smal-die-naar-het-leven-leidt-en-weinigen-zi/
Svw
Omega een mooie reactie hier heb ik niets op te zeggen.
ariehamelink
Beste Omega je hebt nog een antwoord van mij te goed over de wBeste mensen het schijnt niet helemaal duidelijk te zijn maar k waag nog een poging wat ik bedoel Er is nml een wedergeboorte in engere zin dat is de levend making en er is er een in ruimere zin nml de dagelijkse bekering .
Dat leert ook de Heidelberger in de afsterving van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens en nu goed begrijpen wijlen prof wisse zei het zo en dat is dus wat ik bedoelde het kenmerk van alle kenmerken is dat je aan de kenmerken van je wedergeboorte geen genoeg hebt is er dan 2erlei inplanting dat zou niet schriftuurlijk zijn Maar CHRISTUS in mij is de enige grond en door mij dus CHRISTUS door mij is de vrucht die alleen Hem verheerrlijkt HIJ red keer op keer in de heiligmaking want al dorst je ziel naar GOD van de dorst kun je niet meer leven ook van de honger niet een wedergeboren zondaar gaat alle grond verliezen ook in zn vruchten want die vrucht word uit en niet in ons MAAR UIT CHRISTUS GEVONDEN DUS WAT IS JE GROND NU ? ALLEEN CHRISTUS >Als ik een wedergeboren zondaar mag citeren oa Paulus altijd de doding van CHRISTUS in mij omdragende hij had begrepen dat zn wedergeboorte niet alles was die het vat die vatte het hg een zwerver in refo land
Je kunt op dit bericht reageren. Klik hier om in te loggen.edergeboorte in de engere zin en de ruimere zin
Omega
Dag Arie, ik was mijn vraag alweer vergeten. Goed dat je er op terug komt.

Over de begrippen wedergeboorte en bekering is een enorme begripsverwarring. Dogmatisch gezien gaat wedergeboorte vooraf aan de ware bekering. Wedergeboorte is immers het eenzijdige (wederbarende) werk van Gods Geest, waar geen mens aan te pas komt. Dat wordt in ons gewerkt, maar gaat volledig buiten ons om. In die zin, dat wij daar geen invloed op kunnen uitoefenen. Bekering is de 'reactie' daarop van de mens. Hij kan -gedrongen door de Heilige Geest- niet anders meer dan zoeken (en vinden) naar de gerechtigheid van Christus. Dat is het afsterven van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens.

In de wedergeboorte worden echter alle weldaden van Christus al geschonken, ook al heeft de betreffende bekeerling daar nog geen enkel zicht op voor zijn gevoel.

Ik weet dat er in predikantenland vaak gesproken wordt over wedergeboorte in engere en ruimere zin. Daarin past ook je uitleg. Zelf heb ik daar wat moeite mee. Niet inhoudelijk, want dat klopt, maar wel begripsmatig omdat daarmee de wedergeboorte als een voortgaand proces wordt bestempeld. En dat is m.i. niet juist.

Daarom is het ook beter om te spreken over bekering (in plaats van wedergeboorte) in engere en ruimere zin, omdat wedergeboorte eenmalig (punt des tijds) en eenzijdig is. Door er de begrippen "engere en ruimere zin" aan te koppelen, haal je het onderscheid tussen wedergeboorte en bekering weg. De verwarring wordt nog groter omdat wij wedergeboorte en bekering vaak door elkaar gebruiken en daarmee hetzelfde bedoelen.

Er valt nog veel meer over te zeggen, maar ik hoop dat het zo enigszins helder is.

Een broederlijke groet.
adriano313
Leuke onliner, (Bekeert u en geloof het evangelie=>)

"Dat is Evangelisch" "Foei!"
Ja! Dat is Evangelisch. DAT is Evangelisch!

Hallelujah,100% mee eens

Verder kan de hemel niet van koper zijn!
De Hemel staat wagenwijd open voor iedereen!
God heeft Zijn Zoon gegeven om de relatie met jou en mij te herstellen
De vader verlangt er naar om een relatie met jou te hebben
en in Jezus te Zijn (lichaam en bloed) zodat we in Hem veel vrucht dragen
God spreekt door Woord en H.Geest om je hierbij te helpen
Je hoeft dit niet zelf uit te werken want Hij nodigt je uit om je hart aan Hem te geven...Zodat Hij woning in jou kan maken...een nieuw hart

God hoort je dus wel (Hij heeft zijn deel al gedaan)
maar je kunt dit ook omdraaien en dan bedoel ik dit niet vervelend
maar hoor jij God wel....
Je zou op Zijn uitnodiging in kunnen gaan?
Als je dat wil, zeg dit vanuit heel je hart dan tegen Jezus

Heere Jezus, vandaag open ik mijn hart voor u
Ik aanvaard de prijs die u betaald heeft voor mijn zonden
Ik belijdt dat u de Zoon van God bent en vraag u vergeving voor mijn zonden
Ik dank u dat u bent opgestaan uit de doden en ik daardoor ook mag leven
Reinig mij van alle zonden en ongerechtigheden en vul mij met uw Heilige Geest
opdat ik zal Leven en nooit meer dezelfde zal zijn
Heere Jezus, Ik geef u heel mijn hart om Heer te zijn voor de rest van mijn leven
en ik dank U dat ik vanaf vandaag een kind mag zijn van mijn hemelse Vader
Amen!

Bless you
ariehamelink
Beste vriend wat een zegen dat je kan en mag getuigen van je geloof .
Maar k hoop dat jet het niet vervelend vind als ik je een paar vragen stel en dat alles in het licht van de BIJBEL want aan die woorden evangelisch of voor mijn part reformatorisch hebben we ten diepste niets aan .
Ook u maakt helaas vrees ik een grote vergissing als u mensen gaat indelen in het hokje evangelisch en ik in reformatorisch dan gaat het praten met elkaar bij voorbaat al fout .CHRISTUS zelf was onbevooroordeeld toch ?.Bij HEM was toch geen aanzien des persoons Weet je wat het WOORD zegt HIJ de HEERE JEZUS moest door samaria gaan Je zal die gesch ongetwijfeld kennen .
HIJ ging langs plaatsen en steden die wij zouden mijden of je nu evangelisch bent of wat dan ook voor mijn part rooms katholiek .HIJ deelde dus geen mensen in o daar zijn we helden in jo hier in kerkelijk nederland en jammer dat je daar ook nu zelf aan meedoet of niet dan ?.
Kom jo niet iedereen refo is nauw in zn ingewanden hoor .,o ja als het om het WOORD gaat dan wel en hoeveel verschilende wegen die GOD gaat met zondaren staan er wel niet in jo >Maar nu moet je wel even opletten hoor een ding hebben ze allemaal gemeen HUN hart zat op slot en was van steen en ze werden allemaal uit de duisternis getrokken tot ZIJN wonderbaar licht toch ? En daar hebben de profeten en apostelen van getuigt toch ?
Wat ze zelf gezien en ervaren hadden met JEZUS .dis geloof is zomaar geen begrip maar een leven toch ? .
Dus ben ik zo vrij jer te vragen is dat nu geen groot wonder als je gaat geloven ? Dat heb je niet van jezelf he .
Dat is genade en genade dat leert nu juist dat je hart op slot zit lees maar over de eerste bekeerde in europa lydia de purper verkoopste er staat en lees dat nu eens goed niet dat zij haar hart opende zoals u zegt maar dat GOD dat deed en dat doet HIJ alleen door ZIJN geest ,een weer wijs ik je op zn onfeilbaar WOORD IK zakl mijn GEEST zenden en die zal de wereld overtuigen van zonde gerechtigheid en oordeel en aan het weglaten van die drie zaken hangt nu een eeuwig wel of eeuiwg wee af hier laat ik het vi oorlopig bij emn wil met jou besluiten met het advies lees die gescg nog een van die samaritaanse vrouw die was niet evangelisch nog reformatorisch maar een zondares en die wist van geen levnd water wat CHRISTUS schenkt en mn bede is voor ieder mens op deze aarde dat ze CHRISTUS ook mogen leren kennen door zijn GEEST die vrije genade is niet door de wil des mensen niet desgene die loopt nez maar alleen de ontfermende GOD door U door U allen om dat je zo graag wilde geloven o man dan berieg jeje zelf voor eeuiwg maar om dat eeuwig welbehagen is dat evanhgelisch of reformatorisch jij mag antwoorden met GODS zegen toe gewenst hg en sjalom
elephant60
Jullie weten waarschijnlijk ook dat de genade van God eindig is. Laat je niet misleiden door de dwaalleer van de oneindige genade. Wij krijgen voor een bepaalde tijd genade van God opdat wij ons kunnen bekeren, ons kunnen laten reinigen door het bloed van Jezus, en om daarna in oprechtheid en waarheid Hem te kunnen navolgen (Ik wandel in het licht met Jezus).

God verbergt zich soms in je leven omdat Hij wil weten of je Hem wilt blijven navolgen, ook tijdens de beproeving. Maar ik weet uit persoonlijke ervaring dat Hij Zich aan je openbaart, zodat je niet kunt ontkennen dat Hij er werkelijk is, en dat Hij met je is, als je Hem daarom, in gelovig gebed, vanuit een oprecht hart, vraagt. Dan besef je ook dat de hemel niet van koper is.

Als je de genade van God gekregen hebt, blijf dan op de rechte weg wandelen die tot het eeuwige leven leidt, opdat je de genade niet verspeelt. God wil dat wij Hem vrezen (Jesaja 66:2 : Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft. ).

Gods Woord is heel duidelijk, voor hen die het willen bevatten, zodat wij geen verontschuldiging hebben als wij bij het laatste oordeel ter verantwoording worden geroepen voor wat wij in dit aardse leven met de verkregen genade van God gedaan hebben.
ariehamelink
Beste vriend of vriendin je zegt terecht dat GOD je geloof beproeft .
Maar mn beste je zegt ook dat je de genade kan verspelen bedoel je dan kwijt raken ?of bedoel je spelen als hetware met de genade zoal;s bv simson deed .
Want o dat is zeker geen goede zaak Maar dat genade eindig is voor GODS kinderen hier op aarde dat is toch niet naar het WOORD hoor .Denk eens aan de gesch van koning David die wel gestraft werd door GOD maar nooit verlaten toch .Want ook kinderen van GOD blijven hun leven lang strijden tegen hun zondig lichaam wat zegt paulus ik ellendig mens wie zal mij verlossen van dit lichaam des doods Trouwens hoe zou het kunnen genade des geloofs in de wedergeboorte kwijt te raken paulus zegt .MIJ de grootstte der zondaren is barmhartigheid geschied .DOOR GOD geschonken nu geloof je toch niet als GOD dat schonk dat je dat kwijt raakt in hem blijft het vast maar in jezelf kan het geloofs leven eb en vloed zijn daarom staat er zo mij de allerminste der heiligen is genade gegeven !! ef 3 vers 8 er is geen afval der heiligen mn beste vriend of vriendin
elephant60
Je kunt inderdaad degenade van God verspelen. Het is onmogelijk Jezus voor de 2e keer te kruisigen. Lees Hebreen 6:

4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.
7 Want de aarde, die den regen, menigmaal op haar komende, indrinkt, en bekwaam kruid voortbrengt voor degenen, door welke zij ook gebouwd wordt, die ontvangt zegen van God;
8 Maar die doornen en distelen draagt, die is verwerpelijk, en nabij de vervloeking, welker einde is tot verbranding.

Daarom is het zo belangrijk dat je ervoor kiest, na de verkregen genade, in oprechtheid God te blijven gehoorzamen, nu en in der eeuwigheid.
ariehamelink
elefant je citeert het WOORD van GOD en dat is altijd waar maar dit bevestigd alleen maar dat er veel kan zijn zonder het zaligmakend geloof lees de kantekeningen van stv die ik gecopieert des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
Dat is, enige gaven des Heiligen Geestes, die God in de eerste Kerk den discipelen mededeelde. Zie hiervan 1 Cor. 12:14.

15) het goede woord Gods,
Dat is, de beloften des evangelies, waar dezen ook enigen smaak van ontvangen hebben, gelijk van het woord van Johannes den Doper in sommige Joden gezegd wordt, Joh. 5:35, dat zij in zijn licht zich voor een korten tijd hebben willen verheugen.

16) de krachten der toekomende eeuw,
Dit kan geschikt van de krachten des eeuwigen levens verstaan worden, waarvan deze mensen ook somwijlen een kleinen smaak hebben, doordien zij dit woord met blijdschap ontvangen, en zich in de beloften van hetzelve een tijdlang verheugen, gelijk hiervoor Hebr. 6:4 is aangewezen; en het woord smaken komt hiermede wel overeen.

17) afvallig worden,
Of vervallen, waardoor niet allerlei zonden worden verstaan, waarin de ware gelovigen ook somwijlen vervallen, gelijk David, Petrus, enz., die daarna tot bekering komen; maar een geheel vervallen of afval van den Christelijken godsdienst, en die moedwillig geschiedt, gelijk Hebr. 10:26, wordt uitgedrukt, en met lastering derzelve, tegen de getuigenis des Heiligen Geestes in hun gemoed, gevoed is, gelijk Christus betuigt Matth. 12:31.

18) die, zeg ik,
Dit ziet op het voorgaande woord onmogelijk, Hebr. 6:4. Het is dan onmogelijk die wederom te vernieuwen; welke onmogelijkheid niet alleen van de leraars te verstaan is, die tevergeefs zouden arbeiden om die te vernieuwen, of tot bekering te brengen, maar ook ten aanzien van Gods waarheid zelf, die eens dit rechtvaardig oordeel tegen hen heeft geveld, en niet veranderlijk is, en zich niet laat bespotten, Gal. 6:7; ja ook ten aanzien van Christus' verdienste, die deze moedwillig verzaken en verwerpen, gelijk volgt. Waarom ook Hebr. 10:26, gezegd wordt dat er geen offerande voor de zonde van zodanigen meer over is.

19) wederom te vernieuwen
Dit woord wederom ziet op den staat waaruit zij vervallen zijn, welke staat een begin was van de vernieuwing, zo zij daarin gebleven en behoorlijk voortgegaan hadden, tot welken stand zij zelfs niet kunnen wedergebracht worden. Anderen nemen deze woorden wederom vernieuwen, bloot voor: vernieuwd worden, gelijk het Griekse woord palin, dat is, wederom, door een oneigenlijke wijze van spreken Pleonasinus genoemd, dikwijls overschiet. Zie een voorbeeld Joh. 4:54, en Joh. 13:12; Hand. 18:21, en wordt alleen daar bijgevoegd om de zaak krachtiger te betuigen.

20) als welke zichzelven
In deze woorden wordt nog een reden gegeven, waarom zulke afvalligen niet kunnen vernieuwd worden tot bekering, namelijk omdat zij Christus, dien de Vader tot een verzoening voor onze zonden heeft gegeven, zichzelf, dat is, zoveel in hen is, gelijk de Joden en heidenen tevoren aan Christus uiterlijk eens gedaan hadden, nieuwen smaad aandoen, en tegen hun gemoed tentoonstellen, of te schande te maken voor de gehele wereld, en tot hun verderf, hetwelk God niet ongewroken wil laten, gelijk dit Griekse woord paradeigmatizein ook betekent, Matth. 1:19, voor welk woord, Mark. 3:29, het woord blasphemein gebruikt wordt.

21) Want de aarde,
Door deze gelijkenis toont de apostel de billijkheid van dit zwaar oordeel Gods over zulke mensen, dewijl dergelijke zelfs onder de mensen over zulke aarde placht te geschieden.

22) ontvangt zegen van God;
Of, wordt de zegen van God deelachtig; dat is, wordt van God meer en meer bekwaam gemaakt om meer vruchten voort te brengen.

23) nabij de vervloeking,
Dat is, om geheel verlaten, en als ene vervloekte zaak tot den brand over gegeven te worden.

24) Maar, geliefden!
Met deze woorden verzacht de apostel het voorgaande dreigement en verklaart in het vervolg waarom hij de zware straf der afvalligen hun voorgedragen heeft, namelijk niet omdat hij hen voor zodanigen zou houden, maar om hen te waarschuwen en tot vasthouden aan de leer des evangelies en Gods beloften te vermanen.

25) met de zaligheid gevoegd,
Of, de zaligheid aanklevende.

26) alzo spreken.
Dat is, zulk een zwaar oordeel uitspreken tegen de afvalligen.

27) onrechtvaardig,
Dat is, ontrouw, of onstandvastig in het volbrengen van zijn beloften, gelijk Gods waarheid en standvastigheid in deze ook de rechtvaardigheid Gods doorgaans genoemd wordt; zie Ps. 143:1; 1 Joh. 1:9.

28) uw werk zou
Namelijk het ware geloof, dat hij in u reeds heeft gewrocht, Filipp. 1:29.

29) vergeten,
Namelijk dat hij het, volgens zijne belofte, tot het einde toe in u niet zou volbrengen, Filipp. 1:6, en hier namaals niet genadig zou belonen.

30) aan Zijn Naam bewezen hebt,
Of, in zijnen naam, dat is, niet alleen uit enige menselijke beweging tegen de armen en verdrukten, maar omdat zij om den naam Gods, en om de belijdenis van Christus leden, hetwelk een eigenschap is des waren geloofs en der ware liefde, die Christus niet onbeloond laat; zie Matth. 10:41,42, en Matth. 25:40; Mark. 9:41.

31) tot de volle verzekerdheid der hoop,
Want gelijk de hoop der zaligheid uit het geloof voortkomt, alzo wordt deze hoop ook meer en meer gesterkt door de ware vruchten des geloofs. Zie 2 Petr. 1:10.

32) tot het einde toe;
Namelijk van uw leven, want die volstandig blijft tot het einde, die zal zalig worden; Matth. 10:22.

33) lankmoedigheid
Dat is, lijdzame verwachting van de volbrenging van Gods belofte, gelijk hij daarna met het voorbeeld van Abraham en van alle ware gelovigen bewijst.

34) de beloftenissen beerven.
Dat is, de beloofde erve in den hemel nu genieten.

35) als God aan Abraham
De apostel bewijst met het voorbeeld van Abraham, den vader aller gelovigen, hetgeen hij in Hebr. 6:12 van al de gelovige voorvaders had betuigd.

36) de belofte deed,
Namelijk Gen. 22:16, wanneer Abraham zijn zoon had geofferd, in welke beloften alle lichamelijke en geestelijke beloften zijn begrepen, namelijk van het beloofde zaad, en van de vermenigvuldiging van zijn zaad als van den vader van alle gelovigen, waarvan zie nadere verklaring Rom. 4:16; Gal. 3:14, enz.

37) Waarlijk,
Dit woord staat wel in den Hebreeuwwchen tekst niet, mar wordt uit de Grieksen overzetting van Paulus daarbij verhaald, daat het in den zin zelf begrepen is. Anderen houden dat het woord ki, hetwelk in den Hebreeuwsen tekst staat, somwijlen ook waarlijk betekent; Job 8:6; Spreuk. 30:2.

38) zegenende zal Ik u zegenen,
Dat is, zeer overvloedig en gedurig zegenen en zeer vermenigvuldigen.

39) lannkmoediglijk verwacht hebbende,
Grieks lankmoedigheid geweest zijnde.

40) de belofte verkregen.
Dat is, hetgeen God beloofd had; gelijk Hebr. 6:12.

41) bij den meerdere
Namelijk bij God. Want andere eden worden in Gods woord veroordeeld. Zie Deut. 6:13; Jer. 4:2, en Jer. 5:7. De reden is, omdat God alleen de harten der mensen kent, en alle mensen, hoe groot zij zijn, kan straffen, zo zij vals zweren.

42) eed
Dat is, de wettelijke en behoorlijke eed van mensen, op welke niets te zeggen valt.

43) tot bevestiging
Namelijk van de beloften die aan iemand gedaan worden. Want alzo er tweeërlei soort van eed is, een van zaken die geschied zijn, om de waarheid daarvan te betuigen, en een van hetgeen beloofd wordt, om van de toekomende onderhouding anderen te verzekeren, spreekt Paulus hier inzonderheid van de laatste soort des eeds.

44) daartussen is gekomen;
Of heeft door een eed gemiddeld; dat is, het middel van een eed gebruikt.

45) door twee onveranderlijke dingen,
Dat is, zijn beloften en zijn eed, die beide onveranderlijk zijn.

46) de voorgestelde hoop
Dat is, de lijdzame verwachting van de vervulling der beloften door het geloof van ons aangenomen, Rom. 8:24,25, zo, dat het woord hoop alhier in zijn eigen betekenis wordt genomen.

47) Welke wij hebben
Namelijk hoop wij gelovigen hebben, enz.

48) als een anker der ziel,
Dat is, waar de ziel zich mede vasthoudt aan Gods beloften, tegen alle bewegingen en stormen der wereld; gelijk een schip met zijn anker in zee tegen alle stormen.

49) in het binnenste van het voorhangsel;
Dat is, den hemel, waar Christus is zittende ter rechterhand Gods en voor ons bidt; hetwelk door den ingang des hogepriesters in het heilige der heiligen beduid werd, gelijk hierna verklaard wordt, Hebr. 9:24.

50) de Voorloper voor ons is ingegaan,
Namelijk die voor ons daarin gegaan is, om ons een plaats te bereiden, Joh. 14:2,3.

51) Melchizedek,
Dit voegt de apostel daarbij, om alzo weder te keren tot de verklaring van het koninklijk priesterdom van Christus, hetwelk hij had afgebroken, Hebr. 5:11, enz.; en herneemt die weder in het Hebr. 7.
heb voor je
karlo
@ariehamelink en @omega, hoe verbazend toch, het leek er eerst in de verste verte niet op, maar jullie lijken elkaar nu toch te vinden. Vooral na het noemen van ds. B(as) van Leeuwen en kand.R(uben) Jansen. Wat éne Brederode al eens zei:"het kan verkeren". En Arie na het een keer of vier gezegd te hebben, wil ik het ook zeggen: Sjalom.
(reactie met een glimlach)