Onbegrip bij overlijden 2 jonge mensen

Ds. R. W. van Mourik / 2 reacties

Vraag

Van dichtbij overlijden van twee jonge mensen meegemaakt. Ik kan niet begrijpen dat dit gebeurt. Het maakt me boos, hoe kan ik hier mee omgaan?

Antwoord

Je boosheid is te begrijpen. In de Bijbel komen ook mensen naar voren die Gods weg niet begrijpen en God daarvoor ter verantwoording roepen. Hoe kan Hij zoiets toch doen als Hij een God is Die het goede voor de mens zoekt? Helaas weten we ook van de gebrokenheid van deze schepping. Er is niet alleen het goede, maar ook het kwade. Dat manifesteert zich op allerlei manieren. Je hoeft de krant maar op te slaan en de gebrokenheid van deze wereld stroomt je tegemoet.

Kan God het dan niet tegenhouden al dat kwaad? Jazeker! Hoeveel mensen worden niet bewaard voor ziekte en leed. Hoeveel landen leven niet in betrekkelijke rust vergeleken met andere landen. God laat op vele manieren zien dat Hij goed is voor mensen.

Maar dat kwaad dan? Dat sterven van die twee jonge mensen dan? Had God dat niet kunnen voorkomen? Jazeker! Maar waarom bij hen wel en bij anderen, die je helemaal niet kent, niet? Natuurlijk zou God al het leed in deze wereld een halt kunnen toeroepen. Toch doet Hij dat niet. Als Hij het doet komt er een nieuwe aarde waar geen leed en verdriet, geen rouw en zorg meer zal zijn. Dat staat nog uit. Tot die tijd hebben we nog te maken met deze gebroken wereld. Dat heeft twee redenen: allereerst om mensen nog de gelegenheid te geven zich tot God te bekeren, maar ook om Zijn gemeente te doen verlangen naar Jezus' wederkomst. Het gaat uiteindelijk niet om dit leven, maar om het eeuwige leven. Het gaat niet om deze gebrokenheid, maar om Zijn heerlijkheid. Daar wil God ons op richten. Het sterven van die twee jonge mensen is een aansporing om dat leven te mogen kennen en om naar die heerlijkheid te verlangen. En wat is nu Gods goedheid in deze gebroken wereld? Wel, dat we temidden van veel leed en heel veel onbegrepen levensraadsels troost en kracht mogen vinden bij God. Waar zou je dat anders kunnen vinden dan bij Hem. Zelfs met al je boosheid mag je komen tot God. In de Psalmen zie je heel vaak mensen aan het woord komen die met al hun waaroms schuilen bij God. Doe dat maar! Zo is er een weg om om te gaan met al dat leed en al dat verdriet wat je boos maakt. Vluchten tot God, Die troost het hart wat schreiend tot Hem zucht.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Tags in dit artikel:

boos op Goddoodoorsprong van kwaad
2 reacties
lucindy
Hartelijk dank voor uw reactie. Fijn dat ik uit uw woorden begrijp dat er ook een boosheid mag zijn...juist door dit overlijden van twee jonge mensen heeft dat me verder van God gebracht. Maar weet ook dat dit de weg niet is. Ik hoop dat mijn hart minder verhardt wordt..
Wat een pijnlijke foto bij deze vraag geplaatst...helaas zijn deze jonge mensen tot op de dag van vandaag niet gevonden. Dat maakt het verdriet nog pijnlijker. Mensen gaan ervan uit dat 'overlijden' ook automatisch met een uitvaart is... Ik hoor het regelmatig om me heen. Ook onze predikant bidt vaak voor de naasten van een overleden familie, of God hen bij staat bij die 'geopende groeve'. Heel pijnlijk als je ze niet hebt kunnen begraven.
M71
Heel verdrietig wat je mee moet maken! Maar probeer dingen wel reeel te bekijken! Aan je vraag is niet te zien dat er geen graf is, en je zal t met me eens zijn: dit komt zelden voor. Dat deze foto geplaatst werd kun je dan ook niemand kwalijk nemen. Als een ander wel aan een graf moet staan de komende dagen, dan is het logisch dat er gebeden wordt voor ondersteuning etc tijdens de begrafenis. Het gaat hierbij om de ander, niet om jou! Iedereen maakt in zijn of haar leven dingen mee die anders gaan dan bij een ander. Als een predikant daar allemaal op moet gaan letten tijdens het gebed dan kan hij of niets uitspreken, of hij kan niet meer stoppen. Probeer te bedebken dat als er gebeden wordt voor ieder die rouw heeft, of aan het graf gestaan heeft, jezelf hierbij te betrekken. Dat wordt ook voor jou bedoeld! Ook ik heb genoeg meegemaakt, ook t overlijden van jonge mensen (gelukkig wel kunnen begraven), maar ook vele andere omstandigeden wat absoluut niet makkelijk is. Dit wordt niet in t gebed genoemd, maar als er gebeden wordt voor hen die t moeilijk hebben, rouw hebben etc. weet ik, 't is ook voor mij!
Veel sterkte met de verwerking, voor zover je dit verwerken kunt! Blijf maar bidden, de Heere kan het verdriet echt verzachten!