Zelfdoding niet tot eer van God

Ds. P. Roos / Geen reacties

Vraag

Gods kinderen kunnen grote fouten maken, heel grote fouten zelfs. Nu weet ik dat het zonde is tegen het zesde gebod om jezelf te doden. Maar kan deze zonde ook vergeven worden? En is het dus mogelijk om een kind van God te zijn en tegelijk jezelf te doden? Uit de voorbeelden in de Bijbel, zoals Saul en Judas, staat duidelijk dat hun einde vreselijk was. Maar er staat ook in de Bijbel dat de zonde tegen de Heilige Geest de enige onvergeeflijke zonde is.

Dus mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk is om God te eren door het doden van mezelf heen? Ik zie het leven namelijk niet meer zitten. Maar ik durf er ook geen einde aan te maken, gezien mijn staat voor de eeuwigheid.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je  vraag verraadt een aangrijpende worsteling. Ik kan goed begrijpen dat dit ook echt een vraag voor je is. Je begrijpt zelf vast wel dat ik je niet kan zeggen dat een dergelijke zonde vergeven kan worden. Ik zou daarmee misschien de deur verder openzetten naar verkeerde daden. Al geloof ik wel dat ook deze zonde door het bloed van Jezus kan worden weggenomen. Ongetwijfeld en absoluut. Maar laat de genade geen grond zijn voor verkeerde daden. Gods vergeving gaat gelukkig veel verder dan wij ons kunnen voorstellen.

Je ziet het leven niet meer zitten. Er zullen ongetwijfeld zo grote zorgen zijn dat je er reden voor hebt om zo te denken. Kunnen we God eren door zelfmoord? Nee, daar kun je de Heere nooit mee eren. Hij gaf jou het leven en Hij heeft daar Zijn wijze bedoelingen mee. Nee, het zou niet anders uitgelegd kunnen worden als een daad van opstand tegen God. Zulke daden plegen wij allemaal dagelijks, jij en ik. Zo zijn wij mensen. In ieder geval zou je het kunnen uitleggen als een daad waardoor je aangeeft het beter te weten dan God.

Nee, je kunt God alleen maar eren door Hem ook nu te vertrouwen als de Herder van Zijn kudde. Je eert Hem buitengewoon als je jezelf aan Hem toevertrouwt. Die Uw Naam kennen zullen op U vertrouwen omdat Gij, Heere, nooit hebt verlaten die U zoeken (Psalm 9:11). Dan kan makkelijk gezegd worden, zul je denken. Ik ben het helemaal met je eens. Maar ik weet ook dat dit een volle waarheid is. Beste vriend(in), vertrouw op deze God. Doe het ondanks de zware bestrijding die er zijn kan. De duivel speelt hier mee en onze eigen aard en aanleg kan het makkelijk overnemen. Maar echt, het leven, hoe moeilijk ook, is een gave van de Heere.

Besef ook het volgende: Jij weet niet hoe het leven er over een jaar kan uitzien. Zou je echt denken dat de Heere geen verandering kan geven? Dat zou toch een daad van ongeloof zijn? Het zou toch tekort doen aan de liefde Gods? Denk aan de levens van Gods kinderen in het Woord. Wat hebben zij niet moeten leven bij diepten en hoogten?

Bedenk verder ook dat er mensen om je heen staan. Bijvoorbeeld in de familie of in een gemeente of in de maatschappij. Het is een goede gedachte dat je hier op Refoweb je vraag stelt. Ook wij kunnen en willen je in oplopende noden terzijde staan. In ieder geval moet je wel contacten leggen in dit alles. Laat andere mensen, die je echt vertrouwt, weten van je strijd.

Ervaar je dat de Heere echt van je af weet? Het Woord van God kan zoveel troost bieden in jouw omstandigheden. Klamp je daaraan vast.

Ik zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat je een therapeut nodig hebt. Dat is ook zeker waar. Maar ga eerst naar je dominee, als je die hebt. Als je gemeente vacant is, kun je de consulent zeker in de arm nemen. Een geestelijke herder zal je zeker steun en troost bieden. Daarna is het natuurlijk goed om ook een psycholoog te zoeken. Die kan ook zorgen voor goede medicamenten. Maar dit ene vooral: Stel op de Heere in alles je vertrouwen. Lees die hele psalm 37 maar eens.

Ik wens je veel sterkte en gebed toe.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Roos

Naschrift redactie: mocht het niet lukken om hulp te zoeken, kun je contact opnemen met Refoweb (vragen@refoweb.nl) of bel/chat via 113.nl.

Lees meer artikelen over:

suicide