Haptotherapie occult

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

De dokter adviseerde me vandaag om er eens over na te denken of haptotherapie iets voor mij is, aangezien het me door allerlei omstandigheden niet meer lukt om contact te krijgen met mijn eigen emoties, ik depressief ben en niet voldoende baat vind bij medicijnen en hulpverlening. Ik heb dan ook even op internet gezocht, maar kreeg al snel het gevoel dat het toch wel iets 'zweverigs' is. Kunt u misschien zeggen of dit een verantwoorde vorm van behandeling is?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Het is goed dat je je vraag gesteld hebt. Er dient zich in onze tijd zoveel aan, dat het steeds meer de vraag is of alles verantwoord is, zowel medisch gezien als wat betreft ons christelijk belijden en geloof. Over de medische kant hoef ik niet zoveel te zeggen. Je dokter is, als het goed is, een vertrouwenspersoon. Je mag veronderstellen dat hij geen advies geeft van iets dat niet medisch verantwoord zou zijn. Bovendien gaf hij het advies heel voorzichtig: om er eens over na te denken. Hij geeft je er dus de tijd voor om zelf tot een conclusie te komen.

Maar er is ook de vraag of het bijbels gezien verantwoord is en bijvoorbeeld niet in strijd met het christelijk belijden. Laat ik meteen maar zeggen: zover ik kan zien, zou ik er geen bezwaar tegen hebben. Haptotherapie is niet zozeer een zelfstandige alternatieve geneeswijze, maar meer een wijze van behandelen, die in de regel door daartoe opgeleide fysiotherapeuten toegepast wordt. Naast de opleiding tot fysiotherapeut volgden zij nog een afzonderlijke opleiding (van enkele jaren), zodat zij in hun praktijk eventueel haptotherapie kunnen toepassen. In ons land zijn ongeveer 300 haptotherapeuten.

Wat is haptotherapie? Je hebt op internet gezocht en kreeg het gevoel dat het iets zweverigs is. Dat hoeft niet. Trouwens, dan zou je dokter geen advies in die richting hebben gegeven. Hapsis is een grieks woord en betekent ‘gevoel’, ‘aanraking’. Misschien vindt je het vreemd, maar aanraking en gevoel is heel belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de eerste kindermaanden: wat een, als het goed is liefdevolle, aanrakingen krijgt het kind niet: moeder geeft het de borst, het kind wordt gewiegd, gestreeld, als het huilt neem je het in de armen, enz. En ook later: een arm om iemand heen betekent vertrouwen, dichtbij iemand zijn, ‘gemeenschap’. Wat kan strelen of koesteren veel betekenen als iemand verdriet heeft. In de kinderjaren is dat heel gewoon. Zijn we ouder geworden dan generen we er ons er een beetje voor. Hoeft niet! Wat kan het veel zijn als bijvoorbeeld een oude zieke moeder (vader) door een van de kinderen (of verpleegkundige) even gestreeld wordt, enz.

Weet je dat Jezus dat ook doet. Hoe vaak lees je niet dat Jezus Zijn hand gebruikt om iemand te helpen, terwijl Hij dat natuurlijk helemaal niet hoeft te doen, Hij kan iemand wel door alleen een machtswoord genezen. Eén voorbeeld: de melaatse man in Mattheüs 8:1-3: Jezus strekt Zijn hand uit en raakt die man aan. Dat had Jezus helemaal niet nodig om die man te genezen. Hij had op een afstand kunnen roepen: “Ik wil, word gereinigd”. Sterker nog: Jezus ‘mocht’ dat niet doen. Een melaatse moest op een afstand blijven en iedereen moest op een afstand van een melaatse blijven. Toch doet Jezus het. Moet je je dat eens voorstellen: die man heeft misschien verschillende jaren geen aanraking van iemand gevoeld (geen hand, geen kus, geen arm om hem heen). En Jezus doet het. En let er maar eens op hoe dikwijls Jezus Zijn hand gebruikt: bij de genezing van een blinde, een dove, een zieke.

Terug naar de haptotherapie. Wat doet een haptotherapeut? Ik zal je eerlijk zeggen dat ik daar niet zoveel van weet. En waarschijnlijk doet de een het weer anders dan de ander. Maar hij (of zij) probeert gevoelens op te wekken, erin te oefenen met gevoelens om te gaan, die te beheersen, enz. Een van de manieren die hij daarbij toepast kan zijn: aanraking. Uiteraard niet sensueel. Ook niet zo, dat degene die hij behandelt, dat als inbreuk in zijn of haar privacy ervaart of iets dergelijks. Ook niet tegen de wil van degene die hij behandelt in. Hij zal het invoelend en respectvol doen, met de nodige distantie. En hij heeft nog wel andere manieren om gevoelens op te wekken. Heel belangrijk is natuurlijk dat hij (maar dat geldt voor een dokter ook) een integer iemand is. En, want dat kun je wel eens hebben met sommige zgn. alternatieve genezers, dat hij geen grenzen overgaat die op gespannen voet staan met het christelijk belijden, zoals  bepaalde rituelen, inwijdingen, contact met geesten, e.d.). Maar ik veronderstel dat je dokter zo iemand niet bedoelt. Waarom zou je het trouwens niet aan je dokter vragen: hoe het toegaat, hoe lang het duurt, wat zo’n haptotherapeut doet? Enz. Hij heeft je gevraagd er eens over na te denken. Nu, dan mag je hem ook een paar vragen stellen.

Twee dingen zou ik nog willen zeggen:

1. Je hebt moeite met het uiten van of omgaan met je emoties. En je bent depressief, schrijf je. Heel verdrietig voor je. Misschien ben je in je jonge jaren ‘aanrakingen’ tekort gekomen, door bepaalde omstandigheden die soms niet zijn te benoemen. Zou het voor jou niet heel belangrijk zijn van tijd tot tijd een goed gesprek/contact te hebben met iemand die je kunt vertrouwen, en dan bedoel ik: vooral als het gaat om de dingen van het geloof? Dat kan een goede vriend(in) zijn, maar ook een dominee, een ouderling, een gemeentelid. Of een klaagvrouw; misschien heb je daar wel eens van gehoord: vrouwen (soms ook mannen) die erin geoefend zijn om een luisterend oor voor iemand te hebben, vanuit het geloof in de Heere Jezus Christus. Naast een professionele hulpverlener (bijv. de dokter of een haptotherapeut), want die is ook nodig.

2. Heel belangrijk is dat je dichtbij de Heere probeert te leven. We zingen het wel eens: Het is Isra?ls God Die krachten geeft, van Wie het volk zijn sterkte heeft (Psalm 68:17). Doe, ook het gaan naar een dokter of, als dat de weg voor je is, het gaan naar een haptotherapeut, niet zonder het geloof, en zonder het gebed of de Heere het wil zegenen. Je zult dat ook wel doen. Maar ik schrijf het er toch maar bij.

Ik hoop dat je met mijn antwoord wat kunt. Van harte wens ik je sterkte toe. God zegene je.

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

natuurgeneeskunde