Vaginisme

E. (Betsy) Westeneng / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over seksualiteit. Ik heb al het een en ander gelezen hier op Refoweb over vaginisme en daar herken ik me (voor een gedeelte) in. Tot ongeveer vier jaar geleden, heb ik erop los geleefd (tot mijn grote schaamte) en leek ik nergens last van te hebben. Nu ben ik sinds kort getrouwd en lijk ik alle verschijnselen van vaginisme te hebben. Ik gebruik geen tampons meer, kom niet tot gemeenschap en wanneer ik het eerst met een vinger probeer, 'sluit' ik ook daarvoor mezelf dicht, als het ware. Het vreemde is dat ik hier eerder nooit last van gehad heb. (Hoe) kan dit? Komt dit vaker voor? En is dit dan ook vaginisme en hoe kom ik daar zo plotseling aan? Ik hoop dat u mij verder kunt helpen. Ondertussen begint mijn man zijn pleziertjes op internet te zoeken en dit zie ik als een tekortkoming van mijzelf. Hartelijk bedankt.

Antwoord

De verschijnselen, die je beschrijft, klinken inderdaad als vaginisme. Vaginisme kun je vanaf het begin van de seksualiteitsbeleving hebben (het heet dan primair vaginisme), maar het kan ook op een later tijdstip ontstaan, dan spreek je van secundair vaginisme. Bij seksualiteit is er sprake van een ingewikkeld samenspel van het lichaam en de seksuele organen, maar ook speelt de psyche -dus gedachten en emoties- een grote rol. Er kan dus sprake zijn van een gezond lichamelijk functioneren, terwijl het seksuele functioneren toch stagneert.

Het is goed, dat je hiermee wat wilt. Als je hier niets mee doet kan het leiden tot verdergaande verwijdering in de huwelijksrelatie, zeker als je het er samen niet over kunt hebben. Om op te sporen waar de stagnatie ligt heb je vermoedelijk professioneel advies nodig, vaak ben je jezelf helemaal niet bewust van dingen die er emotioneel tussen kunnen zitten. Ik adviseer je daarom ook een seksuoloog te consulteren.

Betsy Westeneng, psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk