Geven is erg moeilijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Hoe leer ik nederig te zijn? En te géven aan mijn man? We zijn een aantal jaren getrouwd en mogen een gezin hebben. We hebben verschillende behoeften aan seksuele gemeenschap, maar het groeit wat scheef. We komen er niet goed uit. We praten er wel over, we hebben ook een soort 'richtlijn' voor de omgang met elkaar hierin. Het enige punt wat voor mij heel groot en moeilijk is, is geven. Ik ben een moeilijke gever, op allerlei gebied. Ik ben ook hooggevoelig. Dit vind ik niet erg, het is hoe de Heere mij wil hebben denk ik, wat Hij geeft voor in dit leven, maar op het punt van geven is het wel heel moeilijk.

Misschien speelt mee dat ik vroeger me onzeker en emotioneel niet vrij of veilig voelde thuis, hoewel er geen vreemde dingen zijn gebeurd en wij denk ik een heel warm en prettig gezin waren. Behalve het praten, dat konden mijn ouders niet goed, al hébben ze het meer geprobeerd dan hún ouders. Ik zoek naar een houding waarmee ik steeds weer opnieuw kan geven aan mijn man. Omdat ik weet dat de Heere dit vraagt en ik Hem wil gehoorzamen. Nu lukt het soms na veel moeite wel, maar voel ik me onecht. Mijn innerlijk staat het geven toe, maar geeft zichzelf er niet aan over. Daarom gaat het na een paar keer tegenstaan en houd ik het niet vol. Ik hoop dat u het kunt volgen en een weg kunt wijzen?

Antwoord

Beste mevrouw,

Eerlijk gezegd kan ik uw verhaal niet volgen en een weg wijzen wordt op deze manier -via internet en nog anoniem ook- dan wel erg moeilijk. Het zou dus nuttig kunnen zijn als ik ú eerst maar eens een paar vragen stel, die u misschien wel wilt beantwoorden.

Wat bedoelt u met “geven”? Moet ik dan denken aan het lichamelijk geven binnen de seksuele context? Wat is uw gedachte bij “omdat ik weet dat de Heere dit vraagt”? Waaruit bestaat de richtlijn, die u noemt? Wie heeft u die aangereikt? Wat wilt u verstaan onder nederigheid (bijvoorbeeld is dit een soort  van ‘alles maar goed vinden’, iets of mogelijk zelfs veel ‘met de mantel der liefde bedekken’)?

“Een moeilijke gever, op allerlei gebied”... omschrijf eens wat u hiermee bedoelt te zeggen?

Eén heel klein weggetje dat ik kan wijzen is misschien het lezen van een boek over wat liefde betekent. Over de verschillen die er nu eenmaal zijn tussen een man en een vrouw in de beleving van het samenleven als echtpaar. Ik denk dan aan Gary Chapman, die verschillende boeken geschreven heeft over de vijf talen van de liefde. Of aan het boek “Wat wil hij, wat wil zij” door Will Harley. Probeert u maar eens of u daar mee verder komt.

Ik wens u alle goeds toe en wacht even af voor ik een nader antwoord geef.

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
3 reacties
AHHK76
Lieve vriendin,
Je schrijft alsof het allemaal aan jou ligt... Jij vindt het moeilijk om te geven...
Dit kan zo zijn, het kan ook zijn dat het geven en ontvangen verstoord is door andere oorzaken. Dus dat het probleem niet (alleen) bij jou ligt!?
Ik kan me zomaar voorstellen dat het fijner is hier (anoniem) met iemand over te mailen.. dan hier in het publiek de vragen te beantwoorden die Mevr. Rots stelt.
Ik ben geen hulpverlener maar heb wel veel meegemaakt en ook veel hulpverlening gehad. Dus ik kan misschien kan ik naar je luisteren en met je meedenken en jou zo een beetje helpen.
Sterkte en groetjes van Heleen ahhk76@gmail.com
arendine
Ik denk dat de spellingscontrole een fout heeft gemaakt. Het boek “Wat wil hij, wat wil zij” is geschreven door Will Harley (Willard F. Harley), niet door Will Harvard.

Goede tip van mevrouw Rots, in dit boek wordt precies uitgelegd hoe vraagstelster dit probleem succesvol kan aanpakken.

(Op 26/06 aangepast door Refoweb. Dank!)
Catherine
Misschien snap ik wat je bedoelt vraagstelster. Ik herken er wel iets in.
Als je je nederig opstelt, maak je jezelf kwetsbaar. Als dat een keer in je leven fout gegaan is, kan dit je voor altijd beschadigen.
Ik ben al een tijd getrouwd, maar ik heb eigenlijk ook een klein schuttinkje waarachter ik mijn man niet toelaat.
Ik praat wel gemakkelijk, maar mijn man niet, dat maakt het best moeilijk.
Ik denk niet dat de Heere wil dat we onszelf geforceerd moeten openstellen, met het gevaar beschadigd te raken.
Anderzijds mogen we wel bidden om een opening.
Jezelf geven begint met de ander vertrouwen.