Twijfelen of het goed zit

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik las op jullie pagina advies rond twijfel en relatie/verloving/verliefdheid/bij de juiste partner zijn. Ikzelf ervaar in mijn relatie ook vaak twijfel, maar heb gemerkt dat twijfel niet persé hoeft te betekenen dat je niet bij de juiste partner bent. Soms kan angst (maak ik wel de juiste keuze, perfectionisme, op alle slakken zout leggen...) een aanleiding zijn om te twijfelen. Het is niet altijd gemakkelijk dat onderscheid te maken.

In de verhalen die ik las op Refoweb en de vragen van deze vrouwen herkende ik een beetje mijn verhaal. Vroeger dacht ik dat twijfel betekende dat het niet goed zat en ik het moest uitmaken. Daardoor heb ik in het verleden foute keuzes gemaakt. Ik ben zelf ook christen en merk dat bij deze gevoelens een groot schuldgevoel gepaard gaat en dat dit echt een lijdensweg is. Omdat ik mijn verhaal ook herken bij de vragen van deze vrouwen wou ik deze onderstaande blog graag aan jullie meegeven, want ik weet dat deze aandoening weinig bekend is. Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik deze feedback geef, maar ik wil graag met mijn persoonlijke ervaring anderen helpen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Nou ja, een vraag stelt u niet. U wilt uw ervaring delen en zo anderen behoeden voor eventuele valkuilen. Prima, zou ik zeggen. Wie het wil lezen en er zijn/haar voordeel mee wil/kan doen heeft de gegevens.

Overigens lijkt mij de ‘aandoening’ van verliefd-worden-en-twijfelen-bij –de-juiste-keuze iets van alle tijden en plaatsen. Niets mis mee. Mits men bij liefde ook trouw in gedachten heeft!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

relatietwijfels