Slechts 1 toegelaten door Curatorium

Ds. H. Paul / 19 reacties

Vraag

De nood is groot, sommige gemeenten hebben nooit een predikant gehad en andere zitten al tientallen jaren zonder eigen dominee. Niet iedereen kan toegelaten worden, maar wat zijn de eisen om predikant ten worden binnen mijn kerk (Ger. Gem.)? Ik weet dat men een 'goedkeuring' van de kerkenraad heeft, gewogen en goed bevonden zou ik zeggen. Afgelopen ronde waren daar vijftien mannen en slechts één werd er toegelaten. Hoe komt dit verschil en waarom zo weinig? Dit doet mij pijn...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Geen gemakkelijke vraag. De toelating tot de Theologische School staat alleen open voor hen die door het Curatorium zijn aanvaard. Dit op grond van wat zij die een attest hebben gekregen van hun kerkenraad bij het onderzoek zeggen van hun roeping en bekering. Als het Curatorium dit over kan nemen wordt de betrokkene toegelaten. Dit houdt altijd een persoonlijke beoordeling in. Wij zijn geen hartenkenners, ook het Curatorium niet. Maar er zijn toch zaken die duidelijk zijn in roeping en bekering. En als dat gehoord wordt zal de toelating zeker volgen. Bij twijfel of bij geen overname volgt geen toelating, maar afwijzing.

De oproep van het Curatorium om gebed om meer studenten mag wel steeds ter harte worden genomen. Men neemt liever aan dan dat men afwijst. Het aantal wordt heus niet kunstmatig klein gehouden.

De Heere regeert over alle dingen. Laten we de moed niet laten zakken. Bij Hem is uitkomst.

Lijdt u eronder? Zeer velen met u. Laat het uitdrijven tot Gods troon.

Hartelijke groeten,
Ds H. Paul

Lees ook: 'Curatorium vernieuwen'

Tags in dit artikel:

curatorium
19 reacties
markusa
Men kan ook invoeren dat een predikant alleen 's ochtends in zn eigen gemeente preekt en 's middags in een vacante gemeente in de regio. Daarnaast laat je de preekbeurten door een overkoepelend orgaan regelen zodat alle predikanten in alle gemeentes komen.
Omega
@Markusa Heel goed plan. Alleen breekt er dan opstand uit binnen de Ger. Gem. Er zijn nogal wat predikanten die in een andere gemeente bepaald niet welkom zijn ;-)
John61
In het verlengde van dit onderwerp: ik ben wel benieuwd op grond van welke criteria Jezus zijn apostelen destijds heeft uitgekozen. Op een aantal valt wel wat aan te merken: Petrus was opvliegend, Judas was een verrader, Mattheus was een tollenaar, om maar een paar voorbeelden te noemen. Is bekend op welke gronden het curatorium 95% van de kandidaten afwijst?
drernie
In het antwoord wordt niet ingegaan op de vraag waarom er zo weinig kandidaten worden toegelaten.
Omega
@drernie Goed lezen ;-) Twijfel over roeping en/of bekering bij de anderen.
adriaantje
Hoe komt het dat wij te weten komen via media/krant hoeveel zich gemeld hebben?
is het niet zo dat wij daar helemaal niets mee te maken hebben.dat zoiets toch naar buiten wordt gebracht betreur ik. het zit niet in de aantallen maar, of het een zuivere bekering en roeping is. wij kijken naar aantallen maar God kan er zomaar 1 nodig hebben om in zijn wijngaard te dienen.. en als wij kijken naar ons eigen bedorven bestaan hebben wij geen enkel recht op een nieuwe predikant.maar wij denken overal recht op te hebben. maar God doe geen half werk hij vergist zich nooit. Hij weet wat goed voor ons is. als we daar eens meer naar zouden kijken zouden we de mond wel sluiten..
drernie
@omega: en waarom is dit probleem enkel beperkt tot deze denominatie?
denkna
@adriaantje, uit uw reactie blijkt een grote betrokkenheid op de GerGem. Dat is goed! Die heb ik zelf ook. Maar we moeten ook nuchter blijven. De Heere God heeft het predikantschap Zelf ingesteld, en daarin zit de belofte ingesloten dat er Hij ook voor predikanten zal zorgen.

Dat de GerGem (en rechts daarvan) structureel zou weinig predikanten telt, is denk ik vrij uniek in de wereld. En wees eerlijk, dat is gewoon niet goed en ook ongewenst. Of moeten we zeggen: het is on-bijbels. Misschien toch een beetje een cultuur geworden in ons kerkgenootschap. En voor je het weet vinden we het stiekem ook een kenmerk van het ware.

Gelukkig zijn er genoeg 'goede' dingen te zeggen over de GerGem, en voel ik me er, met ons gezin, prima op onze plaats. Maar dat hoeft een gezond kritische houding op dit punt toch niet in de weg te staan?

En we zijn hierin minder reformatorisch dan we zouden denken. Ook bijvoorbeeld Calvijn heeft aangedrongen op het opleiden van jonge mannen, om de gemeenten te kunnen dienen. Ik denk echt dat we van Calvijn geen voldoende zouden krijgen!

Wellicht vind je het geen juiste benadering, maar laat de volgende zienswijze eens op je inwerken: Een predikant binnen de GerGem heeft gemiddeld 25 ambtsjaren. Dat betekend dus dat elke gemeente (gemiddeld) ééns in de 25 jaar een predikant moet voortbrengen. Is het on-Bijbels als ik stel, dat dit toch echt niet te veel gevraagd is?

Het zou dus verstandig zijn als de GerGem zich op dit punt zou bezinnen, en een ander beleid zou ontwikkelen waarin voldoende (jonge!) mannen zich zouden kunnen ontwikkelen tot betrouwbare predikanten in elke gemeente.
John61
@denkna: niet om vervelend te doen, maar omdat ik het niet weet: waar staat in de Bijbel dat De Heere het predikantschap heeft ingesteld? En worden daarin ook criteria aan de predikanten gesteld?
denkna
@John61 ik denk dat er genoeg Schriftplaatsen zijn waarin zowel de instelling als de taak van predikanten is beschreven. Naar teksten waar het meer gaat over hun kwaliteiten moet je inderdaad beter zoeken:

Marcus 16 vers 15 en 20
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen. En zij, uitgegaan zijnde, predikten overal, en de Heere wrocht mede, en bevestigde het Woord door tekenen, die daarop volgden.

Efeziërs 4 vers 11, 12
En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars; Tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot opbouwing des lichaams van Christus;

2 Tim. 4 vers 2 en 5:
Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.
Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist, maak, dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.

1 Tim. 3 vers 2-5
Een opziener dan moet onberispelijk zijn, ener vrouwe man, wakker, matig, eerbaar, gaarne herbergende, bekwaam om te leren; Niet genegen tot den wijn, geen smijter, geen vuil-gewinzoeker; maar bescheiden, geen vechter, niet geldgierig. Die zijn eigen huis wel regeert, zijn kinderen in onderdanigheid houdende, met alle stemmigheid; (Want zo iemand zijn eigen huis niet weet te regeren, hoe zal hij voor de Gemeente Gods zorg dragen?) Geen nieuweling, opdat hij niet opgeblazen worde, en in het oordeel des duivels valle. En hij moet ook een goede getuigenis hebben van degenen, die buiten zijn, opdat hij niet valle in smaadheid, en in den strik des duivels.
Johnvb
@denkna:

Het is waar dat deze teksten in de bijbel staan, maar sommige van de door jou genoemde teksten kun je niet zeggen dat dat voor predikanten is.
Markus 16 : 15 en 2 Timotheüs 4 : 2 en 5 zijn voor alle gelovigen.
1 Timotheüs 3 : 2-5 is voor de oudsten of ouderlingen. Direct daarna worden de diakenen genoemd. De oudsten of opzieners moeten de plaatselijke gemeente leiden, opzien of de goede leer wordt verkondigd en wordt nageleefd en beleefd.
En in Efeze 4 : 11 en 12 worden dus verschillende taken genoemd: sommige tot .. , sommige tot. Nu lijkt een dominee alles te zijn, herder, leraar, apostel, profeet. Maar er staat dat sommige zijn geroepen tot ..., andere weer tot ... Dus zoals de huidige gang van zaken is dat een dominee alles is, is dus niet bijbels. Wel is het bijbels dat er een herder is over een gemeente, of een leraar.
De naam predikant is ook niet bijbels, de naam dominee betekend zelfs "heer".
Ik heb maar één Heer, mijn lieve Heere Jezus Christus, mijn Kurios.

@adriaantje: Wij hebben nergens recht op. Klopt. Maar als God Zelf zegt, bid dan de Heer des oogstes, opdat Hij arbeiders uitstoot in de wijngaard. Wie zijn wij dan om, als God op het gebed arbeiders wil geven, Hij heeft het Zelf beloofd, ze dan niet te willen aanvaarden? Wie zijn wij dat wij regels bepalen wie wel en niet mag? God heeft toch de wens in het hart van die persoon gelegd? Wij hebben er met z'n allen toch om gebeden? God beloofde toch dat Hij op het gebed arbeiders uitstoot. Hij geeft toch mild en overvloedig? (psalm 81)
denkna
Het klopt @Johnvb dat ik geen theoloog ben.
Ik probeer dingen daarom altijd maar wat praktisch te benaderen. In dat licht moet je mijn '1 predikant per gemeente in de 25 jaar zien'. Het is toch niet vol te houden dat dit niet kan?
Omega
@drernie Ieder kerkverband heeft zo z'n eigen predikantenprobleem. In de PKN hoeft je niet in God of Jezus te geloven om dominee te worden. Ik waag het te betwijfelen of dit een oplossing is voor het predikantentekort ;-)
Adriaandepee
Misschien heeft de vraagstell(st)er iets aan deze link?
http://www.cip.nl/god/juni-2015/49924-Laten-we-onze-zegeningen-tellen-in-de-Gereformeerde-Gemeenten
presbyteriaan
De Harinck heeft eerder in deze rubriek een goede beschrijving gegeven wat het curatorium moet doen, maar hij spreekt niet over de taak van de kerkenraden die moeten beoordelen of iemand een attest krijgt of niet. Ook de kerkenraad (en hun predikant of consulent) onderzoeken of iemand de Heere vreest (inderdaad: ook uit de vruchten) en geen bijoogmerken aanwezig zijn. De kerkenraden doen dit ook biddend onder opzien tot de Koning van de Kerk. Voor deze zelfde beoordeling heeft het curatorium in het beste geval in een uur tijd. Als er zo’n 15 tot 20 mensen worden afgewezen, worden evenveel kerkenraden en predikanten onbekwaam geacht om over deze zaken te oordelen.

Alles speelt zich in het vage af, degenen die afgewezen worden, krijgen een weinig zeggende reden te horen waarom zij niet toegelaten worden en de kerkenraden krijgen geen feedback wat die reden is. Wat zijn de criteria van het curatorium? Zijn daarbij geen subjectieve elementen? Verwachten zij het van extra ordinaire aanwijzingen? Het zijn slechts vragen die opkomen en geen beweringen. Ik twijfel niet aan de integriteit van de curatoren maar gezien hun verhouding tot het oordeel van de kerkenraden zou enige zelfreflectie voor Gods aangezicht zeker op zijn plaats.
aaapje
Erg negatief belicht @presbyteriaan.
hoe weet jij dat degenen die afgewezen worden maar een weing zeggend antwoord meekrijgen?
Niet dat ik het weet maar jou opsomming zijn volgens mij vermoedens maar geen feiten.
pannenkoek
@Markusa, als dit facebook was kreeg je van mij een heeele grote duim!!!

Omaga. Het is zeer triest dat bepaalde predikanten eerst een gemeente voorbij moeten rijden om in een andere gemeente te mogen preken!
De kerkenraad beslist wie er mag komen preken, maar denk dat het beter is dat de gemeente in zo'n geval mee beslist. Er zitten in iedere gemeente mensen van 'zwaar tot licht' zo heeft elk wat wils.
presbyteriaan
Helaas, aapje, zijn het geen vermoedens maar feiten. Wetenschap vermeerdert smart.
Jeremiah
Ik ben er van overtuigd dat dit een gebedszaak is en moet blijven, in deze van harte met de ds eens, echter de vragen die presbyteriaan aan de orde stelt leven ook bij mij.