Zin van het leven?

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 3 reacties

Vraag

Beste Michel van Heijningen. Bedankt voor de beantwoording van mijn vraag op 6 mei. Alleen vraag ik me af wat voor zin het allemaal nog heeft. Wat heeft het leven nu nog voor zin? Als de godsdienst je toch niks meer zegt. Waarom zou je dan nog leven? Als je geen uitzicht meer hebt? Praten heeft geen zin meer. En hoe moet je bidden als je God niet eens kent?

Antwoord

Beste vriend(in),

Net als ik in het vorige antwoord al aangaf: wellicht is het beter om over deze vraag met iemand te spreken. Zoek iemand die je vertrouwt,  ga met iemand in gesprek. Naast dat advies nog een paar opmerkingen: Je zegt dat je God niet kent en dat godsdienst je niets meer zegt. Je probeert de zin van je leven bij je zelf te zoeken en daar vindt je het niet. Een tip: zie af van jezelf en probeer alles eens van Gods kant te bezien. Als je God wil zien, moet je naar Jezus kijken. Hij was met innerlijke ontferming bewogen over een schare zonder herder (Matth. 9 : 36). In Lukas 15 wordt God vergeleken met vader die wacht op een zoon die hem niet eens wilde kennen. Als ik alleen deze teksten maar bekijk en toepas op jou, durf ik te zeggen: God wacht op jou, Hij is bewogen met jou(w lot/ omstandigheden). Jezus zegt : Kom tot Mij als je vermoeid en beladen bent en ik geef je rust. De bruid uit het Hooglied vindt zichzelf afzichtelijk, toch roept de bruidegom haar: toon Mij uw gedaante en laat Mij uw stem horen (Hgl. 2:14). Wat jij ook van jezelf vindt (terecht of niet), God wacht op je! Kom tot Hem, laat je helpen.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

3 reacties
olivia
Lieve vraagsteller/vraagstelster,
Met tranen in m'n ogen heb ik je wanhoopsvragen gelezen. Ik weet wat je voelt, wat je denkt. Maar ondanks alle onmogelijkheid: GOD IS DE GOD VAN HOOP!!!
Ik heb op dit moment meer woorden niet....... van harte sterkte toegebeden en geef het bidden NOOIT op!!

Als de nacht valt….

Als de nacht valt in je leven en je voelt je kil en koud.
Zou er iemand om je geven is er één die van je houdt.
En je weet niet waar je heen moet met je zorgen en je pijn.
Weet niets beter te verzinnen dan hier maar alleen te zijn.

En je zou wel willen schreeuwen mensen help ik red het niet.
En het duurt zo lijkt het eeuwen voordat iemand jouw nood ziet.
En je weet niet waar je heen moet met je zorgen en je pijn.
Weet niets beters te verzinnen dan hier maar alleen te zijn.

Ben je helemaal vergeten wat je vroeger hebt gehoord.
Eens heb jij toch ook geluisterd naar de lofzang en Gods Woord.
Toen je jong en onbezonnen dacht je eigen weg te gaan.
Is Hij aan je blijven denken en is naast je blijven staan.

`t Is de Heer van dood en leven die je moeilijkheden ziet.
Hij heeft alles eens gegeven staat je bij ook in `t verdriet.
Ja op Hem kun je vertrouwen Hij blijft altijd jou nabij.
`t Is de Rots om op te bouwen,Hij wijkt nimmer van je zij.
draaier
Ha
draaier
Dag vragensteller.Het klinkt inderdaad van jouw kant af erg somber Een mens kan inderdaad dingen meemaken of ondergaan wwaardoor men zeer somber kan zijn en dat het leven hopeloos lijkt Je probeert je er tegenin te zeeten ,maar het lijkt maar niet te lukken soms lijkt het alleen maar erger te worden. Maar ik vind het al heel moedig van je om hulp te zoeken al is het dan via refoweb.Ik ben het met M van Heijningen wel eens om iemand in de arm te nemen ,een vertrouwd iemand b v een predikant of ouderling die hebben tenslotte ook nog eens een zwijgplicht.Of misschien heb je zelf wel een familielid of kennis.Je schrijft hoe je moet bidden als je God niet kent,maar weest ervan overtuigd dat de HEERE jou en ons WEL kent Hij weet van al onze noden en zorgen.Leg ALLES maar voor Hem neer desnoods in je eigen woorden,de HEERE laat geen bidder staan en ook de bijbeltekst ...Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt ,en ik zal u rust geven is GEEN loze uitnodiging .De HEERE geeft echter wel uitredding op ZIJN tijd en ZIJN wijze.Dat kan soms al heel gauw zijn dat we ons verbazen zullen maar soms kan het ook wel eens langer duren dat weten wij niet .In ieder geval wil ik je heel veel kracht en sterkte toewensen en nog 1 heel belangrijk ding toewensen verzuim niet in je gebeden ,wat de HEERE ons schenkt ,darr wil HIJ wel om gebeden zijn. Heel veel kracht en sterkte toegewenst en gebeden...