Velden wit om te oogsten

Ds. D. Breure / 1 reactie

Vraag

In Johannes 4:35 staat dat de velden wit zijn om te oogsten. In een preek hoorde ik dat daar de witte tulbanden van de Samaritanen mee worden bedoeld. Zij komen door de velden heen naar Jezus toe. Klopt dit wel?

Antwoord

Het zou kunnen, maar zelf denk ik in eerste instantie meer aan een andere uitleg. In commentaren is er niet zoveel over te vinden, maar ook vanuit mijn boerenachtergrond zou ik denken dat het graan als het rijp is om te oogsten een lichtgele, haast witte kleur krijgt. Eerst is het graan groen, dan geel en vlak voor de oogst dus lichtgeel/wit-geel. Dat geeft aan dat de oogsttijd heel dichtbij is. Dat gebruikt de Heere Jezus hier figuurlijk ziende op de Samaritanen en anderen: het is nu de tijd om hen het Evangelie te verkondigen zodat ze als oogst kunnen worden binnengehaald in Gods Koninkrijk. Misschien droegen de Samaritanen ook wel witte tulbanden zodat dat nog een beetje meegespeeld heeft.

In het algemeen gesproken is het zaaien (zie de volgende verzen) het beeld voor het verkondigen van het Woord en het maaien/oogsten het beeld voor het mee mogen maken dat mensen tot geloof komen. Dat zou dan hier betrekking kunnen hebben op de Samaritaanse vrouw die gezaaid heeft met haar getuigenis, en de discipelen die mogen zien dat vele Samaritanen tot geloof komen en dus mogen de discipelen maaien/oogsten. De witte velden zijn dan uitdrukking voor Samaritanen die door het getuigenis van de vrouw tot geloof zijn gebracht en die nu komen tot Jezus als oogst.

Ds. D. Breure

1 reactie
Dorah
Toevallig ben ik deze tekst aan het bestuderen. Opmerkelijk dat de bovengenoemde predikant er niet zoveel over kan vinden in commentaren. Ik heb er vier geraadpleegd en in alle vier kom ik er toch echt wat over tegen...
De tweede alinea van het antwoord is gezien de context inderdaad het geval. Het was nog niet de tijd om letterlijk graan te oogsten, dat duurde nog een tijd(zie vers 35). Dat betekent echter niet dat de discipelen in dit verhaal achterover kunnen leunen tot de oogst komt. De velden waar Jezus het hier over heeft, zijn al wit om geoogst te worden. Zeer waarschijnlijk is dit een beeldspraak waarin inderdaad de Samaritanen die naar Jezus kwamen luisteren, worden bedoeld. Of je specifiek moet denken aan de witte tulbanden: dat zou ik in het midden laten omdat het er gewoon niet staat.