Maar gij zult het na dezen verstaan

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

"Wat Ik doe weet gij nu niet, maar gij zult het na dezen verstaan". Wat betekent "na dezen"? Is dat: over een poos/een andere keer/op een ander moment in je leven krijg je inzicht in de waaroms van het leven? Of is dat: ná dit leven/in de eeuwigheid zal alles je volkomen duidelijk worden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De tekst: “Wat Ik doe, weet gij nu niet, maar gij zult het na dezen verstaan” komt uit Joh. 13:7.  Dat is de geschiedenis van de voetwassing. Het is goed daarop te letten. Christus had van Zijn discipelen de voeten gewassen. Dat was slavenwerk. Zo diep wilde Hij buigen. Ja nog dieper: Hij zou zelfs een slavendood sterven aan het kruis. Christus was niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen! Namelijk om hen te dienen met Zijn offer op Golgotha. Christus kon zeggen: “Wat Ik doe, weet gij nu niet.” Hij zei: “Gij zult het na dezen verstaan.”  Na Goede Vrijdag en Pasen hebben zij meer verstaan van Christus werk/offer/vernedering.

Het gaat er vooral om dat je meer verstaat wie Christus is en wat Hij gedaan heeft! Dat is allernoodzakelijkst; dat moet je hier al in dít leven leren. Vraag maar dat je Christus echt nodig krijgt en Hem mag leren kennen als Koning, Priester en Profeet. Als Borg ook.

Je vraagt: Krijg je op een ander moment inzicht in de waaroms van het leven? Of zal ná dit leven alles volkomen duidelijk worden? Inderdaad kan de Heere inzicht geven, zodat je zaken gaat verstaan. Reeds in dit leven kan en zal de Heere geven dat de gelovigen zaken beter en dieper verstaan  -  zaken die ze eerst niet wisten/verstonden. Vraag maar dat de Heere je in de waarheid zal leiden en dat Hij je licht geeft.

Vriendelijke groeten,
Ds. H. van der Ham