Pijn in vagina

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Vaak heb ik (na de seks met mijn man) pijn in mijn vagina. Het is heel pijnlijk. Op internet kom ik er niet echt achter wat het is. De plaats waar het vooral pijn doet, is het achterste gedeelte. Wat kan het zijn?

Antwoord

Het is lastig om op afstand antwoord op deze vraag te geven. Er moeten meer vragen worden gesteld en er moet lichamelijk onderzoek worden gedaan. Kortom: voor dit vervelende probleem kun je het beste de huisarts bezoeken.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijkvagina
2 reacties
Samanthi
Idd toch naar de huisarts,misschien een schimmelinfectie oid

Stap over je schroom heen, het zal van geen enkele vrouw haat hobby worden om met zo'n probleem naar de dokter te gaan! Neem iig je man mee dat scheelt.
sterkte.
CorineHotting
Beste vrouw,

Het kan zijn dat er een lichamelijke oorzaak is voor deze klachten. De eerste stap is daarom een bezoek aan de huisarts. Dat sowieso.

Het kan ook zijn dat je lichaam reageert vanuit bepaalde emoties.
1) Bijvoorbeeld, je bent nog maar net getrouwd en bent 'net begonnen' met gemeenschap. Dan moeten jullie nog meer aan elkaar wennen.
2)Het kan te maken hebben met het tijdstip van de gemeenschap binnen je cyclus. Als je vruchtbaar bent is je vagina en baarmoedermond (boven in je vagina) zacht en week. Dan gaat gemeenschap makkelijker dan wanneer je in de onvruchtbare fase bent, waarin de baarmoedermond hard is. Of mogelijk speelt pilgebruik/ medicatie een rol.
3) het kan zijn dat op het moment van binnengaan van de penis je (nog) niet klaar bent om te ontvangen. Door emotionele verstoring in de relatie of het te snel verlopen en nog niet genoeg opgewonden zijn. Of zelfs het hard bewegen van de penis, waarin je afstemmen moet op elkaar.

Seks is en een lichamelijk en heel emotioneel proces.
Denk er eens samen over, als je geen lichamelijk probleem hebt, om terwijl je vrijt, met elkaar te praten en te delen hoe het voelt en daar rekening mee te houden. Dat zal gemeenschap hebben sowieso aanlokkelijker maken!