Overaccentuering van de wederkomst

P.C.H. Kleinbloesem / Geen reacties

Vraag

Met enige regelmaat hoor ik tijdens een preek dat de tijden donker zijn. De wederkomst die aanstaande is, dat we de voetstappen van Jezus al horen. Echter ben ik me eens gaan verdiepen in wat men eeuwen geleden heeft gezegd en toen zei men hetzelfde. Zelf heb ik erg veel moeite met een overaccentuering van de wederkomst. Niet, omdat ik er bang voor ben. Wel, omdat ik bang ben dat we het teveel op wat we zien baseren, terwijl er bij al die tekenen staat en nog is het einde niet. Nee, Hij zal komen als een dief in de nacht. Geen voorspelbaarheid in die zin. Waarom zou het bij wijze van spreken niet nog eens 1000 jaar duren voordat Hij wederkomt? Ik maak me oprecht zorgen over de manier waarop we naar de huidige tijd kijken. Ja, het is lang niet alles rozengeur en maneschijn. Echter dat riep men 500 jaar geleden al. In de tijd van Reformatie zei men exact hetzelfde. Enfin, ik hoop dat u aanvoelt waar ik moeite mee heb. Niet zo zeer het spreken over de wederkomst, maar wel alsof we bijna kunnen zeggen wanneer dat zal zijn. Ik moet ook denken aan de tijd voor de komst van de Messias. Er is een periode van 400 jaar geweest waarin er geen profeten waren en men eigenlijk ook niet meer ermee bezig was. Naar mijn bescheiden mening denk ik dat de bijbel een dusdanige periode op het oog heeft in het spreken over de wederkomst. Of die periode nu is aangebroken? Wellicht als we ons alleen focussen op het westen (en dat valt zelfs nog maar te bezien denk ik), maar als we kijken naar andere werelddelen denk ik niet dat dat het geval is. Nee, niet dat ik nu alsnog wil zeggen dat we het kunnen voorspellen, maar hetgeen de Heere Jezus ons heeft aangereikt aan handvatten laten mijns inziens zien dat we er een stuk minder krampachtige mee om moeten omgaan, dan dat we nu doen. Luther zou gezegd hebben zelfs nog een appelboom te planten ook als hij wist dat morgen de wereld zou vergaan. Het is wellicht meer een betoog geworden, toch zou ik graag willen weten hoe een willekeurige predikant en/of panellid erover denkt. Zijn we soms niet teveel gefocust op het analyseren van de tijd om tot dan tot de conclusie te komen dat Zijn komst spoedig zal zijn? Zoals ik eerder op een andere manier heb gezegd, niemand weet die tijd of ure toch? Met andere woorden, het valt niet te voorspellen. Natuurlijk is het goed om op tekenen te letten, maar er staat toch juist in Gods Woord overduidelijk “en nog is het einde niet”? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik zou in de eerste plaats willen opmerken dat Gods Kerk geroepen is om haar Zaligmaker uit de hemel te verwachten. Dagelijks mogen we uitzien naar Zijn verschijning! Paulus schrijft in Fil. 3:20: “Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus.” En in 1 Tess. 1:10: “(...) En Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Denwelken Hij uit de doden verwekt heeft, namelijk Jezus, Die ons verlost van den toekomenden toorn.” Paulus geeft zelfs aan dat Hij de verschijning van de Heere Jezus verwachtte nog voordat hij zou sterven (1 Tess. 4:17)! Dat mag ook onze verwachting zijn!

Dit alles heeft met krampachtigheid, zoals je begrijpt, natuurlijk niets te maken. We zullen verlost zijn zonde, pijn, moeite en verdriet. We zullen bij Hem zijn die ons kocht met de prijs van Zijn dierbaar bloed. We zullen zingen wat we lezen in Openb. 4:9-10: “(...) Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed (...).” Dat is iets om met heel je hart naar uit te zien. Zeker, vandaag hebben we gewoon ons werk gedaan; en als de Heere Jezus ook vanavond of morgen niet komt om Zijn Kerk tot Zich te nemen, zullen we dat morgen gewoon weer doen.

In het uitzien naar Zijn komst schieten we dikwijls natuurlijk flink te kort. We zouden naar mijn mening niet minder, maar veel meer met Zijn komst bezig moeten zijn. Wat we niet moeten vergeten is dat Zijn verschijning voor Zijn Kerk VERLOSSING betekent. Wie zou daar nu niet ‘hijgend’ naar uitzien?

Kan het nog eens 1000 jaar duren voordat de Heere Jezus wederkomt? Ja, in principe zou dat kunnen, denk ik. Ik verwacht dat echter niet. Dat we in de eindtijd leven, is denk ik zonder meer duidelijk. Jakobus vereenzelvigt zijn tijd met de eindtijd (Jak. 5:3). Petrus noemt zijn tijd “de laatste dagen” (Hand. 2:17). Zo zijn er veel meer Bijbelplaatsen te noemen waaruit blijkt dat we in zekere zin als sinds de opstanding van Christus in de eindtijd (of de laatste dagen) leven. Persoonlijk denk ik dat we nu leven in het eind van die eindtijd. Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat de wederkomst plaatsvindt binnen bijvoorbeeld 100 jaar. Daar kunnen we naar mijn mening geen enkele uitspraak over doen. Maar bijvoorbeeld de oprichting van de staat Israël, de eenwording van Europa, de nadere voltooiing van de wereldzending, enz. zijn tekenen dat ‘het einde’ nabijer is dan ooit.

Dat de tijden donker zijn is door de eeuwen heen inderdaad veel vaker gezegd. Gevaar is natuurlijk dat je je bij het maken van zo’n opmerking slechts baseert op je eigen omgeving. De vraag is inderdaad: Hoe is de situatie wereldwijd? De situatie in Latijns-Amerika bijvoorbeeld is heel anders dan die in Europa. Je kunt mijns inziens niet zeggen dat de grote afval waarover Paulus spreekt in 2 Tess. 2 al gekomen is. Wel is het zo dat het modernisme van de 19e en 20e eeuw, enz. enz. er het begin van is of kan zijn.

Voor iemand die geen kind van God is, is de wederkomst van Christus natuurlijk niet aantrekkelijk. Paulus preekte op de Areópagus dat God alle mensen oproept zich te bekeren, “daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen door een Man Dien Hij daartoe geordineerd heeft.” Christus zal de aarde rechtvaardig oordelen, zegt Paulus. En dat is reden om je te bekeren! Als een predikant de mensen aanspreekt die nog voor eigen rekening leven, mag hij zeker wijzen op de aanstaande wederkomst van Christus. Een andere keer wijst hij wellicht op onze vergankelijkheid, dat wij niet weten hoe lang we nog leven, en dat met ons sterven onze genadetijd voorbij is.

Bij mij komt de vraag boven hoe het met jou gesteld is. Ben je een kind van God? Heb je leren schuilen achter het bloed van Christus? Heb je Christus door het geloof omhelsd? Je mag dit niet voor je uit schuiven! Toen Paulus de mensen vertelde dat God hen verkondigde dat zij zich moesten bekeren, bedoelde hij dat ze dat op dát moment moesten doen. Er zijn nog steeds veel kerkmensen die wel weten dat zij zonder Christus niet kunnen sterven, maar toch zonder Christus voortleven, uit liefde voor de zonde of misschien lijdelijk wachtend op een wonder in hun leven... Voor hen blijft de Dag des Heeren en uiteindelijk het laatste oordeel als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangen. De Heere heeft uitgeroepen: “Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.” Vlucht tot Christus en ontvang door Hem vergeving van zonden! Verblijd je er vervolgens over dat de Heere ‘binnenkort’ met de bazuin van God zal neerdalen uit de hemel en wij de Heere toegevoerd zullen worden in de lucht!  Alleen maar heerlijk dat dat morgen al kan.

Gods zegen toegebeden,
Ds. P. C. H. Kleinbloesem

Tags in dit artikel:

profetietekenwederkomst