Geloofsvragen van een 16-jarige

Dr. J.H. (Jan) van Doleweerd / 3 reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Ik ben een jonge vrouw van 16. Ik heb pas God mogen vinden in mijn leven, maar ik weet niet hoe ik nu verder moet. Ik heb veel gebeden om bekering en Hij heeft mijn gebed verhoord. Ik hoor in de kerk wel eens wat over dagelijkse bekering en dat je berouw moet hebben over je zonden. Nu heb ik een paar maanden terug veel berouw gehad en dacht ik dat Jezus nooit voor mij aan het kruis gestorven kon zijn. Gelukkig bracht God mij op de goede weg en weet ik dat het nu ook voor mij is.

Maar nu heb ik niet veel last meer van mijn zonden. Ik weet dat het niet goed is en het voelt echt verkeerd. Die dagelijkse bekering merk ik niet. Hoe komt dit? Moet ik hier wat aan doen? Ben ik niet bekeerd of ben ik gewoon zo blij met God dat ik het niet meer merk? Hoe weet ik dat ik bekeerd ben? Wat houd die dagelijkse bekering nou eigenlijk in? Ik ben/was er zo zeker van.

Omdat ik zo zoekende ben, probeer ik zoveel mogelijk over God te weten te komen door de preek, catechisatie en jeugdvereniging. Maar het is niet genoeg. JV is meer een gezellige bezigheid dan dat we het hebben over God. Catechisatie gaat alleen over het boekje van Hellenbroek en er komen niet echt discussies omdat iedereen verplicht moet, de tijd uitzit en weer terug naar huis gaat.

Er zijn zoveel verschillende opvattingen binnen het christelijk geloof. Waarom is wat er in de Ger. Gem. geleerd word wél goed? Welke Bijbelteksten? Als ik op internet zoek lees ik zoveel verschillende dingen. Ik las pas zelfs dat wij het Onze Vader niet mogen bidden omdat Jezus het alleen aan Zijn discipelen (Israëlieten) leerde en het over de toekomst van Israël gaat.

Zijn er ook (online) Bijbelstudies of cursussen in de Ger. Gem.? Ik hoor en lees zoveel verschillende dingen dat ik niet weet wat waarheid is en wat niet, en waar het in de Bijbel staat. Ik ben nu zoveel aan het zoeken dat ik teveel weet en tegelijkertijd te weinig. Met deze vragen zit ik en ik hoop dat iemand ze kan beantwoorden.

Antwoord

Uit je vraag merk ik op dat er allerlei zaken over elkaar heen buitelen. Dat is ook wel begrijpelijk want er zijn zoveel verschillende stemmen en iedereen vindt er wat van. Daarom is het goed om op zoek te gaan naar een goede gids waarin al dit soort vragen aan de orde komen.

Waar denk ik dan aan? Allereerst denk ik aan een ‘stille vriend’, een betrouwbare gids op papier, waar je op terug kunt vallen. Ik beveel je er enkelen aan waaruit je er een kunt kiezen. Ik denk aan klassieke boeken die vele duizenden christenen hebben geholpen zoals het boek van de Schotse schrijver W. Guthrie, “Des Christen Groot Interest”, of het boekje van Jozef Aleine, “Een betrouwbare gids naar de hemel”.  Een boekje dat ik je zeker kan aanraden is: “Het komen tot Jezus Christus”, van John Bunyan. Nuttig is ook het boekje van Dr. Van Brummelen: “Een goed fundament, pastorale vingerwijzingen”.

Naast een papieren gids, adviseer ik je ook om iemand in je omgeving te zoeken, een oudere wijze vrouw bijvoorbeeld waarvan je weet dat ze een levende omgang met God beoefent, waarmee je vertrouwelijk kunt spreken. De Heere geeft namelijk ook broeders en zusters waarmee je over je vragen kunt praten. En spreek ook eens met iemand uit de kerkenraad of met je dominee. Zij willen je vast ook raad geven.

Maar nog iets. Vestig je betrouwen niet op mensen, niet op andere christenen, niet op ambtsdragers, maar op het Woord van God alleen en zoek Jezus Christus persoonlijk te kennen. In de omgang met Hem leer je zowel je zonden kennen als de overvloeiende genade. En nog veel meer. Hem ontmoet je in het Woord dat op de zondag in de prediking tot je komt en dat je in je stille tijd overdenkt. En leg de belijdenisgeschriften naast wat je hoort. Overdenk en leer de dingen die je hoort biddend te beproeven op gewicht, op waarheid en zoek, naar het advies van Paulus, je roeping en verkiezing vast te maken. Dan zal het je goed gaan. De Heilige Geest zal je troosten en zegenen.

Jan van Doleweerd

3 reacties
Gtn
Beste 16jarige Gergemmer,

Ik ben ook een GerGemmer, heb ook recent God leren kennen. Ben alleen dubbel zou oud als jou. Ook ik ervaar veel verschillende gevoelens en dat zorgt voor verwarring.

Begin met alleen op God te vertrouwen. Wat Hij tegen jou persoonlijk gezegd heeft, neemt geen mens je ooit meer af. God kan namelijk niet liegen, in tegenstelling tot de duivel die de vader der leugens is.

Wat betreft het niet meer zo voelen van de zonden: dat herken ik helemaal. Is dit goed? Ik weet het niet. Ik weet wel dat God onze zonden in het diepst van de zee gegooid heeft, en er zelfs niet eens meer aan denkt! Als het niet dagelijks ervaren van de zonden niet goed is, zal God ons dat heus wel leren op Zijn tijd. Wat ik wel weet, is dat er binnen de GerGem nogal hooggespannen verwachtingen zijn van kinderen van God. Het moeten eigenlijk halve heiligen zijn, liefst hele heiligen. Weet je, je blijft jezelf. Met fouten en gebreken. Maar die mag je bij God neerleggen. Gewoon eerlijk zeggen dat het zo vaak niet lukt zoals je wel zou willen. Er verandert namelijk wel iets: je wilt gaan leven zoals God dat wil. En dat lukt echt niet altijd. Het is goed om te beseffen dat onze refo-cultuur niet Dé norm is voor een Christelijke levenswandel. Laat je niets aanpraten door mensen. Het zal regelmatig gebeuren dat men je niet gelooft, dat is in onze refo-cultuur zelfs normaal geworden. Maar klamp je dan vast aan God en Zijn beloften. Aan de woorden die Hij tot jou sprak.
Binnen de GerGem zijn ze erg goed in het verzanden in regeltjes en schema's. Probeer dat te laten liggen, dat is niet goed voor je geestelijke leven. Richt je op het goede dat van God gesproken mag worden in de prediking, ook nog binnen de GerGem. Probeer positief en open te zijn. Spreek goed van onze God.
Satan zál je aanvallen, hij wil niets liever dan jou weer bij God vandaan trekken. Maar heb goede moed, God laat jou nooit meer los!
benefietdiner
Beluister dit eens:

KOERS HOUDEN.

https://kerkdienstgemist.nl/stations/1330/events/recording/161151120001330

Ds. J.J. ten Brinke
lihar
Nog een leestip: de serie jongerenperspectief
Nog niet zo oud, gericht op jongeren. Ik heb zelf 'Als je bidt', 'Levend geloof' en 'Leven met de Heere' en ik heb er veel aan gehad.
Diepgaand maar toch toegankelijk geschreven.