Hebt gij Mij lief?

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

In Johannes 21 wordt Petrus driemaal de vraag gesteld: “Hebt gij Mij lief?” Naar mijn weten worden er in het Grieks twee verschillende woorden gebruikt voor liefhebben, namelijk agapan en philein. Ik weet niet of dit klopt en wat is het verschil in deze geschiedenis? Ik ben erg benieuwd.

Antwoord

Beste vragensteller,

Mijn antwoord stelt je misschien iets teleur. Ik weet dat menig uitlegger en prediker grote consequenties verbindt aan het gebruik van twee woorden voor liefhebben in het door jou genoemde gedeelte. Agapao zou dan de diepe liefde beduiden. Fileo zou een afgezwakte betekenis hebben. En het gebruik van deze woorden zou de kloe van Jezus' vragen en van Petrus' antwoorden zijn.

Hoewel menig gewaardeerd prediker met mij van mening daarover zal verschillen -en dat mag- neem ik gaarne de vrijheid om dit helemaal in twijfel te trekken en zelfs meer dan dat. Fileo een andere ( minder vergaande ) betekenis van liefde in het Johannesevangelie? Daar is geen sprake van? Nota bene de liefde van de Vader tot de Zoon wordt van fileo aangeduid (Joh. 5:20!). Een diepere liefde is er echter welhaast niet denkbaar. Het klopt dus niet.

Bovendien staat er dat Jezus ten derde maal vroeg: Hebt gij Mij lief? Dan wordt fileo gebruikt. Strikt genomen zou het dan niet kloppen omdat de eerste twee keren agapao is gebruikt. Jezus zou het dan dus niet een derde keer met deze woorden hebben gevraagd.

Volgens mij worden de woorden agapao en fileo ter afwisseling gebruikt om niet steeds hetzelfde woord te gebruiken, zonder dat er enige uitlegkundige en predikkundige conclusies uit mogen worden getrokken. De diepe betekenis van dit gedeelte wordt daardoor allerminst aangetast. Alleen jammer voor de exegeten en predikers, die daar alles aan ophangen.

Hartelijke groeten
Ds. J. L. Schreuders, Urk

Lees meer artikelen over:

agapeGrieks