Twijfelen over vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Hoe weet ik of ik wel genoeg van m’n vriend houd? Vanaf het begin van de verkering had ik al wel vaag twijfels, nu nog steeds of hij het wel is voor mij? Zelfs maak ik me druk over zijn uiterlijk. Verder schaam ik me soms voor andere mensen voor hem; ben bang dat ze hem niet leuk genoeg vinden of niet goed genoeg. Hier hebben we het samen over gehad; dat komt natuurlijk hard aan. Ook kijk ik naar andere jongens en heb daar soms verkeerde gedachten bij. Kan dat komen omdat je er teveel bij stilstaat dat je er niet naar wilt/mag kijken of dat je er te gecompliceerd mee omgaat?

Maar hou je dan wel echt van iemand? Kan ik wel op deze manier verder gaan? Hij is heel lief voor mij en helpt me overal bij. We zeggen alles tegen elkaar en we kunnen heel goed met elkaar praten en het met elkaar vinden. Ik heb altijd zin om naar hem toe te gaan en hij ook naar mij en iedereen vindt ons een superstel; dat we bij elkaar horen en hoopt dat het aanblijft tussen ons. Ook hij blijft ondanks alles van mij houden. Wat moet ik doen? Heeft hij wel iemand die van echt van hem houdt? Door al het denken ga ik daar hard aan twijfelen...

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vraag stellen is haar beantwoorden. Wat denk je als je je eigen brief nog eens doorleest? Wat bedoel je precies met “er gecompliceerd mee omgaan?” Nadenken over je relatie, over je gevoelens en gedachten, lijkt me prima.

Ik schreef al in eerdere antwoorden: bij twijfel niet inhalen is een goede verkeersmaatregel. Dat geldt voor je levensweg ook: neem de tijd die je nodig hebt om je eigen gevoelens én die van hem te analyseren. Neem geen overhaaste besluiten, want daar krijg je alleen maar spijt van.

Ik vind het een goed teken, dat jullie elkaar graag ontmoeten, dat je over alles kunt praten. Of anderen jullie een superstel vinden, is minder belangrijk: jullie moeten je eigen leven leiden en niet “omdat anderen het vinden.” Ik wens je gewoon alle goeds en alle liefs toe!

Is er bij jullie in de buurt de mogelijkheid voor een huwelijkscursus of huwelijks-catechese: ga daaraan deelnemen!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatietwijfelsverkering