Bekering en de toorn van God

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Moet je met de toorn van God te maken hebben gehad om een kind van God te kunnen worden?

Antwoord

Goed dat je die vraag stelt. Daar zal ook wel een aanleiding voor zijn. Het is ook goed om er over na te denken hoe je tot een antwoord zou kunnen komen. Je kunt dan een dominee raadplegen, of een boek lezen, of een dogmatiek bestuderen. Het belangrijkste is dat je bij de Bijbel terecht komt. Daar zie je dat mensen op een heel verschillende wijze tot bekering komen. Denk aan Abraham die geroepen werd uit Ur en aan Obadja die van jongs af de Heere vreesde en aan David van wie hetzelfde geldt. Denk aan de discipelen die geroepen werden om Jezus te volgen. Denk ook aan Zacheüs die uit de boom geroepen werd. Hebben deze mensen voordat ze tot bekering kwamen te maken gehad met de toorn van God? Ik lees dat niet.

Bij iemand als Manasse is dat een ander verhaal. Hij krijgt te maken met de straffende hand van de Heere en komt dan tot verandering. Dit is echter niet standaard.

Aan de andere kant denk ik wel dat deze mensen geweten hebben van de toorn van God. Abraham zal geweten hebben van een zondvloed die er geweest is als straf op de zonden van de toenmalige bewoners van de aarde. David en Obadja hebben van jongs af van de Heere gehoord. Dan weet je dat de Heere zonde vreselijk vindt en dat ook niet door de vingers ziet.

We moeten echter van de manier waarop God mensen tot bekering brengt niet een sjabloon maken. De ervaring leert dat het steeds weer anders gaat dan mensen denken.

Het  kan zijn dat de Heere begint met: “Volg Mij.” Het kan ook zijn dat je je van jongs af getrokken voelt door de liefde van de Heere. Het is ook mogelijk dat een bepaalde ernstige gebeurtenis door de Heere gebruikt wordt om je stil te zitten. Het kan echter ook dat door een ernstige preek je tot verandering komt.

En predikant vroeg wel eens aan mensen: Ben je bekeerd, zoals je dacht dat je bekeerd zou worden? Als ze ja zeiden, dan gaf hij niet zoveel voor die bekering. Het gaat altijd weer anders. Misschien wel doordat je belangstelling krijgt voor het Woord van de Heere.

Het belangrijkste is dat je schuilt bij de Heere Jezus, Die de toorn op onze zonden gedragen heeft en dat je er naar verlangt om naar Zijn wil te leven.

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

bekeringswegGods toorn