G. P. P. Burggraaf en Rokende Vlaswiek

Ds. H. Paul / 70 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Kennissen van mij hebben hun lidmaatschap van de kerk opgezegd en luisteren nu naar G. P. P. Burggraaf (Rokende Vlaswiek). Ik heb zelf wat geluisterd, maar kan het niet aanhoren wat hij spreekt. Hoe moet ik me nu opstellen naar de kennissen? Ik zou ze zo graag waarschuwen, maar hoe en wat moet ik zeggen? Ik schrijf bewust kennissen, omdat het contact minimaal is, maar ik ben hier erg van geschrokken!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Het is misschien gebrek aan belangstelling, maar ik heb geen kennis van wat de heer Burggraaf leert. Wel weet ik zeker dat het verkeerd is een kerkverband te verlaten om één man te volgen die zijn opvattingen ventileert. Mijn houding zou zijn om de navolgers van zulke opvattingen maar te negeren, totdat zij beterschap vertonen. Daar mag je toe oproepen.

Gods Woord waarschuwt telkens weer zich niet door onbijbelse opvattingen te laten leiden. Houd vast aan wat op grond van Gods Woord en de belijdenis geleerd wordt en vraag om de verlichting van de Heilige Geest.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

christenenrokende vlaswiek
70 reacties
Omega
@CrA Ik weet niet of wij ons in het 'evangelie' van Burggraaf moeten verblijden ;-)
CrA
@ Omega, ik ken Dhr Burggraaf niet, maar ik baseer dit op hetgeen helmuthoorn van hem zegt: "en dat hij bovendien goed, ja, zelfs nog vruchtbaar, werk verricht in de zending onder Canadese Indianen. "
Omega
@CrA Helmuthoorn spreekt over een "afgedwaalde dienstknecht". En Bileam moest het volk Israël ook zegenen.
CrA
@omega. Helmuthoorn noemt hem toch broeder. Een afgedwaalde dienstknecht, maar toch een dienstknecht. Hij moet terecht gebracht worden. Maar het gaat uiteindelijk om de uitbreiding van Gods koninkrijk, dan valt de dienstknecht weg.
HaWe
@Cra en @Omega,
Dhr Burggraaf heeft zichzelf 'dienstknecht' gemaakt. En als je zijn 'preken' een Christusverkondiging noemt, weet ik eerlijk gezegd niet wat dan wij dan 's zondags nog horen. Het is niet anders dan schelden en tieren op alles en iedereen die aan de reformatorische gezindte verbonden is en dat alles 'in de naam des Heeren' en onder aanroeping van de Heilige Geest. Hebben jullie al eens zijn website bekeken? Ik kan daar niet zoveel goeds vinden... Helmuthoorn mag hem nog zoveel een broeder noemen, ik kan dat niet meer helaas.
denkna
Beste mensen,

Radicaliserende en ontspoorde mensen kom je in elke godsdienst en andere maatschappelijke verbanden tegen. Dit zegt met name iets over de man zijn psyche, en weinig over het onderwerp waarin iemand ontspoort: in dit geval de godsdienst. Helaas!

Het is jammer dat extreme mensen vaak ook weer (onderdanige) volgelingen trekken. Daar zij genoeg (trieste) voorbeelden van.

Gebruik bij je beoordeling en benadering van dit soort mensen je gezonde verstand. En laat je vooral niet imponeren door al dat verbalen geweld! Stelt niets voor, prik je zo doorheen.

En hoe triest het ook is, je kan er maar het beste een beetje om lachen. Deze man zou het beste geholpen zijn met een goede psycholoog!
Omega
@CrA Bevinden zich in jouw gemeente geen afgedwaalde broeders en zusters? ;-) En iemand die zo vol haat zit en dat ook nog eens proclameert, kun je lastig een door de Geest gedreven, vruchtbaar mens noemen.

@denkna Psycholoog of exorcist? ;-)
denkna
@Omega: Psycholoog! Deze man heeft hulp nodig, al zal hij dat zelf niet snel erkennen. (En oppassen dat wij ook niet van die grote woorden zoals exorcist gaan gebruiken)
CrA
Laten we B. niet uitschelden/veroordelen (psychisch gestoorde, heeft zelf het ambt genomen etc.), want dan vallen we in hetzelfde oordeel waar hij in gevallen is.
Verder wil ik het volgende opmerken:
Een roeping tot een ambt hoeft niet samen te gaan met persoonlijke genade. Een voorbeeld is al genoemd: Bileam
Vrucht op de prediking hangt niet af van het wel of niet hebben van persoonlijke genade van de prediker. Voorbeeld Judas.
Iemand kan haat en nijd tegen een bepaalde groep mensen hebben en dat nog uiten ook en toch een geroepen dienstknecht en een kind van God zijn. Voorbeeld Jona. Jona, hij wilde niet dat God de Ninevieten genade bewees. Wat hem betreft konden ze naar de hel. Maar God was barmhartig en spaarde de stad. Dat was een groot wonder. Een groter wonder was, dat God Jona niet in de hel (diepte vd zee)heeft laten liggen. Hij had Jona nog niet afgeschreven, hij kreeg genade. Waarom? Omdat er een onbarmhartig oordeel gegaan is over De Barmhartige. Daarom kon er een barmhartig oordeel gaan over de onbarmhartige Jona. En zoek die onbarmhartige Jona niet te ver weg. Haat en nijd zitten in het natuurlijk hart. Al komt het er niet altijd uit, voor God zijn we hetzelfde. Er is alleen een gradueel verschil. Ik hoop dat God hem terecht brengt en de Geest van Jezus schenkt, die Paulus ook heeft: hij wenste verbannen te zijn van Christus voor zijn broeders naar het vlees.
Omega
Wat overigens niet wil zeggen dat ik ironie en vrolijk sarcasme niet kan waarderen. Twee prachtige voorbeelden:

http://arnoldhuijgen.nl/2013/07/03/ronkende-vlaswiek/

http://www.refoweb.nl/dwars/1417/het-wurmpje-ootmoed/