G. P. P. Burggraaf en Rokende Vlaswiek

Ds. H. Paul / 70 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Kennissen van mij hebben hun lidmaatschap van de kerk opgezegd en luisteren nu naar G. P. P. Burggraaf (Rokende Vlaswiek). Ik heb zelf wat geluisterd, maar kan het niet aanhoren wat hij spreekt. Hoe moet ik me nu opstellen naar de kennissen? Ik zou ze zo graag waarschuwen, maar hoe en wat moet ik zeggen? Ik schrijf bewust kennissen, omdat het contact minimaal is, maar ik ben hier erg van geschrokken!

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Het is misschien gebrek aan belangstelling, maar ik heb geen kennis van wat de heer Burggraaf leert. Wel weet ik zeker dat het verkeerd is een kerkverband te verlaten om één man te volgen die zijn opvattingen ventileert. Mijn houding zou zijn om de navolgers van zulke opvattingen maar te negeren, totdat zij beterschap vertonen. Daar mag je toe oproepen.

Gods Woord waarschuwt telkens weer zich niet door onbijbelse opvattingen te laten leiden. Houd vast aan wat op grond van Gods Woord en de belijdenis geleerd wordt en vraag om de verlichting van de Heilige Geest.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

christenenrokende vlaswiek
70 reacties
janvandrie
luister effe de eerste 2 minuten linkje staat hieronder of zoek effe wat op google
en lees effe verder hieronder gekopieerd van het forum van youtube hoe andere mensen er over denken

waar i de liefde
waar is de vrede
waar is de vertroosting
waar is het geloof
waar is de hoop
waar is de liefde
waar is de verlossing
waar is de dankbaarheid

hier hoor je de elende van een egoist die cabaret speelt alleen jan van duin is beter en mr bean ook

her d reactie s van joutube

onbewerkt en gewoon gekopieert

G.P.P. Burggraaf haalt maar een enkele keer een tekst aan, en dan alleen uit Thessalonicenzen. Hij haalt wel veel actualiteiten aan, gebruikt veel emotie in het spreken, onderbouwt zijn uitspraken weinig met harde feiten, teksten, of sluitende redeneringen, hij zegt van diverse mensen dat ze vervloekt zijn, maar leidt dat niet duidelijk terug tot in de Bijbel. Hij gebruikt veel krachttermen. Hij gebruikt het woord 'nazi' om een uitspraak kracht bij te zetten, maar de definitie 'nazi' correspondeert niet met het onderwerp, wat de uitspraak incorrect maakt. Hij roept zich veel terug op de autoriteit van God om zijn uitspraken te rechtvaardigen. Hij klinkt verbitterd, en hij vertelt over een uitspraak die hij naar zijn zoon deed waar ik werkelijk de rillingen van krijg. Vanuit logisch (redenering) en psychologisch perspectief is wat hij zegt van weinig waarde. Hij kan beter met meer onderbouwende teksten komen, en minder lange uitweidende tirades.

Deze comment is tot hier volledig objectief, ik ben geen theologische discussie gestart, en heb zelfs geen persoonlijke mening geuit. Alleen de laatste alinea bevat een beetje inlegkunde:

Ik heb oprecht het vermoeden dat als G.P.P. Burggraaf deze comment zou lezen, dat mij hetzelfde lot ten deel valt als de mensen waar hij over spreekt. Want volgens mij gebruikt hij zijn kanseltijd hoofdzakelijk om af te geven op mensen die niet 100% met hem op één lijn staan. Hij doet me denken aan een dominee die ik niet bij naam zal noemen, die lang geleden zijn preken hoofdzakelijk gebruikte om af te geven op een net afgesplitst kerkverband. Dat voelt als het betrekken van je gemeente bij je persoonlijke oorlog.?
Meer lezen (18 regels)

dutch atheist2 maanden geleden

snap de dislikes niet. die vent leest zijn bijbel gewoon zoals ie bedoelt is. op een sagerijnige manier. prima voor een goede dosis humor?
Beantwoorden ·

1 Korinthe 13

1 Al ware het dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap, en al ware het dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.

Deze man mist dus alles! Waarschijnlijk zichzelf opgenomen en een beetje nagalm toegevoegd om net te doen alsof ie in een Cathedraal staat. Of zijn publiek is zo stil dat ze zelfs niet durven kuchen. Arme ziel! ?

scarieberrie5 dagen geleden

Sorry, maar deze persoon is alleen maar aan het afgeven. Preekt hij het evangelie? Die is vervloekt, die is verdoemd... alle kerken zijn goddeloos... hij weet wie bekeerd is en wie niet.... hij herhaalt zichzelf continue. Maar ik heb het evangelie niet gehoord hoor.?
Beantwoorden ·

Simon Clarke5 maanden geleden

hey, ik snap trouwens niet waarom hij zo lang over zijn preek doet?? Waarom wenst hij niet gewoon Iedereen in Nederland in een korte zin de tering en de dood toe, is ie in 2 minuten klaar. 't zal in elk geval 'beter voor zijn hart' zijn!?
Beantwoorden ·

duidelijkluid5 maanden geleden

deze spreker p. burggraaf is gek en totaal godsdienst-waanzinnig... de man denkt dat er duivels bestaan ?
Beantwoorden · 3

Wat schreeuwt die man.....is hij onder normale sterkte niet bereikbaar???? wat verdrietig voor hem....misschien willen ze hem bij C1000 als vakkenvuller - parttime nog hebben? Hij moet toch werken zegtie......?
Beantwoorden · 4

Mensen, mensen jullie begrijpen er niets van. Dit is een nieuwe vorm van cabaret (niet verwarren met Ds. Cabaret), maar ik vrees dat dit soort humor niet aanslaat bij de massa. ;-)
P.S. deze meneer spreekt zichzelf continu tegen en door allerlei namen te noemen probeert hij allerlei mensen zwart te maken, maar is zelf een triest figuur.?
Beantwoorden · 2

SEBAS K3 maanden geleden

Hahahahahha dit is lachwekkend .. maar tegelykertyd ook triest. Deze man is een godsdienstkrankzinnige en lydt aan een heel ernstig en complex psychisch complex. Ik vermoed zelfs psychopatisme. Deze man moet onmiddelyk naar een kliniek en op medicatie.?
Beantwoorden ·

barbar anders7 maanden geleden

duidelijk een preek voor discriminatie en onderdrukking, vreemd dat men zegt dat god liefde is met deze bs.
geloof is onderdrukking van mensen met dood en terror zaaien, de bijbel zegt oordeel niet over een ander zodat u niet geoordeeld word, leuk dat christenen deze tekst vergeten.
maar goed welke god is de echte, uw kunt kiezen uit 200 goden uit de wereld.
ik geloof geen massa moordernaar.?
Beantwoorden · 2

Hubby Bubby1 maand geleden

Sorry, maar dit is niet goed.
Ik heb al wat gelezen her en der over deze man, maar hij maakt de gereformeerde leer ten schande!
Vroeger zou hij zijn uitgezet uit de gemeenschap, tegenwoordig zijn er geen ware herders meer van God te vinden die hem terecht wijzen, helaas.?
Beantwoorden · 1

Aukje15017 maanden geleden

Onvoorstelbaar, wat deze man predikt. Compleet liefdeloos!
Johannes 13:34-35
34 Ik geef jullie een nieuw gebod: heb elkaar lief. Zoals ik jullie heb liefgehad, zo moeten jullie elkaar liefhebben. 35 Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’ !!?
Beantwoorden · 2

Simon Clarke5 maanden geleden

hey, ik ben een afvallige 'learning disability nurse' (in UK) dus een afvallig iemand, die met mensen met hele zware gedrachs problemen werkt, wij hebben hier bepaalde 'chill out' of sensory rooms' of in nederland heten dat 'snoezel ruimtes' voor figuren met zulke onredelijke woede uitbarstingen. En in de psychiatrie hebben ze echt hele rust gevende medicatie voor mensen in deze 'geestelijke' staat.?

hij heeft het over anderen en is zelf nog geen zondaar geworden

www.youtube.com/watch?v=np5IKv4M1is

ps refoweb laat dit nou eens staan het komt allemaal van youtube

ik plaats dit zodat een ieder zijn conclusie 's kan trekken
Samanthi
@anina
Je laat het tussenstuk weg, verder is het verkeerd alles over een kam te scheren.
De toon is verschrikkelijk, is hoor niets van heilige verontwaardiging.
Edmund
En er waren vele melaatsen in Israël, ten tijde van den profeet Elisa; en geen van hen werd gereinigd, dan Naäman, de Syriër. En zij werden allen in de synagoge met toorn vervuld, als zij dit hoorden. En opstaande, wierpen zij Hem uit, buiten de stad, en leidden Hem op den top des bergs, op denwelken hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen.

En ziet, de gehele stad ging uit, Jezus tegemoet; en als zij Hem zagen, baden zij, dat Hij uit hun landpalen wilde
vertrekken.

De Joden dan namen wederom stenen op, om Hem te stenigen.

Want Hij zal den heidenen overgeleverd worden, en Hij zal bespot worden, en smadelijk behandeld worden, en bespogen worden.

De discipel is niet boven den meester, noch de dienstknecht boven zijn heer.
Mona
Wat wil je precies zeggen Edmund?
Edmund
#Mona#

Waar Gods Woord recht wordt gesneden, daar komen alle vrome Joden tegenop met haat en verachting, met schimp en spot. Christus wordt opnieuw gekruisigd en wie merkt het op.

Het refodom is allang failliet en wie merkt het op.
Gerard314
@Edmund

Goed bezig Edmund! Ik zie in jou een waardige opvolger van GPPB. Je bent goed omdat je het GPPB principe van"men heeft kritiek op mij dus heb ik gelijk" uitstekend weet toe te passen
Ik raad je aan een eigen website te gaan maken met een naam die lijkt op de titel van een boek van Suske en Wiske.
Tip: Woeste Weg, Gerookte Riet, Rokende Vlaswiek, zijn al bezet
Mona
@Edmund

Het refodom is inderdaad allang failliet, ik zal je uit de droom helpen: het heeft nooit bestaan.
Je bent christen of niet. Er is geen andere Weg. Als je zegt refo te zijn, dan doe je Iemand tekort.

Verder zijn al Gods kinderen een steen des aanstoots voor de wereld, net als hun Meester.
Gerard314
@mona

Jij zegt: "Verder zijn al Gods kinderen een steen des aanstoots voor de wereld, net als hun Meester."

Hier ben ik het geheel mee eens. Maar het word door types als Edmund en GPPB omgedraaid.
Zij zeggen "ik ben een aanstoot voor de wereld DUS ik ben een kind van God".
Dit is godslasterlijke onzin.
Mona
@Gerard314

Ja, dat is onzin. Want als een christen zijn naaste ergert, moet hij bij zichzelf nagaan hoe het anders moet. Zalig zijn de zachtmoedigen!
Ergernis is geen criterium. "Hoe meer men zich aan mij ergert, hoe beter christen ik ben". Dat is geen vrucht van de Heilige Geest.
Het zit niet in ons karakter om de voeten van de naaste te wassen, maar de Heere wil het ons graag leren.

Een christen is voor de wereld een onbegrepen wezen, hij dient een andere Koning.
Dat geeft juist zoveel ergernis, die Koning die door de wereld niet gekend wordt.

Wel moeten we oppassen dat we ons (als christenen) niet te snel aan elkáár ergeren, want daarmee verkilt de onderlinge liefde.
Maar daarmee raken we misschien wat van het onderwerp af.
Samanthi
@mona Gerad314

Wat ik opvallend vind bij de lezing is dat alle smaad en hoon die andere Christenen krijgen opeens een oordeel van God is.

Zo kun je altijd je eigen haantje op de toren houden.
Mona
@samanthi,

Ja, dat vind ik nou juist het storende in deze lezing, om zomaar zonder pardon over alles en iedereen Gods oordeel uit te strooien. Maar iets van zelfkennis komt er niet in naar voren. Iedereen is fout, behalve ik.
Het doet me meer denken aan bepaalde kenmerken van hersenstoornissen, en dat bedoel ik niet vervelend. Maar ik denk het serieus.
Samanthi
@Mona
Ja idd, ook al die dingen die hem geopenbaard zijn, doet denken aan iets in die man zijn hoofd.
cees0102
@mona en Samanthi,
Jullie opmerkingen doen mij denken aan de reactie van de Ninevieten. Op de prediking van Jona, waaruit alleen het oordeel van God klonk, hebben zij zich bekeerd in stof en as. Dat is een heel andere benadering dan iemands boodschap afdoen met 'geestesgestoord'. Daarom gaan jullie reacties mij veel te ver. Daarom lijkt me een nuance op zijn plaats.
Als je een inhoudelijke opmerking hebt over de woordverkondiging van een persoon, moet dit gebaseerd zijn op de Bijbel. Met de meetlat die nu wordt gebruikt, zouden jullie eenzelfde conclusie kunnen trekken over een persoon die de liefde van Christus verkondigd en niet of nauwelijks spreekt over de toorn van God en het snel naderende oordeel.
Maar misschien zie ik over het hoofd.
Samanthi
@cees0102
ho even Cees
Jona 's preek was kort en helder: nog 40 dagen en Ninevé zal worden omgekeerd.
Dit was geen preek vol oordelen en vooroordelen over anderen.
Zondag preekte de dominee over zondag 4, daar werd ik aangesproken en niet de SGP of Het RD of andere dominees uitgemaakt dat zij in dienst zijn van het beest en de dominee heeft ook niet gepreekt over dingen die hem geopenbaard zijn.
Dat is ff anders dan de heer burggraaf placht te doen.
Samanthi
@cees0102
Nog even een vraag, waarom noem je als voorbeeld

" Met de meetlat die nu wordt gebruikt, zouden jullie eenzelfde conclusie kunnen trekken over een persoon die de liefde van Christus verkondigd en niet of nauwelijks spreekt over de toorn van God en het snel naderende oordeel."

Is dit een tegenstelling van de heer Burggraaf?
cees0102
@samanthi,
Mijn bedoeling met mijn reactie was om te uiten dat ik het nogal ver vind gaan om iemand, ( weliswaar geuit als bedenkingen) een hersenstoornis toe te schrijven. Ik vind dat niet correct. Het is wel duidelijk dat de lijn van Burggraaf niet de onze is. Maar het zal toch niet zo zijn dat afwijkende gedachten door ons zo geclassificeerd moeten worden? Vandaar de nuance, maar je hoeft het niet met me eens te zijn.

Reactie op je visie op de preek van Jona: je schrijft zelf al dat dit een en al oordeelsprediking is voor de toehoorders. Het was dus geadresseerd. En dat doet Dhr Burggraaf ook. Hij adresseert zijn boodschap ook nagenoeg altijd. En daar kun je op verschillende manieren mee omgaan. Mij lijkt het het mooiste om te luisteren naar wat wordt gezegd, daarna te beoordelen of het klopt en jezelf evt. te verantwoorden, volgens 1 Petrus 3 : 15.

Op je laatste reactie : Mona geeft aan dat Burggraaf met oordelen strooit, dus in die zin zou het een tegenstelling kunnen zijn.
Samanthi
De prediking van Jona was geadresserd in opdracht van God tegen de desbetreffende personen.
De prediking van Burggraaf is volgens jou geadresserd, maar volgens mij niet in de goede brievenbus gestopt, wat heb ik eraan voor mijn ziel als ik hoor dat die en die goddeloos zijn en dat dominees dit en dat doen terwijl die personen niet aanwezig zijn? Ik word niet aangesproken en degene waar het over gaat evenmin.
Jona sprak de mensen zelf aan met het Woord van God, de heer Burggraaf met zijn eigen woorden waarvan hij zegt dat die aan hem geopenbaard zijn.

Alleen hij doet het goed en alle dominees zijn in dienst van het beest.
Bovendien doet het ons" denken" aan iets in het hoofd en schrijven we het hem niet toe.
HaWe
Ik heb één keer de euvele moed gehad om deze man een bericht te sturen met de vraag om wat voorzichtiger te zijn in zijn uitlatingen. Want in de Bijbel staat ook dat wie anderen oordeelt, met hetzelfde oordeel geoordeeld zal worden. Ik zal u zijn reactie besparen. Met wat zoeken op zijn site kom je die nog wel tegen. Ik ben er een hele poos 'kapot' van geweest. Het enige wat we kunnen doen is bidden of de Heere deze man tot zinnen wil brengen!
helmuthoorn
Dit is een trieste en verdrietig makende zaak.
Dhr. Burggraaf is op een heel nare manier door mensen bejegend en is daardoor helaas in een rampzalige verharding des harten gevallen.
Het was hem niet gegeven om, met de Heere, diegenen nog te kunnen zegenen, die hem hebben vervloekt. In plaats daarvan kan hij jammer genoeg alleen maar die mensen vervloeken die hem hebben vervloekt. En in deze vervloeking betrekt hij nagenoeg iedereen, die het niet voor de volle 100% met hem eens zijn.
Hij beschikt over een grote kennis van de Schrift en de leer.
Daarom weet hij in zijn hart waarschijnlijk ook wel dat de Schrift hem eigenlijk op verschillende punten aanklaagt en hij daarom op een verkeerd spoor zit. Maar dat overschreeuwt hij dan door zich steeds extremer op te stellen, waarin hij na verloop van tijd onherroepelijk zal vastlopen.
Dan is het nog te hopen dat de Heere hem zal stilzetten om deze afgedwaalde dienstknecht van diens eigen vuile klederen te ontdoen en hem wisselklederen aan te doen.Om hem zo nog van zijn haat en bitterheid te verlossen.
Dat was ook het broederlijke vermaan van mijn kant naar hem toe.
En inderdaad was zijn reactie daarop van eenzelfde treurige voorspelbaarheid. Daarbij moet echter wel worden opgemerkt dat niet alles wat hij zegt of schrijft ook direct onzin moet heten en dat hij bovendien goed, ja, zelfs nog vruchtbaar, werk verricht in de zending onder Canadese Indianen. Deze mensen vereenzelvigt hij namelijk niet met de door hem zo vurig gehate Nederlandse gereformeerde gezindte, zodat zijn haat en verbittering daar veel minder aan de dag treden dan hier
.
Broeder Burggraaf; wanneer je dit nog mag lezen; moge de Heere jou nog bijtijds van dit zielsvergif verlossen, opdat jouw werk in Zijn dienst ook in dit land en onder dit volk nog vrucht zal vermogen te dragen. Want waar haat heerst kan de liefde niet verkeren. Ik spreek hier uit ondervinding! En dan kun je nog zoveel rinkelende cymbalen en schallend koper bij je dragen, maar dan ben en dan blijf je hier in dit land en voor dit volk niets voor de Heere.
Daarom draagt jouw werk hier ook geen vrucht, behoudens dan twist, tweedracht en partijschappen. In 58 reacties.......
Wees in alles Gode bevolen;
CrA
Heldere reactie @helmuthoorn. Er moet inderdaad iets zijn voorgevallen in het verleden dat hij zo'n aversie heeft ontwikkeld tegen de gereformeerde gezindte.
Er zijn er die Christus preken door nijd en twist( Filip 1:15.) Toch zegt Paulus verblijdt ik mij daarin vs.18. Waarin? zie kant 53 bij de SV
"Namelijk niet alleen dat Christus in der waarheid gepredikt wordt, maar ook dat Hij van deze anderen, hoewel met geen oprecht gemoed, immers gepredikt, en Zijn leer tot zaligheid der mensen door hen alzo verbreid wordt."