Voogdijverklaring

mr. E. de Vries / 3 reacties

Vraag

Ik hoop voor ons en voor onze kinderen dat het niet nodig is, maar stel voor dat wij als vader en moeder komen te overlijden. Hoe kun je dan iets regelen vooraf, zodat jij wil waar de kinderen geplaatst worden? En moet je dan ook iets met die personen regelen en waar?

Antwoord

Beste ouders,

Ik kan me voorstellen dat jullie je zorgen maken wat er zal gebeuren wanneer jullie als ouders onverwacht zouden wegvallen. Voor deze situatie is het mogelijk een voogdijverklaring op te nemen in een testament. Dit is erg gebruikelijk. Je kunt dan één of meerdere personen aanwijzen die als voogd optreden tot de kinderen meerderjarig zijn. Het is niet nodig om degenen die jullie als voogd aan willen stellen vooraf in te lichten, maar het kan wel handig zijn. Je kunt dan vragen of zij de voogdij willen aanvaarden. Daarnaast is het voor hen prettiger wanneer ze niet ineens verrast worden door het testament. Voor de zekerheid is het altijd handig om in het testament meer voogden aan te wijzen voor het geval de voogden van jullie eerste keuze voor jullie komen te overlijden of de voogdij niet aanvaarden.

Ik weet niet of jullie al testamenten hebben. Wanneer al het overige nu goed geregeld is, kan de voogdijverklaring als aanvullend testament opgesteld worden en blijft jullie oude testament daarnaast gelden. Hebben jullie geen testament of zijn deze oud, dan is het sowieso handig om bij de notaris te informeren of er meerdere zaken opgenomen moeten worden.

Mr. Evelien de Vries

Tags in dit artikel:

doodtestamentvoogdij
3 reacties
Daniel
Helemaal eens met het antwoord van Mr. E. de Vries, maar...
Het kan dan wel niet nodig zijn om mensen in die je als voogd wilt aanstellen vooraf in te lichten, het is denk ik wel belangrijk om mensen die je als voogd wilt aanstellen in geval dat, je dat wel overlegt.
Dan weet je ook zeker dat er in het geval dat er voogden zijn die het met liefde doen en de verantwoordelijkheid ten volle op zich nemen.
Droppie
Zijn daar nog kosten aanverbonden?
Ook als je nog niets geregeld heb bij een notaris??
Ermelo
Misschien goed om te weten: de voogd of toeziend voogd hoeft niet perse degene te zijn die de kinderen in huis neemt na je dood. Een voogd zorgt voor de kinderen, zodat ze in een goed huis zijn en naar school gaan en goed verzorgd worden. Maar dat hoeven ze niet altijd zelf te doen.
En vraag het wel van te voren, dat hebben wij ook gedaan. Stel dat je iemand aanwijst die het absoluut niet wil en van zichzelf weet het niet te kunnen, dat schiet niet op. Daarnaast is het een blijk van vertrouwen als iemand je vraagt voor zoiets, en dat is goed voor de onderlinge betrokkenheid en waardering.
Wij hadden een voogd uit de ene familie en een toeziend voogd uit de andere familie aangewezen in het testament.