G. P. P. Burggraaf en Rokende Vlaswiek

Ds. H. Paul / 70 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Kennissen van mij hebben hun lidmaatschap van de kerk opgezegd en luisteren nu naar G. P. P. Burggraaf (Rokende Vlaswiek). Ik heb zelf wat geluisterd, maar kan het niet aanhoren wat hij spreekt. Hoe moet ik me nu opstellen naar de kennissen? Ik zou ze zo graag waarschuwen, maar hoe en wat moet ik zeggen? Ik schrijf bewust kennissen, omdat het contact minimaal is, maar ik ben hier erg van geschrokken!

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Het is misschien gebrek aan belangstelling, maar ik heb geen kennis van wat de heer Burggraaf leert. Wel weet ik zeker dat het verkeerd is een kerkverband te verlaten om één man te volgen die zijn opvattingen ventileert. Mijn houding zou zijn om de navolgers van zulke opvattingen maar te negeren, totdat zij beterschap vertonen. Daar mag je toe oproepen.

Gods Woord waarschuwt telkens weer zich niet door onbijbelse opvattingen te laten leiden. Houd vast aan wat op grond van Gods Woord en de belijdenis geleerd wordt en vraag om de verlichting van de Heilige Geest.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

christenenrokende vlaswiek
70 reacties
Samanthi
Hoi Dinand
zoek deze site eens op http://rokendevlaswiek.nl/ en dan bij de zoeken linksboven "campen"intoetsen.

vriendelijke groet van samanthi
erishoop
cees wat blijkt is dat ik en enkele anderen de waarheid niet mag uiten

maar wat doe jezelf ???

zelf sta je vooraan de rij om tegen commentaar te uiten

oftewel zelf ben je een vooroordeel aan het uiten, en aangezien je aardig wat tekstjes en versjes uit het hoofd ken ben je dr ook een paar vergeten

met jou commentaar ben je ook aan het voor oordelen.... en dat moeten we ook overlaten aan de Ander

o ja en ik ben er overtuigd van dat er in het volmaakte JERUZALEM geen plaats is voor figuren die alles en iedereen afkraken dus dr moet heel wat gebeuren met dat soort broeders wil het hun wel gaan,

want op een plaats waar vrede en liefde is is nooit geen plaats voor oproerkraaiers

tja dan heb je gelijk het is een wonder JEZUS schrijft niemand af

ik Burggraaf
jij erishoop

maar zonder Burggraaf is er wel te leven in dit tijdelijke maar zonder hoop is het hopeloos triest in het hier en nu
grootmama
Cees0102, het belangrijkst is dat vraagsteller iets aan de antwoorden heeft.
Dinand, een mailtje sturen naar dhr. Burggraaf heeft weinig zin. Je krijgt geen antwoord.
Waarschijnlijk heeft hij zelf ook al deze reacties gelezen. Ben benieuwd wat hij ermee doet.
Dinand
Dag Samanthi: Wat bedoel je hier mee te zeggen dan.
Samanthi
@Dinand
Ik wil hier mee zeggen dat deze man niets anders doet dan alleen maar hakken op iedereen.
Ik dacht kijk even verder dan alleen een lezing.
In iedere preek, van wie dan ook zitten dingen om over na te denken, maar deze man bekritiseert kinderen van God en dat is een heel kwalijke zaak.
Samanthi
Ik bedoel op een onterechte manier en bovendien getuigd het van weinig beschaaftheid.
Kritiek opzich is niet verkeerd, dat houdt iemand scherp.
Dinand
@Samanthi,

Ik heb inmiddels al meer van hem gelezen op zijn website n.a.v. het filmpje heb niet stil gezeten.

Hij hakt niet op iederéén.

En nee, niet in elke preek van wie dan ook zitten dingen om over na te denken; soms wil ik over een preek geen seconde meer nadenken, zó onschriftuurlijk als ik hem dan vind.

Het is maar zeer de vraag of bepaalde mensen wel kinderen van God zijn. En kritiseren mag altijd. Daar worden we ook toe opgeroepen, beoordelen n.l. toetsen.. Oordelen en veroordelen is wat anders en alleen God gegeven. Eén is Rechter n.l. God.

G.P.P.B geeft i.m.o. recht toe recht aan commentaar op wat bepaalde mensen aandragen en waarvan zij aannemen dat hun schrijven gebaseerd is op de Schrift. Als hun uitleg a.d.h.v. Schriftplaatsen voortkomt uit een leer waarvan G.P.P.B aangetoond heeft dat die onschriftuurlijk is, bekritiseert hij de bron waaruit die mensen tappen en waarop hun leer is gestoeld en met die bron veegt hij de vloer aan. Hij stelt dat wanneer de bron vervuild is de leer dat ook is en daarom vals.

Ik kan op bepaald vlak met hem meegaan en in bepaalde zaken ook helemaal niet of heb ik gefronste wenkbrauwen en denk ik er over na sla de Schrift er bij op. Toetsen dus aan het Woord der Waarheid.

Dat hij op de persoon speelt soms, is niet correct en wat ik al eerder zei, ik mis de Liefde van waaruit hij mensen Schriftuurlijk wil corrigeren. Ook is het hem niet gegeven als Rechter van mensen op te treden. Daar heeft hij nog lessen in de Leerschool van Christus te volgen, zoals wij allemaal. En zo te horen soms moet hij ook nog een cursus sociale vaardigheden volgen.
cees0102
@erishoop,
Toon mij aan waar ik erishoop persoonlijk afschrijf. Toon mij welk vooroordeel ik heb. Ik heb onderbouwd, met feiten beargumenteert waarom u geen haar beter bent dan dhr. Burggraaf met de bewoordingen die u gebruikt. En dat veroordeel ik. Dus ik schrijf erishoop niet af, maar wel zijn/ haar manier van schrijven.
Ik schrijf u niet dat u een gezant van satan bent. U hebt de vrijmoedigheid gehad om dit wel te stellen over de persoon Burggraaf.
U kunt benoemen dat ik voor in de rij sta om u op te roepen tot inkeer. Maar bent u daar blij mee, of ergert u zich daar aan?
U zegt dat u overtuigd bent dat er geen plaats is in Jeruzalem voor mensen die iedereen afkraken. Maar is er wel plaats voor iemand die dhr. Burggraaf afkraakt. Ofwel, valt u niet in dezelfde zonde als dat u Burggraaf verwijt? Of is het wel toegestaan om 1 persoon af te kraken?
Mijns inziens getuigt u hier tegen uzelf en spreekt uw eigen vonnis uit.
Hoe kunt u uw getuigenis van hoop in de laatste regel van uw reactie rijmen met het feit dat u van dhr. Burggraaf een duivelsknecht hebt gemaakt?
U stelt dat u hiermee de waarheid hebt geuit. Ik daag u uit om deze waarheid te funderen. En als u dit niet kunt, kunt u beter zwijgen en uw oordelen over andere schepselen van God achterwege laten.
cees0102
@ grootmama,
U hebt gelijk, mijn reacties onder deze vraag zijn niet primair bedoeld om de vragensteller verder te helpen. Als dit de voorwaarde is om te reageren, kunnen de meeste reacties weggehaald worden.
Mijn reacties onder deze vraag hebben vooralsnog de doelstelling om tegen vooroordelen, onjuistheden en niet op feiten gebaseerde stellingen in te gaan.
Dinand
cees0102: Jij hebt helemaal gelijk wat je zegt.
Reacties komen vaak zo hoe je er zelf in staat.
En als je dan eerlijk bent merk je dan je eigen zwakheid op hoe je zelf bent.
Geloof ook niet dat de Heere dit met Liefde voor elkaar en naar elkaar bedoeld.
G.P.P Burggraaf die wind er geen doekjes om, hij is duidelijk aanwezig.
Wat ik interessant vind van hem is dat hij uitlegt waar kerverbanden nu op staan en war geloven ze nou.
Ik blijf daarbij wel op een afstand van hem staan, vanwege uitspraken die hij doet, in veroordelen, en kwetsen.
Zijn wij dan beter, ik niet ook een les voor mij zelf.
Wel weer uitzien morgen onder het Ware Woord te komen, en daar bidden we elke dag om alleen de Waarheid te mogen zien en dat is echt nodig.
Zoveel verschillende kerken, zoveel verschillen de kijk op de bijbel.
En dan kan er op J.P.P. Burggraaf afgegeven worden, je moest eens weten hoe kerken over elkaar spreken, hoe men elkaar bij de straat.
Blijkbaar word dat gedoogd dat dat maar kan, en dan met een vroom gezicht in de kerk zitten.
Een aandachtpunt in ons gebed, of zijn we daar ook te vroom voor.

Gods zegen
Dinand
straat zet bedoel ik.
Samanthi
Hoi Dinand

Ja bekritiseren mag, dat had ik al geschreven, maar niet op een onschriftuurlijke manier, maar eerst onder vier ogen en niet op een site waar het meteen wereldwijd bekend wordt.

Deze man doet het ook niet in de liefde, maar maakt mensen voor van alles uit en scheert vele over een kam,

jij schreef: dat zegt J.P.P. Burggraaf ook om de bijbel te begrijpen hebben ze de uitleg van Calvijn en Luther nodig, waarvan hij zegt dat dat niet klopt en een hoop verwarring geeft.

Ik weet dat veel predikanten hun preek rechtstreeks uit de grondtaal halen, ze lezen wel commentaren van andere predikanten, dat geeft een ruim beeld, maar ze houden zich dicht bij de oorspronkelijke Schrift en dus ook niet bij de ene of de andere vertaling.

Als hij dan vindt dat ze uitleg van Luther en Calvijn nodig hebben om de Schrift te begrijpen zou hij het beste die betreffende predikanten zelf moeten benaderen.

Ik doe het nu ook opelijk dat weet ik, maar dat is een reactie op een reactie en ik ga hem zeker ook persoonlijk aanspreken.

gr Samanthi
janvandrie
cees

erishoop geeft netjes aan dat hij vindt dat jij veel te veel zoek achter zijn geschreven woordt is mijn voorzichtige geuite mening, blijkbaar kun je niet tegen kritiek en dat is zwakjes van u

je val erishoop wel aan met veel tegen commentaar maar daarmee uit je dat je geen haar beter ben
veel heb je gevonden maar het lijkt wel of je daarmee het commentaar wat aan je geadreseerd is van je afschuif net of dat je zelf een heilig boontje ben

erishoop geeft toe dat hij slecht is, en wijst jou op je tekorten
dan hoef je hem niet nogmaals op zijn gebreken te wijzen, het zou beter zijn om dan tot het slijk der aarde te keren i.p v. met nog meer modder te smijten
want je uit jezelf net zo hard in oordeel en veroordelen en vooroordelen
wie een graf graaft voor een ander valt er zelf in
oftewel
wie zonder zonde is werpen de eerste steen
en geeft ook zijn gebreken toe i p v met modder te smijten
het toegeven van fouten en gebreken is beter dan op alle slakken zout leggen / met modder smijten en arrogant haantjes gedrag te tonen
want dan uit gij zich als een addergebroed
beter wetende de zaken die leven uit wettische vroomheid i.p v liefdevolle vergevingsgezinde geloofsgenoten
want da laatste mis ik in u schrijfen net als Burggraaf en zijn vrienden

GELOOF HOOP EN LIEFDE
Mona
Nou nou, laten we het bij de vraag (en het antwoord) houden. Als je met elkaar op de vuist wilt, ga dan met elkaar mailen, of kom naar het forum.

Vragensteller, je ziet al aan de reacties dat deze man erg omstreden is. Ik denk juist dat het korte antwoord van de dominee voldoende zegt. Alles over deze man lokt discussie uit. Het schelden op predikanten en kerkverbanden is een droevige zaak. Iedereen mag zijn mening zeggen tegenwoordig (de laatste dagen veelvuldig gehoord), ook dhr Burggraaf. Maar kijk naar de boom en zijn vruchten. Leg de Bijbel er eens naast. Vraag om de Heilige Geest. Verbreek het contact met je kennissen niet, maar wees er voor hen als men weer tot bezinning komt.
notnow
@janvandrie bedoel dit niet vervelend, je mag zeggen wat je wilt, maar je "voorzichtige" reactie klopt zowel inhoudelijk als taal-technisch niet. Inhoudelijk omdat je iemand erop wijst dat hij een ander aan het veroordelen is en dat jij dat nu ook gaat doen... hem daarom maar gaat veroordelen. Als tweede vanwege de niet uitgevoerde spellingscontrole, maar dat terzijde.... ;) Overigens, waar rook is is vuur!

@Mona, helemaal eens, zowel je eerste suggestie als je 2e aanvulling! Fijn dat er zulk soort mensen zijn die wijs omgaan met deze site en voor mooie aanvullingen zorgen.
moedervan2
Ik heb 1 preek van ds Burggraaf gehoord. Deze preek duurde 70 minuten. Hij heeft daarvan 60 minuten afgegeven op iedereen behalve op zichzelf. hij heeft gezegd dat bepaalde kerken het Beest navolgen. Dat de SGP en het RD vervloekt zijn, middelen van het Beest en vanaf het begin nooit goed geweest en dat ds van Vlastuin echt niet bekeerd is, een valse leer brengt en dat God het zal vervloeken. Hij gebruikt zelfs de afkorting gvd in zijn preek.
Ik vond het aan de ene kant lachwekkend maar daarna werd ik er ook verdrietig van. Hij preekte in die preek nl niet het evangelie. Christus en de Weg naar Hem heeft hij niet gepreekt. Alleen wie en waarom er vervloekt verdoemd en verloren waren door het zwaard des monds Gods. Ik denk niet dat het de bedoeling is om op deze manier op de kansel te staan.
moedervan2
Ik zou ook het contact met de kennissen niet verbreken, zo worden ze onbereikbaar. Probeer met hen inhoudelijk over geloofszaken te praten en niet over een dominee. Het is belangrijker om te weten wat er in hun hart leeft dan te weten wat de ds allemaal verkondigd.
cees0102
@ moedervan2,

Ik onderschrijf uw bevinding aangaande de leerredenen en commentaren van dhr. Burggraaf. Ook ik vind deze niet gepast. Ben het ook hartelijk eens met uw opmerking om het contact in de familie niet te verbreken of te negeren. Alhoewel het lastig zal zijn om écht in contact te zijn over geloofszaken als de opvattingen ver uiteen liggen. Toch zou het kunnen dat er hartelijke verbondenheid ervaren word, wanneer er een hartelijke belijdenis is dat Gods Woord autoritair gezag heeft en haar waarheid boven elke discussie staat.
Het kompas is onze houvast.
anina
@ samantie "Als hij dan vindt dat ze uitleg van Luther en Calvijn nodig hebben om de Schrift te begrijpen zou hij het beste die betreffende predikanten zelf moeten benaderen."
Heb het you tube geluidsfragment geluisterd .

Hij vindt juist dat ze die uitleg niet nodig zouden moeten hebben, dat ze van God geleerd moeten zijn en niet andere mensen moeten napraten ( papegaaien )
Verder hoor ik een heilig verontwaardigde verbitterde man. Reken maar dat hij wat dominees geschreven/benaderd heeft.

Ik vind hem erg zwart/wit, maar wel oprecht. Hij kan geen compromissen maken en doet dat dan ook niet en verwacht ook dat anderen dit niet doen. ( en als ze dat wel doen in zijn ogen, dan zijn ze volgens hem niet uit God. )
Zo ongenuanceerd denken, dat kan een normaal mens niet.

Toch houdt hij je wel een spiegel voor. Ook ik maak me zorgen, dat we het gewoon gaan vinden om altijd maar compromissen te sluiten, dat kinderen dit ook leren. Iets is niet meer waar of niet waar, maar ze leren het midden te zoeken. Dan krijg je altijd grijs en is de waarheid zoek.
Dit gedachtegoed helpt de anti-christ en sluipt op dit moment de kerken in en we zien het niet.

Veel dingen ben ik Burggraaf eens ( maar denk dat hij ook mij vervloekt zal vinden , omdat ik een broek draag ) , maar zijn toon ( die ik ook in refo kerken tegen kom en nog veel erger dan dit ) is niet de mijne, zijn woordkeus evenmin.

De thema's die hij aandraagt zijn wel het overdenken waard.
Kun je als christen nog politiek bedrijven ( of moet je uit gewetensbezwaren afhaken ?)
Hoe is onze houding richting de rk kerk ( is het wel verantwoord om zo tolerant te zijn, staat de paus en het gedachtegoed daarachter dit niet in de weg ? )
Hij wijst op het gevaar van sentimentele psychologische 'bekeringen' enz.

Je kunt als christen niet voor grijs kiezen, wij moeten wel zuiver blijven.
Dat gaat heel lastig worden in deze tijd.
rea
Dat Burggraaf buiten welke kerkelijke weg om als oefenaar optreed is niet per definitie fout. Voorheen waren er meerderen in onze kerkgeschiedenis. Niet graag zou ik iets negatiefs zeggen of schrijven van bv Wulfert Floor of anderen in die lijn. Al is het in deze tijd wel wat anders, omdat er van elke richting wel kerken zijn waar iemand zich kan aanmelden. Daarbij vind ik het optreden van Burggraaf, vooral het finaal afschrijven van andere predikanten of kerkverbanden discutabel. Van de vele politieke partijen in Nl, waarvan de meeste radicaal afwijken van de Bijbel, word er bijna niet een genoemd in zijn artikelen, maar alleen die ene partij die nog vanuit Bijbels principe probeert te werken krijgt het zwaar te verduren in zijn artikelen.
De meest bizarre rommel kun je lezen in de dagbladen. Elke keer als ik een telegraaf in handen krijg verbaas ik me er over dat in zo’n dikke krant, zo weinig zinvols staat, echter krijgt alleen het erdee er van langs. Ik vraag me af wat het doel is van de artikelen van Burggraaf?
Opvallend vind ik dat alleen Wilders een pluim op zijn blonde krullen krijgt. Misschien spreekt de toon van Wilders hem aan?
Over de inhoud van de artikelen moet je misschien niet discuteren. Iemand die op dergelijke wijze alles en iedereen radicaal afschrijft moesten wij eigenlijk geen podium geven.
Wel schrik ik van diverse reactie hierboven. Laten we waken niet in diezelfde kuil te vallen van oordelen en veroordelen!