Manieren van ambtsdragersverkiezing

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Aan een HHK-dominee. Het is weer november en de zesjaarlijkse stemming m.b.t ambtsdragers wordt gehouden. Wat is hier eigenlijk het doel van om elke zes jaar te stemmen op welke manier er ambtsdragers worden gekozen in de gemeenten? Kunt u ook verder uitleggen wat de keuzemogelijkheden inhouden? Kunt u verder ook de keuzemogelijkheden bijbels onderbouwen? In de kerkbladen vind je wel een beknopte omschrijving, maar we worden er niet echt wijs uit. Verder lazen we in het landelijk kerkblad dat er een commissie aanmelding voor het opleiden van predikanten is (opgestart). Houd dit in dat de HHK dan ook (een soort van) curatorium heeft (opgericht)?

Antwoord

Beste vragensteller,

Om met het laatste van je vraag te beginnen. Er is niets gestart en dat heeft dus ook niet in de landelijke uitgave van de HHK gestaan. Er stond alleen een oproep in om zich te laten inschrijven in het kerkelijk album. Dat is nodig in het kader van de toelating tot het ambt van predikant. Een commissie toelating bestaat al sinds 2004. Dat is geen curatorium, maar wel een commissie als orgaan van bijstand van de Generale Synode, die geschiktheid en bekwaamheid tot het ambt onderzoekt en beoordeelt. Geen kerk kan zonder een dergelijk orgaan. Ook de HHK niet.

Wat de zesjaarlijkse stemming betreft: om de zes jaar bepalen de lidmaten van een gemeente hoe de ambtsdragers de komende periode van zes jaar zullen worden gekozen. Het nut daarvan is dat de gemeenteleden een stem moeten hebben in de wijze waarop dat geschiedt. Zij mogen niet monddood worden gemaakt. Via de zesjaarlijkse stemming kunnen zij hun vertrouwen uitspreken als zij vinden dat de kerkenraad bij machte is zelf in de verkiezing van ouderlingen en diakenen te voorzien. Maar zij kunnen ook zeggen: wij willen ook daarin een inbreng hebben, bijvoorbeeld door te mogen kiezen uit dubbeltallen. Dat is een beperkte inbreng. Het kan echter ook zijn, dat een bepaalde kerkenraad op onverstandige wijze met het benoemen van kerkenraadsleden en het stellen van dubbeltallen omgaat en systematisch een bepaald deel van de gemeente of bepaalde personen, die wel door de gemeente zijn aanbevolen, passeert en negeert. Dan moet een gemeente ook de keuze hebben de kerkenraad te kunnen corrigeren door nog meer zeggenschap te vragen. In dat geval heeft haar recht om aanbevelingen te doen, de kracht van het doen van een voordracht als ten minste tien leden een aanbeveling  met een handtekening ondersteunen. De kerkenraad mag dan de ingediende persoon niet terzijde schuiven en is verplicht die op de kandidatenlijst te plaatsen.

Er zijn dus drie mogelijkheden: of de kerkenraad vult zichzelf aan, of de kerkenraad stelt na kennisneming van aanbevelingen dubbeltallen op, of de gemeente bepaalt wie er op de kieslijst komen en kiest daaruit vervolgens zelf. In zes jaar tijd kan in een gemeente het beleid van een kerkenraad bij het vervullen van de ambten een behoorlijke wijziging ondergaan. Dan heeft  dus de vergadering van lidmaten  gelegenheid om van vorm te wisselen. Zij mag het natuurlijk  desgewenst ook houden zoals het was als zij het daarmee eens is. De leden bepalen en dat is een bijbels goed recht. Het ambt is weliswaar van Godswege in de kerk gesteld, maar dat houdt geen dwingelandij en tirannie in. De lidmaten mogen invloed hebben op de vraag wie hen in het ambt dienen. In het landelijk kerkblad van de HHK heeft overigens een niet beknopt, maar tamelijk uitvoerig artikel van mijn hand gestaan over de zesjaarlijkse stemming. Men leze dat.

Hartelijke dank voor je vraag,
Ds. J. L.Schreuders